13 خانه ریزه میزه‌ی دوست‌داشتنی

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۳
مطالعه 6 دقیقه
همسر عزیز دل برادر، کتاب‌های بی‌شمار و مانیتور گرد و خاک‌گرفته را زده زیر بغل مبارکشان و با صمیمیت خاصی که هر اسفند ماه و در خلال ماجرای عذاب‌آور خانه‌تکانی از خانم‌ها شاهدیم، بار دیگر تاکید می‌کند که یا جای او در این خانه است یا کتاب‌های پاره‌پاره‌ و این رایانه‌ی عهد دقیانوس پنتیوم چندی. اینجاست که در رویاهای ناصادقه‌تان غوطه‌ور می‌شوید و خود را در یکی از آن خانه‌های بزرگ نوستالژیک پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌بینید و الی آخر... اما برخلاف تصور بسیاری از ما، خانه‌ی بزرگ‌تر لزوماً بهتر نیست! در این مقاله می‌کوشیم با معرفی 13 خانه‌ی فسقلی این موضوع را نه تنها به خود، بلکه به شما هم اثبات کنیم که خانه‌های کوچولو نیز می‌توانند دوست‌داشتنی باشند؛ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یک هشت کوچولو

sweet-homes-1

این خانه که شباهت زیادی به A لاتین دارد، «A فریم» نام داشته و در پرل‌بیسیک کلورادوی امریکا واقع است. جالب اینکه وقتی برف و بوران زیادی به پا می‌شود، هیچ بعید نیست که خانه و اهل بیتش در زیر این نعمت‌های خدادادی مدفون شوند!

یکی از کوچکترین‌ها

sweet-homes-2

گرچه این ساختمان فسقلی که در شهر آمستردام هلند واقع شده کوچکترین نمونه در کل جهان نیست، اما مطمئناً می‌توان آن را یکی از کوچکترین‌ها به شمار آورد.

محله‌ی رنگ به رنگ

sweet-homes-3

فرانسوی‌ها که به ذوق و استعداد هنری شهره‌اند، هر کجای دنیا هم که می‌روند این صفت خود را به رخ جهانیان می‌کشند. به همین خاطر اگر به محله فرانسوی‌ها در نیو اورلئان – در ساحل شرقی ایالات متحده– سری بزنید، درمی‌یابید که این منطقه نیز یکی از آن محلات هفت رنگ جهان است!

کلبه پوتوماک

sweet-homes-4

این کلبه‌ی چوبی 2.4 در 3.6 متری که پوتوماک نام دارد توسط چارلز فین طراحی و ساخته شده است. و یکی از آن معدود موارد این فهرست بلند بالا است که به شخصه آن را برای زندگی بسیار دوست دارم.

خانه‌ی تاج خروسی

sweet-homes-5

آلونک نقلی تاج خروسی یکی از جالب‌ترین خانه‌های فسقلی دنیا است که می‌توان با چرخ‌هایی که دارد، آن را به هر جا که خواستید یدک بکشید. این کلبه‌ی 27.12 متر مربعی در رتبه‌بندی جهانی خانه‌های کوچک با افتخار در مقام دوم قرار دارد.

خانه‌ی آتشفشانی!

sweet-homes-6

ویل رابینسون و خانه‌ی 152.4 متر مربعی‌اش در بهترین جای دنیا ساخته شده است! هیچ فکرش را نمی‌کنید که کسی پیدا شود بر روی بقایای گدازه‌ای در نزدیکی آتشفشان کیلائا (Kilauea) در هاوایی محل زندگی‌اش را ساخته باشد؛ خدا به این جماعت عقل درست و حسابی عنایت کند!

خانه به دوش

sweet-homes-7

علی‌رغم ظاهر مستحکم و چوبی، این خانه را می‌توان در مواقع بروز بلایای طبیعی، حمله مغولان یا میهمانان ناخوانده سوار بر تراکتور یا وسایل نقلیه مشابه کرده و به هر جای امنی که فکرش را می‌کنید ببرید؛ البته مراقب باشید از چاله به چاه نیفتید!

آبی کانتینری

sweet-homes-8

جیم پوتت، معمار و طراح اهل تگزاس با ابتکاری که از دوران طفولیت در وی فوران می‌زده، از یک کانتینر حمل کالا برای ساخت خانه‌ای 2.4 در 12 متری استفاده کرده است. یکی از ویژگی‌های مهم این خانه در عین سادگی و صمیمیتی که در آن موج می‌زند، بهره‌ی هوشمندانه از رنگ «آبی» است؛ قابل توجه دوستان قرمز پسند!

فریگی‌بود؛ یا نبود!؟

sweet-homes-9

کلبه‌ی شیک و جذاب سوئدی‌‌الاصل با نام فریگی‌بود (Friggebod) تنها 45.72 متر مربع مساحت دارد که ظاهراً با توجه به ابعاد بسیار کوچکش نیازی به کسب مجوز ساخت از سوی مقامات محلی هم ندارد! به نظر می‌رسد با موج نوی ساخت مینی‌خانه‌ها در سراسر جهان شهرداری‌ها باید در قوانین و مقررات جاری خود تجدید نظر اساسی کنند...

دو معکب ساده‌ی برزیلی

sweet-homes-11

یکی از بهترین نمونه‌های این فهرست همین خانه‌ی 48.76 متری در سائو پائولوی برزیل است که اساساً از دو معکب بر روی هم تشکیل شده. جالب اینکه حمام و آشپزخانه در طبقه‌ی بالا و اتاق خواب در پایین قرار دارد و در جلوی خانه نیز منظره‌ی بی‌نظیری از کانال آبی سائو سباستیائو قرار گرفته که بسیار دیدنی است.

ویکتوریای فقید

sweet-homes-12

این خانه‌ی فسقلی که به سبک معماری دوره‌ی ویکتوریا ساخته شده دارای اسم بامسمایی است، «خانه‌ی کوچولوی تگزاسی»؛ نازباشی!!

قبه‌ی سوئدی

sweet-homes-13

این خانه‌ی کوچولو و بی‌نظیر 82 متری که در کشور سوئد ساخته شده شباهت بسیار زیادی به یک محراب کوچک و مینیاتوری دارد.

درمیان دو دیوار!

sweet-homes-14

اساساً فکرش را هم نمی‌کردید که آدمیزادی پیدا شود که در شکاف دیوار خانه و کاشانه علم کند! هر چند که این منزل که در شهر ورشو ساخته شده هنوز به طور کامل تمام نشده، اما از آنجا که به طرز بی‌شرمانه یا بی‌رحمانه‌ای کوچک است، ناچار شدیم در این فهرست آن را بگنجانیم. گفتنی است این خانه تنها 1.2 متر مربع مساحت دارد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات