فناوری‌ چشم-شاهین از فصل آتی در لیگ برتر فوتبال انگلستان به کار گرفته خواهد شد

شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
یکی از برترین لیگ‌های فوتبال جهان، لیگ برتر انگلستان است که بالاخره مقامات آن تصمیم گرفته‌اند از فصل آتی 14-2013 از فناوری تشخیص گل چشم-شاهین یا Hawk-Eye در مسابقات ورزشی خود استفاده کنند. این در حالی است که فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال، نیز قرار است برای اجتناب از بروز خطای انسانی، در مسابقات جام جهانی 2014 که در برزیل برگزار می‌شود از فناوری مشابه بهره ببرد.
تبلیغات

طرفداران این ورزش مهیج که قوانین آن از سال 1848 تغییرات بسیار اندکی را شاهد بوده، معتقدند وقت آن رسیده تا با بازبینی، راه برای استفاده هرچه بیشتر از فناوری‌های نو و اجتناب از خطای انسانی و ناداوری‌های احتمالی هموار گردد. این موضوع شاید پس از به ثمر رسیدن گل در مسابقات جام جهانی و عدم پذیرش آن از سوی داور کرد عینی‌تری به خود گرفته است.

یکی از این موارد گلی است که فرانک لمپارد در خلال مسابقات جام جهانی 2010 به تیم ملی آلمان زد اما با ناباوری ثمری برای او، همبازی‌هایش و مردم انگلستان به همراه نداشت. البته این موضوعات تنها به این مسابقه و این جام محدود نشد و دوره بعد نیز شاهد جنجال‌های دیگری بودیم. همین عوامل موجب شده تا با فشارهای بین‌المللی بر مقامات فیفا، آن‌ها هم استفاده از چنین ابزاری را در تورنمنت جهانی آتی بپذیرند.

قرار است به‌زودی بیست استادیوم برتر انگلیس سامانه‌های ره‌گیری توپ را در مجموعه‌های خود نصب کنند. از این گذشته، سامانه‌ی Hawk-Eye نیز قرار است در استادیوم ومبلی شهر لندن نصب شود تا در مسابقات مهم و تاریخ‌ساز مورد استفاده قرار گیرد. دیگر سامانه‌ای که اتحادیه‌ی فوتبال انگلیس مورد بررسی قرار داده GoalControl است که سال آینده در جام جهانی برزیل از آن استفاده خواهد شد.

گفتنی است پیش‌تر سامانه‌ی Hawk-Eye در زمین‌های بازی تنیس و کریکت انگلستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و دقت مسابقات را به میلی‌متر رسانیده بود. این کمپانی همچنین قصد دارد از این تجربه خود در زمین فوتبال استفاده کرده و با نصب 7 دوربین مخصوص، تک تک گل‌هایی که در خلال بازی به ثمر می‌رسد را به خوبی رصد کند؛ و بلافاصله یک ثانیه پس از عبور توپ از خط دروازه با ارسال پیامی به ساعت مچی داور وسط، او را از این موضوع مطمئن کند.

پائول هاوکینز، مخترع سامانه‌ی Hawk-Eye معتقد است که:

برای ما و سامانه‌ی Hawk-Eye افتخاری است که در مسابقات لیگ برتر انگلستان مورد استفاده قرار گرفته و صحت گل‌های به ثمر رسیده در بازی را تأیید نماییم. ما با درک درست مسئولیت و چالش حقیقی پیش رو، می‌کوشیم رضایت فوتبال دوستان و اهالی این بازی را بدست آوریم.

شایان ذکر است که این سامانه همچنین می‌تواند تصاویر آهسته‌ی گل‌های به ثمر رسیده‌ی بازی را برای پخش زنده‌ی تلویزیونی یا نمایش در اسکور بورد (نمایشگر) استادیوم ارسال کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات