سیمانتک: با وجود آسیب‌پذیری بیشتر iOS نسبت به اندروید اما هکرها تمایل بیشتری به پلتفرم گوگل دارند

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
احتمالاً شما مطلب اخیر زومیت در رابطه با گزارش شرکت NQ مبنی بر افزایش ۱۶۳ درصدی بدافزارهای موبایلی را خوانده‌اید. در این گزارش به این نکته اشاره شده بود که اندروید بیش از سایر پلتفرم‌ها مورد حمله قرار گرفته است. اما این به معنی امنیت پایین‌تر اندروید نسبت به iOS نیست. اغلب این گزارش‌ها توسط کمپانی‌های امنیتی موبایل و در مورد آنچه که آن‌ها به آن علاقه بیشتری دارند، منتشر می‌شوند. اما چیزی که بیش از این گزارش‌ها اهمیت دارد، این است که اندروید یک پلتفرم امن، با آسیب‌پذیری های کشف شده اندک است.
تبلیغات

طبق آخرین مطالعه‌ای که در همین زمینه و توسط سیمانتک (یک شرکت امنیتی دیگر) انجام شده است، اغلب برنامه‌نویسان بیمار (افرادی که بدنبال ساخت بدافزار هستند) ترجیح می‌دهند از پلتفرم اندروید استفاده نمایند. همچنین این گزارش این حقیقت را که iOS آسیب‌پذیرتر از اندروید است را تأیید می‌کند.

امروزه، آسیب‌پذیری تلفن همراه، ارتباط کمی به بدافزارهای موبایلی دارد ( یا به عبارتی هیچ ارتباطی ندارد). در حقیقت، زمانی که iOS بیشترین اسناد آسیب‌پذیری را در سال ۲۰۱۲ داشت، تنها یک تهدید برای این پلتفرم ایجاد شده بود. در مقایسه، سیستم‌عامل اندروید نیز تنها با ۱۳ آسیب‌پذیری گزارش شده مواجه بود که بیشترین میزان بدافزار نوشته شده در میان تمامی سیستم‌عامل‌ها به شمار می‌رفت. به نظر می‌رسد میزان آسیب‌پذیری یک فاکتور مهم برای بدافزارهای موبایلی است. اما عواملی نظیر سهم اندروید از بازار امروز، کدباز بودن پلتفرم، روش‌های توزیع چندگانه دردسترس برای آن و امکان تعبیه بدافزار در برنامه‌ها، آن را به یک سکوی پرش مناسب برای نویسندگان بدافزار تبدیل کرده است.

بر عکس تصور عمومی، پلتفرمی که امن‌تر از سایر پلتفرم‌ها باشد، بیشتر توسط بدافزار‌ها مورد حمله قرار می‌گیرد. گوگل محبوبترین پلتفرم موبایلدنیا را دراختیار دارد و از همین رو می‌تواند بیشتر مورد توجه هکرها قرار بگیرد. در گزارش سیمانتک بر این نکته نیز تأکید شده است که با اینکه رفع آسیب‌پذیری‌های اندروید به‌راحتی با ارائه به‌روزرسانی‌ها توسط گوگل امکان‌پذیر است، ولی در اغلب موارد این به‌روزرسانی‌ها خیلی دیر به دست کاربران می‌رسد.

یکی از تصورات غلط رایج در میان کاربران این است که اغلب بدافزارها در App Store یا Google Play Store وجود دارند. درحالی‌که با وجود موارد ایزوله و نمونه‌ های مطمئنی که در این مکان‌ها قرار می‌گیرد، فروشگاه‌های رسمی اپلیکیشن‌ها، اغلب ایمن و قابل‌اطمینان هستند. البته گوگل به اشخاص ثالث نیز اجازه راه‌اندازی فروشگاه را می‌دهد که طبیعتاً این فروشگاه‌ها تحت نظارت گوگل نبوده و محلی مستعد برای گسترش بدافزارها هستند. بااین‌حال، اجتناب از دریافت برنامه‌های این فروشگاه‌ها که از کنترلی مطمئن برخوردار نیستند، کاری ساده و عقلانی است. اینطور نیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات