کوتاه اما کاربردی: راهکارهایی برای داشتن یک لپ‌تاپ سرحال!

یک‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
بـخش جدید «کوتاه اما کاربردی» قـرار اســت مطالـب «کاربردی» را به صـورت «کوتاه» دراختیار خوانندگان زومیت قرار دهد. «کوتاه اما کاربردی»، به جای پرداختن به جزئیات، مهم‌ترین مطالب مرتبط با موضوع را ارائه می‌کند. در اولین قسمت قصد داریم به ترفندهایی برای افزایش بهره‌وری و طول عمر لپ‌تاپ بپردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برای اغلب افراد، عمر یک لپ‌تاپ حداکثر ۳ یا ۴ سال است. در تولد چهارسالگی، باتری لپ‌تاپ ضعیف شده، کلیدهای کیبرد آن افتاده و ممکن است صفحه‌نمایش آن نیز ضربه خورده باشد. در حالت کلی، عمل‌کرد یک لپ‌تاپ ۴ ساله مثل سابق نیست.

اما چند راهکار ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کنند لپ‌تاپی سرزنده داشته باشید.

سرمای دوست‌داشتنی

لپ‌تاپ‌ها به خــاطـــر تولید حــرارت زیـــاد معــروف هستند. این گـــرما می‌تـــواند باعـث سوزاندن پـــای کاربر و در مواردی - مثل آنچه در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد - باعث آتش‌سوزی نیز شود. برای جلــوگیری از این اتفاقات، بهتــر است حواستان به فن لپ‌تاپ باشد.

به کمک نرم‌افزارهایی که کارخانه تولید‌کننده لپ‌تاپ ارائه کرده است، عمل‌کرد لپ‌تاپ و فن آن را بررسی کنید. شیارهای کنار لپ‌تاپ را که برای خروج هوای گرم طراحی شده‌اند چک کرده و به‌طور مرتب تمیز کنید.

خانه‌تکانی

فایل‌ها، فولدرها و برنامه‌های غیرضروری علاوه بر اشغال فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ، باعث کند شدن آن نیز می‌شوند. به کمک اپلیکیشن‌های موسوم به Disk Cleanup، فایل‌های موجود در سطل‌آشغال و Temporary Fileها را حذف کنید. سعی کنید در صورت امکان از ۳۰ تا ۶۰ درصد حجم هارد لپ‌تاپ خود استفاده کنید. اینگونه لپ‌تاپ‌ شما بیشتر عمر می‌کند.

برای خانه‌تکانی می‌توانید به این مقاله رجوع کنید: «فایل‌های اضافی درایو ویندوز را با نرم افزار WinDirStat پاک کنید.»

مراقبت از باتری

در مطالب مربوط به حفاظت از باتری، هیچ‌گاه به اینکه نباید باتری را کاملاً خالی کرد اشاره نشده است. اما توصیه می‌کنیم این موضوع را رعایت کرده و از باتری کمتر کار بکشید.

بهتر است به جای Sleep یا Standby رایانه را به حالت Hibernate ببرید. نور صفحه‌نمایش را از حالت ماکسیمم کمتر کنید. به‌طور هم‌زمان برنامه‌های زیادی اجرا نکنید. بهتر است تجهیزات جانبی مثل ماوس بی‌سیم و مودم یا رسیور‌های وای‌فای را پس از انجام کار خاموش کنید.

اگر به حل مشکل باتری لپ‌تاپ خود علاقه‌مند هستید، می‌توانید به سه مقاله «۱۰ توصیه برای افزایش طول عمر باتری در ابزارهای اندرویدی» ، «چطور بر طول عمر باتری ابزار الکترونیکی خود بیافزاییم؟» و «بررسی وضعیت باتری لپ‌تاپ در OS X» نیز مراجعه کنید.

ویدئوی ۶۰ ثانیه‌ای زیر همین مطالب را در قالب تصویری به شما ارائه می‌دهد.

امیدواریم، به کمک این سه راهکار ساده عمر لپ‌تاپ شما بیشتر شود. تجربه‌های کاربری خود را در این مورد با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات