محققان به روشی برای پیش‌بینی 40 روزه‌ی وضعیت آب و هوا دست یافتند

یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
پیش بینی وضعیت آب و هوا یکی از غیرقابل پیش بینی‌ترین عوامل طبیعی است که بشر نه تنها هیچ قدرتی برای کنترل آن ندارد، بلکه پس از سال‌ها تحقیق و توسعه‌ی ابزارهای پیشرفته، نمی‌تواند بیش از چند روز وضعیت جوی را پیش‌بینی کند. حال محققان توانسته‌اند با تحلیل داده‌های بدست آمده در چند دهه‌ی گذشته و با بهره از الگوهای محاسباتی تازه، روشی نوین را برای پیش‌بینی بلند مدت وضعیت آب و هوایی بدست آورند.
تبلیغات

به تازگی شرکت EarthRisk Technologies روش تازه‌ای برای پیش‌بینی شرایط آب و هوایی توسعه داده است. این مدل می‌تواند الگوهای آب و هوایی را بر اساس بیش از 82 میلیارد محاسبه و داده‌های 60 سال اخیر بدست آورد. سپس به مقایسه‌ی این الگوها با شرایط جاری پرداخته و به کمک تحلیل‌های ریاضی به پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی برای مدت طولانی 40 روز بپردازد.

این فناوری حاصل تحقیقاتی است که پیش‌تر در موسسه‌ی اقیانوس شناسی اسکریپس دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است. جان پاوالان، مؤسس و مدیر عامل این مجموعه ابزار داشته که استانداردهای قدیمی پیش‌بینی آب و هوا بر اساس مدل‌های ذهنی پایه‌گذاری شده است و نمی‌تواند بیش از هفت روز دقت داشته باشد.

وی می‌افزاید:

صدها هزار عامل جوی دائماً در حال تغییر در سراسر جهان هستند و مدل‌های قدیمی آنقدر کامل نیستند که بتوان از آن‌ها استفاده کرد. و اگر شرایط اولیه تغییر کند، کل مجموعه با تغییر همراه می‌شود. ما از علم آمار برای پیش‌بینی نتایج‌ نهایی بهره می‌بریم و این تکنیک مشکلات پیشین را ندارد. این تحلیل‌ها آغازگر نوآوری در این عرصه است.

شرکت EarthRisk اطلاعات اولیه‌ی آب و هوایی خود را از دولت‌های امریکا و انگلیس تهیه کرده است و در کنار آن کوشیده تا از داده‌های حاصل از مشاهده نیز بهره ببرد. این دستاورد حاصل تلاش دانشمندان و محققان بسیاری است که در این حوزه مشغول به کار هستند و این بانک اطلاعاتی عظیم را هر روز به روزرسانی می‌کنند. در سوی دیگر، موتور نرم‌افزاری EarthRisk قادر به جستجو و درک اطلاعات موجود است و می‌تواند از این رهگذر به تولید احتمالات و پیش‌بینی‌های آب و هوایی اقدام نماید.

پاوالان همچنین می‌گوید،

شرکت‌های بزرگ ساختمانی، مؤسسات فعال در حوزۀ نفت و انرژی و تولیدکنندگان انرژی تنها برخی از مجموعه‌هایی هستند که تحت تأثیر تغییرات شدید آب و هوایی قرار می‌گیرند به همین خاطر، حاضر به صرف میلیون‌ها دلار برای پیش‌بینی صحیح وضعیت آب و هوایی هستند. اگر آن‌ها بدانند که در یک ماه آتی هوا بسیار سرد خواهد شد، می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم گیری‌های موثر خود بهره ببرند. در عین حال، این مجموعه‌ها حاضرند برای کوچک‌ترین تغییرات مثبت، هزینه‌های هنگفتی را بپردازند.

TempRisk نام این محصول برجسته‌ی شرکت EarthRisk است که در واقع نخستین برنامه‌ی تجاری از این دست می‌باشد و قرار است خریداران خود را در مجموعه‌های تحقیقاتی و انرژی هدف بگیرد. در حال حاضر EarthRisk مشغول توسعه، بازبینی و آزمایش این فناوری برای چند سال آینده است و می‌کوشد تا حوزه‌ی کسب و کار خود را توسعه داده و فرصت‌های تجاری بیشتری را بدست آورد. آن‌ها می‌توانند برنامه‌های مبتنی بر مشتری بیشتری را تولید کنند، از آن جمله می‌توان به توانایی بررسی وضعیت آب و هوایی برای سازمان‌ها و موسسات گردشگری، نظامی و دیگر ارگان‌های عمومی اشاره نمود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات