شناور Ocean Array قادر به پاک‌سازی بیش از 7 میلیون تن پلاستیک است

پنج‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
میلیون‌ها تن از پلاستیک‌های کوچک و بزرگ بر روی سطح اقیانوس‌های جهان رها شده است. یکی از پنج مورد از بزرگ‌ترین بخش‌های آلوده به پلاستیک در اقیانوس اطلس قرار دارد که تقریباً دو برابر مساحت ایالات متحده‌ی امریکا وسعت دارد. همه‌ی این پلاستیک‌ها مشکلی بالقوه برای محیط‌زیست به شمار می‌روند که باید راه حل درستی برای از بین بردنشان پیدا کرد.
تبلیغات

ماهی‌ها و پرندگانی که به اشتباه این قطعات شناور پلاستیک را به جای غذا می‌خورند تلف می‌شوند. از این گذشته این قطعات پلاستیک حاوی مواد شیمیایی نظیر DDT و PCB هستند که پس از مصرف در حیوانات کوچک دریایی، وارد چرخه‌ی غذایی شده و نهایتاً سر از سفره‌های مردم در خواهند آورد.

از سوی دیگر از آنجایی که پلاستیک ماده‌ای است که به طور طبیعی تجزیه و نابود نمی‌شود، این مواد سال‌های متمادی در محیط‌زیست باقی خواهند ماند و حتی اگر از همین فردا اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کنیم باز هم مدت زمان بسیار طولانی از دست این مواد مصنوعی خلاصی نخواهیم یافت.

اما راه حل چیست؟

بویان اسلات، کارآفرین جوان قصد دارد ابزار شناور نوآورانه‌ای به نام Ocean Array را توسعه دهد تا از آن بتوان در پاک‌سازی بیش از 7 میلیون تن از قطعات پلاستیکی بهره ببرد؛ جالب اینکه این پلاستیک‌‌ها وزنی معادل 1000 برابر وزن برج ایفل خواهند داشت که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

این شناور از پلتفرمی به شکل گونه‌ای از سفره ماهی به نام Manta ray ساخته خواهد شد که در دهانه دارای بخشی زیگزاگ مانند است که مدخل ورودی زباله‌های دریایی است. از سوی دیگر سامانه‌ای دارد که به بستر دریا متصل شده و با بهره از جریان‌های اقیانوسی بقایای پلاستیکی را به سمت این شناور هدایت خواهند کرد.

th

این ابتکار محیط‌زیستی می‌تواند از انرژی خورشید و جریان آب (موج) برای حرکت بهره ببرد. جالب اینکه آلودگی‌های موجود در زوپلانگتون‌ها، این جانداران میکروسکوپی که برای پایین چرخه‌ی غذایی حائز اهمیت هستند را می‌توان با استفاده از سانتریفیوژهای مخصوصی به سادگی پاک‌سازی کرد.

در یکی از نشست‌های TED در سال گذشته میلادی، اسلات جزئیات کاملی از طرح خود را ارائه کرد. خوشبختانه این طرح نه تنها می‌تواند به پاک‌سازی اقیانوسی کمک کند، بلکه موجودات آبزی را نیز حفظ کرده و از وارد شدن آلودگی به چرخه‌ی غذایی جلوگیری می‌کند و میلیون‌ها دلار در سال صرفه‌جویی خواهد کرد.

شایان ذکر است هر ساله شناورهای دریایی بسیاری از زباله‌های موجود در سطح آب آسیب می‌بینند. از این گذشته زمانی که گردشگران دیگر تمایلی به بازدید از سواحل آلوده نشان نمی‌دهند ضررهای هنگفتی را متوجه صنعت گردشگری آن کشور می‌کنند. اسلات معتقد است که می‌توان از بازیافت یا فروش مستقیم پلاستیک‌های جمع‌آوری شده نیز میلیون‌ها دلار درآمد کسب نمود!

نظر شما درباره‌ی آلودگی محیط‌زیست و راهکارهای پاک‌سازی آن چیست؟ آیا آموزش و فرهنگ‌سازی برای اجتناب از رها ساختن زباله در دامان کوه، دشت، بیابان و دریا نخستین گام از این کار بزرگ نیست؟ بیایید در سفرهای نوروزی و مراسم روز سیزده به در این کار را با دوستان و آشنایان تمرین کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات