اولین پردازنده Cortex-A57 توسط TSMC آماده تولید انبوه شد

سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
مطالعه 1 دقیقه
تلفن‌های هوشمند به‌زودی شاهد یک پردازنده قدرتمند مبتنی بر معماری Cortex-A57 شرکت آرم خواهند بود. TSMC اعلام کرده که با همکاری ARM یک تراشه Cortex-A57 را نهایی کرده که آماده تولید انبوه است. این تراشه جدید دارای لیتوگرافی 16 نانومتری است و از فناوری FinFET بهره می‌برد.
تبلیغات

پردازنده‌های مبتنی بر معماری Cortex-A57 قرار است با همان میزان مصرف انرژی، سه برابر سریع‌تر از پردازنده‌های فعلی عمل کند. یا به عبارتی A57 نزدیک به 5 برابر مصرف انرژی کمتر را با همان سرعت پردازنده‌های فعلی ارائه می‌کند.

TSMC اعلام کرده که آن‌ها طی 6 ماه توانسته‌اند تراشه مبتنی بر معماری A57 را از مرحله طراحی به محصول نهایی تبدیل کنند. البته هنوز دقیقاً مشخص نشده که تراشه‌های A57 چه زمانی وارد بازار خواهند شد، اما TSMC آمادگی خود برای تولید انبوه این تراشه را اعلام کرده است.

همکاری مشترک ARM و TSMC منجر به بهینه‌سازی پردازنده‌های 64 بیتی ARMv8 با کمک فناوری FinFET شرکت TSMC شده است. این دو کمپانی با همکاری یکدیگر توانسته‌اند پردازنده بهینه شده Cortex-A57 را به همراه کتابخانه‌های اولیه برای استفاده مشتریان و بهره بری از فناوری 16 نانومتری FinFET آماده کنند.

اگر با نسل‌های مختلف معماری هسته‌های ARM آشنایی ندارید نگاهی به مقاله اختصاصی زومیت با عنوان «آرم چیست و چه تفاوتی با x86 دارد» بیندازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات