کاهش شدید فروش رایانه‌های شخصی در اروپا، خاورمیانه و افریقا

یک‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
از سال گذشته تاکنون فروش رایانه‌های شخصی در بازارهای مهمی چون اروپا، خاورمیانه و افریقا با رکودی 20.2 درصدی مواجه شده و در تازه‌ترین آمار مربوط به سه ماهه نخست سال جاری میلادی این میزان به رقمی معادل 21.8 میلیون دستگاه تنزل کرده است. نظر شما را به تازه‌ترین نتایج تحقیق بازار موسسه IDC جلب می‌نماییم.
تبلیغات

بنا به گزارشی که امروز از سوی موسسه IDC منتشر شد، تعداد کل فروش رایانه‌های شخصی در بازارهای فوق در سه ماهه نخست سال 2013 به 21.8 میلیون دستگاه رسیده است که شامل فروش 8.3 میلیون دستگاه رایانه شخصی و 13.6 میلیون رایانه لپ‌تاپ است که به ترتیب با افت 19.6 و 20.6 درصدی در این دو بازار همراه بوده است.

از آنجا که خریداران به پلتفرم‌های دیگری علاقه نشان می‌دهند، این آمار و ارقام موضوع تازه‌ای نیست. همچنین به دلیل رغبت بیشتر کاربران به دستگاه‌هایی نظیر تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمندی که می‌تواند پا به پای رایانه‌های سنتی رومیزی پیش روند، مردم بهانه‌ی خوبی برای مهاجرت به پلتفرم جدید دارند. تازه، همان‌طور که این گجت‌ها قدرتمندتر از قبل می‌شوند، کارایی‌شان نیز به مراتب بالاتر رفته و می‌توانند وظایف بسیاری را به سادگی انجام دهند.

به اعتقاد تحلیلگران IDC، عدم تمایل کاربران به رایانه‌های شخصی در غرب اروپا با رکود 22.5 درصدی و در حقیقت با بیشترین کاهش مواجه شده است. نتایج این تحقیقات به روشنی نشان می‌دهد که تقریباً در تمامی کشورها با افت دو رقمی در بازار رایانه‌های شخصی روبرو هستیم. البته به دلیل مشکلات مالی موجود در اتحادیه اروپایی آمار فروش در حوزه‌ی جنوب قاره سبز به مراتب کمتر است.

در بیانیه‌ی IDC آمده است:

تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تلفن همراه همچنان نظر مساعد خریداران را به خود جلب کرده‌اند، این در حالی است که در محیط‌های سازمانی نیز به دلیل فقدان یا کمبود سرمایه‌گذاری‌های لازم در تأمین زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شاهد افت در این حوزه هستیم.

در ادامه‌ی این بیانیه همچنین آمده است:

در سایر حوزه‌ها نظیر آموزش و دیگر خدمات عمومی در بیشتر کشورها شاهد فشار مضاعف و حذف بودجه‌های مربوط به حوزه IT هستیم که خواه یا نا خواه بر بازار رایانه‌های شخصی تأثیر منفی دارد.

مؤسسات آموزشی، دپارتمان‌های دولتی و کسب و کارهای گوناگون مدت‌ها است که به عنوان یکی از منابع قابل اتکای فروش رایانه‌های شخصی به شمار می‌روند و به دلیل ادامه‌ی مشکلات اقتصادی در این مناطق و سیاست‌های انقباضی، بسیاری از صاحبان شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از رایانه‌ها و سیستم‌عامل‌های فعلی خود بهره ببرند. به خصوص اینکه در شرکت‌های بزرگ این به روزرسانی‌ها می‌تواند متحمل هزینه‌های سنگینی باشد.

هیولت-پاکارد همچنان در صدر

در سه ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی شرکت اچ‌پی (هیولت-پاکارد) بیشترین میزان رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها را به فروش رسانده است. پس از اچ پی با فروش 4.039 میلیون دستگاه، شرکت چینی لنوو در جایگاه دوم قرار دارد. جالب اینکه لنوو نسبت به سال پیش از آن با رشد 11 درصدی روبرو شده و توانسته در سال جدید نزدیک به 2.595 میلیون رایانه را به فروش برساند. پس از آنها ایسر با افت 30.4 درصدی و فروش 2.374 میلیون و شرکت دل (Dell) با فروش 2.228 میلیون دستگاه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

هر چند این چشم اندازی روشن برای فروش رایانه‌های شخصی در اروپا، افریقا و خاورمیانه نیست، اما می‌توان امیدوار بود با فروش بیش از پیش تبلت و گوشی‌های هوشمند تلفن همراه شاهد قوت گرفتن بازار گجت‌ها در این منطقه از جهان باشیم که در کنار آن توسعه‌ی فروش نرم‌افزارهای مخصوص و خدمات پشتیبانی را به همراه خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات