اینتل در حال مذاکره برای تولید پردازنده‌های مورد نیاز اپل

جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
آن طور که از شواهد امر پیدا است، برخلاف آنچه تصور می‌کردیم سناریو تولید تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM توسط اینتل به حقیقت نزدیک شده است.
تبلیغات

بنابر گزارشی از رویترز، اینتل در تلاش است تا تولید تراشه مورد نیاز اپل را به دست بگیرید. در همین راستا طی یک سال اخیر مذاکرات مختلفی بین دو شرکت انجام شده، ولی آیا این مذاکرات نتیجه‌ای هم داشته است؟

به گزارش رویترز، یک منبع نزدیک به یکی از این دو شرکت اظهار داشته است که در طول سال گذشته، مقامات اجرایی و رده بالای این دو شرکت مطرح دنیای فناوری یعنی اینتل و اپل به بحث درباره عقد یک قرار داد همکاری مشغول بوده‌اند که هرچند تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته اما به نظر می‌رسد که اینتل سخت در تلاش است تا چیپ هایی مطابق استاندارد های اپل تولید کند. در واقع اینتل قصد دارد تا چیپ‌های مورد نیاز اپل را با طراحی خود اپل تولید کند.

مشخصا اپل درپی خارج کردن سامسونگ از زنجیره تامین قطعات خود می‌باشد. شرکتی که با تولید پردازنده های مورد استفاده در انواع آیفون، آیپاد تاچ و آیپد، جزو تامین کنندگان اصلی قطعات مورد نیاز اپل به شمار می‌رود و طی سال‌های اخیر ارتباط تجاری بین این دو رقیب دیرینه در دنیای موبایل به نبردی جانانه تبدیل شده است.

در این میان اینتل که کارخانه‌های بزرگ و قدرتمند تولید نیمه‌هادی‌ها را در اختیار دارد و قطعا رقیب سرسختی برای سامسونگ به شمار می‌رود پای به میدان نهاده تا با استفاده از پتانسیل بالای خود در تولید و فناوری‌های در اختیار خود، جایگاه ارزشمند سامسونگ را تصاحب کند.

اما به‌راستی چرا اینتل به‌دنبال عقد چنین قراردادی است؟ پاسخ کاملا مشخص و مبرهم است: اپل بازاری را در اختیار دارد که سرشار از سود و منافع مالی است و بدون شک همکاری این شرکت باعث افزایش تولید اینتل و متقابلا درآمد بیشتر این شرکت می‌شود.

اما از سوی دیگر این امر کاملا مغایر با اهداف اینتل در وارد کردن چیپ‌های X86 و اتم به دنیای ابزارک‌های دیجیتال می‌باشد.

علاوه بر آن، همین ماه گذشته بود که اینتل مسئولیت تولید چیپ های FPGAs الترا(altera) را با فناوری ساخت خود یعنی چیپ هایی با لیتوگرافی 14 نانومتری برعهده گرفت. بنابراین، تمایل اینتل برای صرف درآمد حاصله در راه تولید چیپ‌های مورد نیاز اپل کاملا طبیعی خواهد بود.

اما در پایان به نظر می‌رسد که تصمیم گیری نهایی بر عهده‌ی مدیرعامل آینده اینتل که هنوز معرفی نشده ،گذاشته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات