ناسا تصویر با رزولوشن بالا از سطح سیاره عطارد را منتشر کرد

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۷
مطالعه 1 دقیقه
ناسا تصویری با رزولوشن بسیار بالا از سطح سیاره عطارد، تیر یا مرکوری منتشر کرده که در آن جزئیات بی‌سابقه‌ای از سطح پر از دهانه آن قابل مشاهده است.
تبلیغات

این تصویر توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز و براساس تصاویر جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای مسنجر در سال 2004، تهیه شده است.

ناسا این تصویر را در یک نسخه 8 رنگ و یک نسخه سیاه و سفید با کیفیت منتشر نموده است.

دانشگاه جانز هاپکینز نیز این تصویر را در سایت مسنجر قرار داده است که تصویر رنگی حجمی معادل 144 مگابایت دارد. علاوه بر این خوشبختانه ناسا یک صفحه با قابلیت بزرگنمایی بر روی قسمت‌های مختلف در این آدرس آماده نموده که با مراجعه به آن می‌توانید تصویر با کیفیت را مشاهده کنید.

تیر یا عطارد، یکی از سیاره‌های منظومه خورشیدی است. تیر نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است و به این خاطر سطح رو به خورشید آن بسیار داغ و رویه پشت به خورشید آن نیز بسیار سرد است.

تیر کوچک‌ترین سیاره منظومه خورشیدی است و همان‌گونه که یک رخ از کره ماه همیشه رو به زمین است، یک رخ از تیر نیز به حالتی ابدی رو به خورشید و رخ دیگر آن پشت به خورشید است. اما با وجود اندازه کوچک، سیاره تیر از میدان مغناطیسی نیرومندی برخوردار است.

عطارد تندروترین سیارهٔ منظومه خورشیدی است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می‌زند. از این رو سیاره‌ای گریزپاست که دیدنش آسان نیست و به همین دلیل است که شاید، ایرانیان باستان آنرا «تیر» نامیده و در یونان «مرکوری» یا «پیک خدایان» لقب گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات