گوگل از Blink، موتور جایگزین Webkit برای مرورگرهای کروم و اپرا پرده برداشت

شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
گوگل رسما اعلام کرد که به جای استفاده از وبکیت برای رندر صفحات اینترنتی در مرورگر کروم، از موتور رندر جدید خود با نام Blink استفاده خواهد کرد. این موتور از پیچیدگی‌های کم تر و فرآیندهای کوتاه تری برای بارگذاری صفحات استفاده می‌کند.
تبلیغات

مرورگر کروم نسبت به دیگر مرورگرهای رایج وب از روش متفاوتی برای بارگذاری صفحات وب استفاده می‌کند. چندین فرآیند به طور همزمان شروع به کار می‌کنند تا در هنگام کرش کردن یکی از تب‌ها، امکان استفاده از بقیه تب ها بدون مشکل فراهم شود. گوگل قصد دارد این قابلیت را با وبکیت نیز ترکیب کند، به همین دلیل بلینک را ایجاد کرده است. وب‌کیت توسط اپل توسعه داده شده و در مرورگر سافاری نیز بکار گرفته می‌شود.

اما این برای وب سایت‌های بزرگ به چه معناست؟ نخست باید گفت که طراحان اکثر وب سایت ها نیاز به انجام کار چندانی برای پشتیبانی از بلینک و مرورگر کروم نخواهند داشت. اما هنوز تعداد بسیار زیادی از وب سایت‌ها (به‌ ویژه وب سایت های مخصوص موبایل) وجود دارند که مرورگرهایی سازگار با وبکیت را هدف قرار داده‌اند و با این کار تا حدودی به دیگر مرورگرها از جمله فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر لطمه وارد می‌کنند، مرورگرهایی که موتور رندر خاص خود را دارند. حال گوگل امیدوار است که با ارائه بلینک، توسعه دهندگان و طراحان بصورت خاص روی یک موتور رندر کار نکرده و اهداف استانداردی را دنبال کنند. اما این موضوع که وب با چه سرعتی به سمت استاندارد شدن پیش خواهد رفت خود یک پرسش بی پاسخ است. اما در این بین موزیلا و اینترنت اکسپلور نیز خوشحال خواهند شد که مرورگر قدرتمند همچون کروم نیز از وب کیت استفاده نخواهد کرد.

به گفته بوروس لاوسون، اپرا که تا پیش از این از وبکیت استفاده می‌کرد، در آینده نزدیک همکاری خود را با گوگل آغاز خواهد کرد و از بلینک در نسخه‌های آینده مرورگر اپرا بهره خواهد برد.

البته این موضوع به اپل که یکی از توسعه دهندگانی است که از وبکیت استفاده می‌کند، هیچ ضرری وارد نخواهد کرد. اپل با مرورگر سافاری یکی از بازیگران اصلی دنیای وب موبایل است و اعمال تغییرات جزئی در صفحات وب به منظور پشتیبانی از بلینک، به کارکرد و شیوه ای که سافاری برای نمایش صفحات استفاده می‌کند، صدمه ای نخواهد زد.

بدون شک، هیجان انگیزترین ویژگی موتور رندر جدید گوگل، قابلیت out-of-process iframes است که صفحه وب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم نموده و نسبت به رندر هر کدام بصورت مستقل اقدام می‌کند. این روش، به وب سایت ها اجازه می‌دهد تا مانند اپلیکیشن‌های معمولی، به اجرا در بیایند و از سوی دیگر، اگر یکی از عناصر به کار رفته در صفحه (مانند فلش) دچار مشکل شود، کل صفحه از بین نمی‌رود و تنها اجرای بخش مشکل دار متوقف می‌شود و این می‌تواند خبر بسیار خوبی برای گوگل و سیستم عامل کروم باشد. این سیستم عامل که بر پایه‌ی مرورگر کروم ساخته شده، تماما از اپلیکیشن‌های آنلاین بهره می‌برد، و یک موتور قدرتمندتر، به معنی برنامههایی کاربردی تر و مفیدتر برای کروم خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات