تبلیغ گوشی ویندوز فونی نوکیا، نبرد سامسونگ و اپل را دستمایه خنده کرد!

سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
خوب یا بد، مایکروسافت هنوز وارد کارزار گوشی‌های هوشمند نشده و همچنان در اطراف گود خود را گرم می‌کند تا با دستی پر و با همدستی نوکیا بتوانند در آینده بر رقبای اصلی این حوزه چیره شود. آن‌ها از همین موضوع استفاده کرده‌اند و تبلیغ جالبی برای گوشی‌ نوکیا لومیا 920 که مجهز به ویندوز فون است تدارک دیده‌اند که در کنار چاشنی طنز علاقمندان دو آتیشه سامسونگ و اپل را تمسخر گرفته‌اند.
تبلیغات

این تبلیغ در میانه‌ی مراسم ازدواج آغاز می‌شود، جایی که اغلب حضار برای ثبت این لحظه‌ی باشکوه و تاریخی گوشی‌ هوشمند یا تبلت خود را از جیب مبارک بیرون کشیده و صحنه‌ی به هم پیوست عروس و داماد خوشبخت را نشانه رفته‌اند. همین موضوع به جانب‌داری از برندهای گوناگون گجت‌ها کشیده شده و هر یک از میهمانان به برند سازنده‌ی گوشی خود می‌بالد تا اینکه برای اثبات بهتر بودن هر یک از این گجت‌ها، جنگی تمام عیار بین میهمانان در‌می‌گیرد.

لینک ویدیو در یوتیوب

در ابتدای تبلیغ زمانی که یک خوره‌ی گوشی آیفون مشغول عکس‌برداری از این دو گل نو شکفته است، یکی از میهمانان از پشت سر می‌گوید، «گوشی گنده‌ تو از سر راه بکش کنار» و یکی دیگر از میهمانان که طرفدار سامسونگ است پیش‌دستی کرده و می‌گوید، «منظورت همین گلکسی باحال و گندس؟» و در همین حین زن میان‌سالی که آیفون در دست دارد رو به گوشی (و احتمالاً برنامه Siri) کرده و می‌گوید، «یه ترفند سریع تسویه حساب»، و از سوی دیگر یکی از طرفداران سامسونگ که پشت به زن دارد می‌گوید، «نکنه تو هم یکی از این جوجه‌های آیفون‌بازی!؟» و الی آخر...

نقطه‌ی عطف این تبلیغ آن جاست که یکی از حضار سینه می‌درد و نشان خال‌کوبی شدۀ اپل بر بدن او خودنمایی می‌کند یا آنجا که عروس خانم همچون تارزان از لوستر وسط سالن آویزان شده و به سوی دیگر تاب می‌خورد و جیغ غرائی سر می‌دهد! در میانه‌ی میدان دو تن از گارسون‌ها به آرامی و بدون درگیری از گوشی نوکیا لومیای خود استفاده می‌کنند که یک رو به دیگری می‌پرسد «اگه اونا نوکیا لومیا رو می‌شناختن این دعوای همیشگی‌شون رو تموم می‌کردن؟» که همکار مرد جواب می‌دهد، «نمی‌دونم به خدا. به نظرم اینا از قبیله‌ی وحشیان که همیشه دعوا می‌کنن!»

این تبلیغ وضعیت موجود در بازار گوشی‌های هوشمند و سیستم عامل‌های آن را نشان می‌دهد. در حالی که مایکروسافت موفق شده زیرساخت خوبی را برای چنین ابزارهایی فراهم آورد، هنوز آن طور که باید و شاید مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است. همان موضوعی که در آخر کارگردان با هوشمندی تمام نشان می‌دهد که اگر کاربری گوشی ویندوز فون داشته باشد نیازی به درگیری با سایرین و اثبات مزیت‌های آن نخواهد بود.

متأسفانه به نظر می‌رسد که در بازار امروز شرکت‌ها به جای آنکه به مزایای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محصول خود بپردازند، بیشتر به تخریب رقیب می‌پردازند. این موضوع را پیش‌تر درباره‌ی اقدامات تبلیغ منفی سامسونگ و تخریب HTC، رقیب تایوانی یا اپل را در زومیت پوشش داده‌ایم. از سوی دیگر، مایکروسافتی‌ها با این تبلیغ نشان دادند که بهترین هستند، اما در واقع خودشان هم نمی‌دانند چرا!!

گفتنی است، علی رغم اینکه این تبلیغ می‌خواهد مایکروسافت را از دعوای سامسونگ و اپل جدا نشان دهد، موسیقی زمینه‌ی به کار رفته شباهت زیادی به تبلیغ ضد اپلی دارد که پیش‌تر سامسونگ در سال 2010 منتشر کرده بود. به هر روی نباید از یاد ببریم که وضعیت فعلی نوکیا لومیا بدتر از سامسونگ در آن برهه‌ی تاریخی است؛ و تازه‌ترین آمار و ارقام سه ماهۀ گذشته نشان داده است در حالی که سامسونگ 70 و اپل 37.4 میلیون دستگاه از گوشی‌های خود را به فروش رسانده‌اند، نوکیا به رقم 5 میلیون دستگاه بسنده کرده است. شایان ذکر است در مدت مشابه در سال 2011 سامسونگ موفق به فروش 94 میلیون گوشی هوشمند شده بود.

به راستی آیا وقت آن نرسیده که مشاجرات بچه‌گانه را کنار گذاشته و همه در کنار هم از محصول مورد علاقه‌مان استفاده کرده و از آن بصورت منطقی طرفداری کنیم!؟ قرار نیست محصول مورد نظر ما تا ابد بهترین باشد یا برند مورد علامه ما همیشه همواره معصوم باقی بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات