نسخه بعدی نرم افزار آیتونز چگونه خواهد بود؟

شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۰
مطالعه 7 دقیقه
آیتونز که معرف حضورتان هست؟ نرم‌افزاری همه‌کاره‌ که وظایف مهمی چون انتقال انواع محتوای دیجیتال به گجت‌های اپل را برعهده داشته و در عین حال، بزرگ‌ترین فروشگاه مجازی موسیقی، فیلم و اپلیکیشن دنیا به شمار می‌رود. نسخه یازدهم این نرم افزار به همراه تغییراتی در ظاهر و افزودن چندین ویژگی تازه و بعضا مفید، آخرین امید کاربران برای تغییرات بنیادین را نقش بر آب کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقاط ضعف و قوت آن پرداخته و انتظارات قریب به اتفاق کاربران برای نسخه بعدی آن را بیان کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

۱۰ سال پیش بود که اپل برای نخستین بار، آیتونز را به دنیای فناوری معرفی کرد. محصولی که به‌طور کامل تمامی گجت‌ها و خریدهای دیجیتالی شما را از فیلم و موسیقی گرفته تا برنامه و کتاب مدیریت می‌کرد و با رابط گرافیکی زیبا و شیوه‌ای نوین خود در انتقال محتوا، نگرش متفاوت بنیانگذار آن شرکت را منعکس می‌ساخت. تفاوتی که در طی سال‌های آینده درک ما را به‌طور کل از فناوری تغییر داده و شروع عصری جدید را موجب شد. آیتونز، با وجود تمامی ایراداتی که به آن وارد می‌شود، ابزار اصلی مدیریت پرفروش‌ترین محصولات گجتی، پرطرفدار ترین پخش‌کننده موسیقی و بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا به حساب می‌آید.

توضیح: تلفظ صحیح iTunes در لهجه امریکن و طبق دیکشنری لانگمن، « آیتونز» است.

رسالت اصلی اولین نسخه آیتونز، مدیریت پخش‌کننده موسیقی جیبی اپل تحت عنوان «آی‌پاد» و اجرای قطعه‌های صوتی برای کامپیوترهای مکینتاش بود. اما بعدها، فروشگاه موسیقی آیتونز استور (iTunes Store) نیز به آن افزوده شد. مرکز خرید قانونی آلبوم‌ها و تک آهنگ‌های مشهورترین و محبوب‌ترین هنرمندان وقت که به دلیل سهولت در استفاده و تجربه کاربری متفاوت، به سرعت محبوب شد.

iTunesWelcome

از آن پس، بخش‌های فیلم، کتاب صوتی، برنامه‌های کاربردی و کتاب‌های متنی نیز یکی پس از دیگری به آن افزوده شدند. تنها ظرف چند سال، محصولی که در ابتدا تنها به‌عنوان پلی میان رایانه و آی‌پاد به کار گرفته می‌شد، تبدیل به بزرگ‌ترین فروشگاه مجازی و یکی از پیشروان این صنعت شد.

با ظهور آیفون و آیپد، کاری نبود که این نرم افزار از عهده آن برنیاید. حتی پشتیبان‌گیری و ارتقاء سیستم‌عامل دستگاه نیز به آیتونز محول شد. اما سیاست‌های اپل، به مرور این محبوبیت و جذابیت را تحت شعاع قرار داد. نخستین مشکل، محیط بسته و خشک سیستم عامل iOS بود. حقیقت این است که سخت‌گیری‌های اپل برای کنترل هر چیزی که در آی‌دیوایس‌ها اتفاق می‌افتد، چندان به مذاق کاربران خوش نیامد. پشتیبانی از فرمت‌های صوتی و تصویری محدود، عدم امکان نصب اپلیکیشن‌ها، از منابعی غیر از اپ استور و از همه مهم‌تر وابستگی شدید دستگاه‌ها به برنامه آیتونز، iOS و آیتونز را از چشم برخی کاربران انداخت. مشکلات مربوط به Apple ID (شناسه کاربری در آیتونز) نیز زمینه بحث را گسترده‌تر کرد.

پیش از توضیحات بعدی، لازم است این موضوع را متذکر شوم که عمل انتقال اطلاعات ازطریق آیتونز به ابزارک های اپل را اصطلاحا همگام‌سازی ( Sync) می‌نامند.

iTunesSync

اگر در هنگام همگام‌سازی فایل‌ها، محتوای موجود روی دستگاهتان ( از قبیل موسیقی، فیلم، اپلیکیشن و ...) را در کامپیوتر و کتابخانه آیتونز نداشته باشد، تماما حذف خواهند شد. همچنین باید ID استفاده شده برای خرید برنامه‌ها و آی‌دی Set شده در دستگاه، یکی باشند در غیر این صورت، پیش از اجرای اپلیکیشن، اپل آی‌دی هنگام خرید برنامه از کاربر پرسیده خواهد شد. دقیقاً به‌همین‌دلیل، است که هر گجت اپل را فقط می‌توان با یک کامپیوتر، یک آی‌دی و یک آیتونز، همگام‌سازی (Sync) کرد. در واقع استفاده از یک رایانه دیگر، مستلزم طی کردن مراحل امنیتی برای تأیید شناسه کاربری است. به گفته برخی، این کار به حفظ حقوق توسعه‌دهندگان کمک شایانی کرده است، اما درمقابل، باعث محدودیت بیش از حد و آزار دهنده کاربران نیز شده است. حقیقت این است که افراد متقلب، همیشه راه‌حلی برای دور زدن این محدودیت‌ها و استفاده از انواع محتوای کرک شده و غیر قانونی پیدا خواهند کرد. پس واقعا هیچ لزومی برای مـحـدود ســاختن ســایر کـــاربران وجـــود ندارد. جالب است بدانید که بیش از ۶۷ درصد کاربرانی که دستگاه خود را جیلبریک‌ (‌Jailbreak) می‌کنند، همواره از اپلیکیشن‌های اوریجینال استفاده کرده و حتی توییک‌های مورد نیاز خود را از سیدیا به صورت قانونی و با پرداخت پول تهیه می‌کنند.

iTunesPreview

در پی شکایت برخی کاربران و فخرفروشی کاربران سایر پلتفرم‌ها، افراد زیادی بر آن شدند تا جایگزین مناسبی برای این برنامه تهیه کنند؛ و تا حدی هم موفق شدند. نتیجه کار آن‌ها، نرم افزارهایی چون iTools یا iFunbox است که کار انتقال اطلاعات را تا حد زیادی آسان‌تر و کم دردسر‌تر کرده‌اند. توسعه‌دهندگان سیدیا نیز بی‌کار ننشسته و با ارائه توییک‌های متعدد، گزینه‌های بیشتری را دراختیار جیلبریک کنندگان قرار دادند.

اما حالا، مشکلات و راه‌حل‌های تازه ای برای بهبود آیتونز مطرح است که در پایین، به‌طور مفصل به آن‌ها اشاره کرده و هر یک را بررسی می‌کنیم:

لازم نیست آیتونز تمام بار مسئولیت را بر دوش بکشد!

در حال حاضر، گستره‌ی عملیاتی آیتونز وسیع‌تر از چیزی است که واقعا باید باشد. همیشه ثابت شده است که تقسیم وظایف و کار گروهی، نتیجه‌ای بهتر و بازدهی بسیار بالاتری خواهد داشت. حتی روی خود iOS نیز دو بخش اپ استور ( بازار برنامه‌های کاربردی) و آیتونز استور (فروشگاه موسیقی و فیلم) جدا هستند. و حتی بخشی منتسب به آی‌بوک استور نیز وجود دارد که مستقیما وظیفه فروش و اجاره کتاب را بر عهده دارد. پس چرا روی کامپیوتر یا مک نباید چنین باشد؟

تدارک نرم‌افزاری جدیدتر و کاربردی‌تر برای خرید، نگه‌داری و نصب اپلیکیشن ها و همچنین تهیه‌ی نسخه پشتیبان از آن‌ها و محول کردن وظایف مدیریت محتوای چندرسانه‌ای به آیتونز می‌توانند دست توسعه‌دهندگان را برای افزودن قابلیت‌های بیشتر به هر دو نرم افزار باز گذاشته و کار کاربران را نیز راحت‌تر کند.

iTunes

شاید همگام‌سازی چندان هم ایده‌ی فوق‌العاده‌ای نباشد!

عمل همگام‌سازی در عین به وجود آوردن یک انسجام و نظم قابل تقدیر، می‌تواند آسایش شما را نیز به‌طور کامل مختل کند. برای مثال، شما به خانه‌ی یکی از دوستان گیک خود رفته‌اید. دوستتان یک فایل (مثلا عکس) بسیار جالب تهیه کرده و شما مایلید که آن را به آیفون خود منتقل کرده و به همراه داشته باشد. اما اینجا است که دردسر شروع می‌شود! و در همین جاست که ایده انتقال فایل به روشی آسان‌تر به میان می‌آید. روشی که دیگر لازم نباشد برای انتقال تنها یک تصویر، تمام عکس‌های خود را از دست بدهید! در ضمن، ایده‌ی دسترسی به حافظه دستگاه در حالت اکسپلورر یا استفاده از حافظه ابزار به‌عنوان فلش دیسک نیز محقق خواهد شد.

پشتیبانی از تمامی فرمت های ویدیوئی

هرچند که این مشکل تا حدودی هم به محدودیت های iOS مربوط است اما نمی‌توان آیتونز را بی‌تقصیر دانست. البته همان‌طور که پیش از این در مقاله‌ای ۵ پخش‌کننده برتر ویدئو برای iOS را معرفی کرده بودیم، این مورد تا حدودی قابل حل است، اما با زحمت و تلاش اضافه! پس امکان پشتیبانی از فرمت های بیشتر می‌تواند مرحمی بر گلایه های چندین ساله کاربران باشد.

iTunes match سرویسی خوب اما هزینه‌بر!

یکی از مضرات محدودیت همگام‌سازی محتوا تنها با یک کامیپوتر، ریسک بالای از دست رفتن اطلاعات است. یکی از راه‌حل های موجود سرویس آیتونز مچ است که امکان استریم موسیقی از حافظه‌های ابری بوده و پخش مستقیم از کتابخانه‌های آنلاین را فراهم می‌کند. اما متأسفانه برای استفاده از این سرویس، باید سالیانه مبلغی معادل ۲۵ دلار بپردازید. حال جدا از این که پرداخت مبالغ ارزی برای ما ایرانیان چقدر می‌تواند سخت و گزاف باشد(!) ، اپل بر خلاف سرویس آی‌کلاد هیچ گزینه رایگانی برای آن در نظر نگرفته است.

پیشنهاد ما، استفاده از نرم افزار هایی چون پاندورا یا اسپاتی‌فای است که این کار را برای شما به رایگان انجام می‌دهند.

Ping، قدیمی و کم جاذبه

سرویس پینگ، در واقع همان شبکه اجتماعی موسیقایی آیتونز است که امکان دنبال کردن هنرمندان مورد علاقه‌تان را فراهم می‌کند. اما با معرفی سرویس music# توییتر، این سرویس چه از نظر ظاهری و چه از نظر ویژگی‌هایش، باید مجددا به‌روزرسانی و بازنگری شود.

Ping

بهینه‌سازی برای ویندوز

اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، عملکرد آیتونز روی مک، بسیار بهتر و سریع‌تر از ویندوز است. انحصار طلبی اپل در این مورد می‌تواند از بین برود. جدا از این مسائل، آیتونز می‌تواند در مصرف حافظه و پردازش، قدری بهینه‌تر عمل کند.

همچنان ساده و کارآمد

طراحی آیتونز بسیار زیبا و دلنشین است. نوعی سادگی توأم با پیچیدگی در آن نهفته است که به وضوح شعار اپل را تداعی می‌کند: «سادگی ساده نیست.» کار با آن نیز بسیار راحت است و حتی افراد مبتدی نیز بدون مشکل با آن ارتباط برقرار می‌کنند. در آیتونز استور، دسته‌بندی محتوا بسیار عالی صورت گرفته و همه چیز با نظم بسیار مناسبی در کنار هم قرار گرفته. اما متأسفانه یکی از مشکلات قدیمی شرکت‌ها، دستکاری نابه‌جا و از دست دادن برگ‌های برنده‌شان است . امیدواریم اپل همیشه این اصالت و سادگی را حفظ کرده و همواره بر قدر نقاط قوتش باقی باشد

به نظر شما، چه ویژگی‌های دیگری می‌تواند آیتونز بعدی بهتر از گذشته کند؟ نظر خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات