iMessage در مقابل WhatsApp: مقایسه دو اپلیکیشن پیام‌رسانی محبوب iOS

جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی زیادی برای تلفن‌های هوشمند وجود دارند. MessageMe، وایبـــر، لایـن، WhatApps و... . هرکدام از این اپلیکیشن‌ها، برتری‌ها و کمبودی‌هایی نسبت به رقیبان خود دارند. در این مقاله قصد داریم دو اپلیکیشن محبوب iMessage و WhatsApp را با یکدیگر مقایسه کرده و برتری‌ها و ضعف‌های آن‌ها را بررسی کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپلیکیشن iMessage، به صورت پیش‌فرض روی آیفون و سایر دستگاه‌های اپلی، نصب شده است. این اپلیکیشن، به کاربران مک و iOS امکان می‌دهد با یکدیگر در تماس بوده و برای هم پیام بفرستند. اما اپلیکـیشن‌های دیگری در App Store وجود دارند که امکانات مشابهی به کاربران iOS می‌دهند با این تفاوت که سیستم‌عامل مورد استفــاده کاربــر، اهمیتی ندارد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، WhatsApp است. در ادامه به مقایسه این دو اپلیکیشن پیام‌رسانی iOS خواهیم پرداخت.

iMessage

همانگونه که از اپلیکیشن‌های بومی (Native) اپل انتظار می‌رود، عملکرد iMessage روی آیفون و دیگر دستگاه‌های اپلی، یعنی گجت‌های مجهز به iOS نسخه ۶ یا بالاتر و مک‌های میزبان Mac OS X، تحسین‌ برانگیز است.

getthemessage

احتمالاً فراگیر بودن iMessage در همه دستگاه‌های اپلی، مهم‌ترین برتری این اپلیکیشن، نسبت به WhatsApp محسوب می‌شود. اپلیکیشنی که فعلاً فقط روی آیفون اجرا می‌شود.

iMessage1

iMessage، از رابط‌کاربری ساده‌ای برخوردار است که تنها شامل لیست مکالمات قبلی و فعلی، بخش جستجو و بخش تایپ و ارسال پیام جدید می‌شود. در این پنجره شما می‌توانید، پیام‌های خود را حذف کرده یا به اشتراک بگذارید. با اینکه قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در اپل محدود شده، اما ازطریق iMessage، قادر به ارسال تصاویر و ویدئوهای کوچک نیز هستید.

در تصویر زیر تفاوت محیط پیام‌رسانی ازطریق اپراتور و SIM با iMessage نمایش داده شده است. در iMessage باکس‌های ارسال پیام و کلید Send آبی‌رنگ هستند در حالیکه در پیام‌رسانی ازطریق اپراتور و SIM این دو به رنگ سبز نمایش داده می‌شوند.

imessagesblue

یکی از برتری‌های iMessage نسبت به WhatsApp در به اشتراک‌گذاری فایل‌ها، یکپارچه بودن آن با سایر اپلیکیشن‌های بومی اپل است. از این رو اگر بخواهید، چند عکس را ازطریق اپلیکیشن Photos به اشتراک بگذارید، iMessage بلافاصله در پنجره اصلی, به‌عنوان یکی گزینه‌های پیشنهادی نمایش داده می‌شود.

فعال‌سازی iMessage

برای فعال‌سازی iMessage ابتدا وارد تنظیمات (Settings) شده و گزینه Messages را انتخاب کنید. در صفحه باز شده گزینه iMessage را در حالت On قرار داده و روی Use your Apple ID for iMessage بزنید.

بررسی نکسوس 5 گوگل

در مرحله بعد، Apple ID و کلمه‌عبور خود را وارد کرده و بعد از تأیید نام‌کاربری و کلمه‌عبور, روی کلید Next ضربه بزنید.

2

حالا به صفحه Messages برگردید و روی Send & Receive ضربه بزنید. در پنجره باز شده و در بخش Start new conversations from علاوه بر شماره تلفن، Apple ID خود را نیز انتخاب کنید. تمام! در پایان یک ایمیل تأیید برای شما ارسال خواهد شد.

بررسی نکسوس 5 گوگل

WhatsApp

بدون شک مهم‌ترین برتری اپلیکیشن ۹۹ سنتی WhatsApp، محدود نبودن آن به یک سیستم‌عامل خاص یا به عبارت دیگر، Cross-Platform بودن آن است. ویندوزفون، اندروید، iOS، سیمبین، نوکیا، سامسونگ، اپل، HTC و...؛ فرقی نمی‌کند از چه تلفن‌هوشمند یا سیستم‌عاملی استفاده می‌کنید. برای هر دستگاهی یک نسخه از WhatsApp وجود دارد.

WA2
WA1

این مسئله شما را قادر می‌سازد با هر کسی که می‌خواهید، بدون توجه به تلفن‌همراهش، در ارتباط باشید. یکی از نکات منفی اپلیکیشن WhatsApp، عدم وجود نسخه مناسب آن برای آیپد و آی‌پاد است. در‌واقع شما تنها در صورتی می‌توانید از این اپلیکیشن روی این دو دستگاه استفاده کنید که آن‌ها را جیلبریک کرده باشید.

WA5
WA3

یکی از امتیازهای WhatsApp نسبت به iMessage، قدرت بیشتر آن در مدیریت داده‌ها و کاربران است. به کمک WhatsApp شما قادر به مشاهده وضعیت (Status) دوستان، ارسال پیام به صورت گروهی و اشتراک‌گذاری فایل‌هایی به غیر از عکس و ویدئو هستید.

دانلود اپلیکیشن WhatsApp از آیتونز

علاوه بر موارد فوق، اپلیکیشن دارای تعدادی پیام از پیش نوشته شده نیز هست که با ضربه زدن روی هریک، می‌توانید آن‌ها را بلافاصله ارسال کنید. در بخش تنظیمات هم می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. برای مثال Status خود را تغییر داده یا محیط چت را به دلخواه خود شخصی‌سازی کنید.

فعال‌سازی WhatsApp

فعال‌سازی و استفاده از WhatsApp نسبت به iMessage آسان‌تر است. تنها کافی است شماره تلفن خود را وارد کرده و منتظر پیامک فعال‌سازی بمانید. در پیامکی که دریافت می‌کنید، کدی چهار رقمی وجود دارد که با وارد کردن آن در فیلد مربوطه، اپلیکیشن شروع به کار خواهد کرد. شناسایی دوستانی که از این سرویس استفاده می‌کنند و پیکربندی اولیه را به اپلیکیشن محول کنید.

نظر نهایی

در واقع، WhatsApp جایگزین بسیار بهتری برای ارسال پیام به دوستان است؛ البته اگر با این مسئله که نسخه آیپد و آی‌پاد آن وجود ندارد، مشکلی نداشته باشید. ضعف WhatsApp در عدم یکپارچگی با سایر اپلیکیشن‌ها ناامیدکننده است؛ اما اگر از آن فقط برای ارسال متن (Text) استفاده می‌کنید، این مسئله چندان اهمیت پیدا نمی‌کند. مهم‌ترین ضعف iMessage، عدم سازگاری آن با سایر سیستم‌عامل‌ها است. ولی اگر تمام کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستید، کاربر iOS هستند، بهتر است iMessage را انتخاب کنید، چراکه علاوه بر بومی بودن و یکپارچگی با سایر اپلیکیشن‌ها، ازطریق مک هم قادر به ارسال پیام هستید.

نظر شما چیست؟ شما کدامیک از این دو اپلیکیشن را ترجیح می‌دهید؟ از چه اپلیکیشن‌های دیگری استفاده می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات