هزینه چاپ سه‌بعدی کاهش می‌یابد: استفاده از بطری‌های خالی شیر به جای شمش‌های پلاستیکی گران‌قیمت

یک‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
پرینت سه‌بعدی با تمام مزایایی که دارد، یک فناوری بسیار گران‌قیمت است، اما طرح مبتکرانه محققین دانشگاه تکنولوژی میشیگان می‌تواند در کاهش هزینه این فناوری نقش مهمی را ایفا نماید. در ادامه با ما همراه باشید.
تبلیغات

پرینت سه‌بعدی پدیده‌ای است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما یک واقعیت تلخ درباره این فناوری نوظهور وجود دارد و آن هم گران بودن آن است. البته اگر بتوان به جای شمش‌های پلاستیکی 30 دلاری از قوطی شامپو و بطری خالی شیر استفاده کرد، چه؟ در این صورت بخش عمده‌ای از هزینه‌های چاپ سه‌بعدی کاهش می‌‌یابد.

پژوهشگران دانشگاه تکنولوژی میشیگان دستگاه مبتکرانه‌ای به نام Filabot را ابداع نموده‌اند که می‌تواند مواد قابل بازیابی خانه‌تان را به شمش‌هایی پلاستیکی برای استفاده در دستگاه پرینتر سه‌بعدی تبدیل نماید. اساس کار این دستگاه بدین صورت است که تکه‌های 4 اینچی پلاستیک را گرفته و آنها را تکه‌تکه می‌کند. سپس خرده های پلاستیک را ذوب نموده و به صورت شمش‌هایی با اندازه‌های متفاوت بازتولید می‌کند تا بتوان از آنها در چاپگرهای سه‌بعدی مختلف استفاده نمود.

فیلابات با ترموپلاستیک هایی چون HDPE ،LDPE ،ABS و NYLON کار می‌کند. دلیل عدم وجود PVC در این لیست هم امکان خطر مسمومیت است. فیلابات تنها یک دهم انرژی که برای بازیابی بطری‌های پلاستیکی و تبدیل آنها به شمش لازم است را مصرف می‌نماید.

مدل اول که Filabot Reclaimer نام دارد، هم‌اکنون در مرحله تولید انبوه است. نسخه اسمبل نشده این دستگاه چندی پیش در Kickstarter به قیمت 350 دلار به فروش رسید. بنابراین احتمالا قیمت نهایی آن نیز در همین محدوده خواهد بود. به نظر می‌رسد که این قیمت برای خوره‌های فناوری و علاقه‌مندان به تکنولوژی چاپ سه‌بعدی بسیار مناسب خواهد بود.

نظر شما درباره این دستگاه مبتکرانه چیست؟ آیا فیلابات می‌تواند هزینه چاپ سه‌بعدی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات