پیکسل‌های الماسی: بررسی چیدمان خاص ساب-پیکسل‌ها در گلکسی S4

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
تصاویر میکروسکوپی گرفته شده از صفحه‌نمایش گلکسی اس 4 نشان می‌دهند که سامسونگ در این صفحه‌نمایش AMOLED از روش جدیدی برای چیدن پیکسل‌ها بهره برده تا بتوانند در کنار کیفیت مطلوب به تراکم 441 پیکسل در اینچ دست یابد. در ادامه به بررسی صفحه‌نمایش جدید گلکسی اس 4 و نحونه چیدمان ساب-پیکسل‌ها در آن خواهیم پرداخت با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پیش از عرضه گلکسی اس 4 اخبار ضد و نقیض بسیاری در رابطه با صفحه‌نمایش این تلفن منتشر شده بود، برخی از مشکلات تولید صفحه‌نمایش AMOLED با تراکم 441 پیکسل در اینچ خبر می‌دادند و برخی دیگر باور داشتند که سامسونگ پرچم‌دار امسال خود را با صفحه‌نمایش LCD وارد بازار خواهد کرد. اما در نهایت کره‌ای‌ها توانستند به تراکم مورد نیاز برای رسیدن به رزولوشن 1080p دست یابند و به همه نشان دهند که قادر به تولید پنل AMOLED با تراکم بسیار بالا هستند. اما این همه ماجرا نیست اگر مقالات زومیت را دنبال کرده باشید، حتماً اظهار نظر تخصصی DisplayMate از این صفحه‌نمایش را مطالعه کرده‌اید. سامسونگ نه‌تنها توانسته تراکم پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش AMOLED خود را افزایش بلکه به شکل خیره کننده‌ای دقت آن در نمایش رنگ‌ها و کیفیت تصویر را نیز ارتقاء داده است.

اما سامسونگ از چه ترفندی استفاده کرده تا به این تراکم پیکسل‌ها در AMOLED برسد؟

سامسونگ در صفحه‌نمایش گلکسی اس 4 از روش جدیدی برای چیدمان پیکسل‌ها بهره برده که به آن پیکسل‌های الماسی یا Diamond Pixel گفته می‌شود. همان‌طورکه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید سامسونگ از پیکسل‌های شبیه به الماس در کنار پیکسل‌های بیضی شکل استفاده کرده تا پیکسل‌های بیشتری را در هر اینچ جا دهد.

این روش نیز نوعی از Pentile به شمار می‌رود و در آن ساب‌-پیکسل‌های سبز دو برابر قرمز و آبی هستند. در چیدمان پیکسل‌ها به روش RGB که در LCD ها یا برخی از صفحه‌های نمایش AMOLED مثل نوت 2 یا گلکسی اس 2 بکار گرفته می‌شوند؛ تصویر با کیفیت‌تری در مقایسه با چیدمان Pentile ارائه می‌گردد. اما ازآنجاکه تراکم پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش گلکسی اس 4 فوق‌العاده بالا است، مشکلات رایج صفحه‌های نمایش Pentile در آن قابل مشاهده نیست.

سامسونگ در صفحه‌نمایش اس 4 تعداد ساب پیکسل‌های هر پیکسل را دو برابر کرده و چیدمان آن‌ها را نیز به شکل الماس درآورده تا چیدمان آن با Pentile متفاوت به نظر برسد و کمتر مورد انتقاد کارشناسان قرار گیرد. البته تا اینجای کار که تمام کارشناسان بهترین رتبه را به این صفحه‌نمایش داده‌اند.

چرا ساب پیکسل‌های قرمز و آبی بزرگ‌تر از سبز هستند؟ و چرا ساب-پیکسل‌های سبز بیضی شکل‌اند؟

دلیل آن مربوط به راندمان هر کدام از سه رنگ اصلی است. ساب-پیکسل‌های آبی حداقل راندمان را دارا هستند و این بدین معنا است که تولیدکنندگان مجبور به بزرگ‌تر کردن این ساب‌-پیکسل‌ها برای رسیدن به درخشش مورد نظر هستند. اگر به تصویر بالا با دقت نگاه کنید حتماً متوجه خواهید شد که ساب-پیکسل آبی حتی از قرمز نیز کمی بزرگ‌تر است. از طرفی ساب-پیکسل سبز راندمان بسیار بالایی دارد و به‌همین‌دلیل، کوچک‌تر از قرمز و آبی در نظر گرفته می‌شود. پس در نمایشگر گلکسی اس 4 هر پیکسل از 4 ساب-پیکسل سبز، دو قرمز و دو آبی تشکیل شده است.

سامسونگ در راستای افزایش حداکثری ساب-پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش، از چیدمان الماس با تقارن 45 درجه بهره برده و ساب-پیکسل‌های سبز را نیز در فضای خالی بین ساب-پیکسل‌های قرمز و آبی جا داده است.

در تصویر پایین می‌توانید تفاوت چیدمان ساب پیکسل‌ها در نمایشگر گلکسی اس 3 (Pentile) و LCD (چیدمان RGB) را مشاهده کنید تا بتوانید بهتر آن‌ها را با نسل جدید پیکسل‌های الماسی اس 4 مقایسه کنید:

Pentile گلکسی اس 3 در راست و RGB در چپ

سامسونگ با فناوری خاص خود توانسته تراکم پیکسل‌ها را در صفحه‌نمایش AMOLED گلکسی اس 4 به‌شدت افزایش داده و علاوه بر آن، کیفیت به مراتب بالاتری را نسبت به نسل‌های قبلی AMOLED ارائه کند. با وجود اینکه چیدمان ساب-پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش همچنان از نوع Pentile است. اما کیفیت تصویر آن آنقدر مطلوب است که جای هیچ نقد و شکایتی را برای کارشناسان باقی نگذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات