موتور جدید ژنراتور دیسک موج، صنعت خودرو را تکان می‌دهد

چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
همان‌طور که می‌دانید خودروهایی که از موتور احتراق داخلی استفاده می‌کنند، آلودگی زیست محیطی زیادی دارند و همه به طرح‌های جدیدی با آلودگی کمتر می‌اندیشند. معرفی خودروهای هیبریدی و الکتریکی یک راه‌حل خوب است اما مشکلات به کلی از بین نرفته است. یک خودروی هیبریدی هم آلودگی نسبتاً زیادی دارد و خودروهای الکتریکی نیز محدودیت‌های خاص خود را دارند. در ادامه‌ی مطلب می‌خواهیم موتور جدیدی که محققین دانشگاه میشیگان ساخته‌اند و وضعیت آلودگی و بازدهی آن به مراتب بهتر از موتورهای معمولی است را مورد بررسی قرار دهیم. با زومیت باشید تا یک گام دیگر در پیشرفت صنعت خودرو را بررسی کنیم.
تبلیغات

همه‌ی ما با موتورهای احتراق داخلی آشنا هستیم. اختراعی 100 ساله که حالا با افزایش میزان آلودگی شهرها در سراسر جهان، متوجه معایب آن شده‌ایم و همه به فکر معرفی یک جایگزین سبزتر هستیم. جایگزینی مثل خودروهای هیبریدی که محیط زیست را بیشتر دوست دارند و آلاینده‌های کمتری در هوایی که ما تنفس می‌کنیم، وارد می‌کنند. اما این خودروها هم بدون عیب نیستند. به هر حال یک خودروی هیبریدی علاوه بر موتور الکتریکی، یک موتور آلوده‌کننده‌ی احتراق داخلی هم درون خود جای داده و هر از گاهی به سوخت نیاز پیدا می‌کند.

محققین دانشگاه میشیگان یک نمونه‌ی آزمایشی از موتور گازوئیلی جدیدی ساخته‌اند که به هیچ قطعه‌ای برای سیستم انتقال نیرو، میل‌لنگ، پیستون، دریچه‌های ورودی و خروجی، بخش فشرده‌ساز سوخت، سیستم و مایع خنک‌کاری نیاز ندارد. موتوری که نام آن را وِیو دیسک جِنِریتور (Wave Disk Generator) گذاشته‌اند و بازدهی آن تا حد زیادی بیشتر از موتورهای معمولی است و همچنین آلودگی آن تا 90 درصد کمتر از موتورهای احتراق داخلی معمولی می‌باشد.

روش عملکرد این موتور بدین صورت است که روتور (بخش دوار موتور) آن حین چرخش، با کانال‌های موجی شکل خود اکسیژن و سوخت را ترکیب می‌کند. بعد از مسدود شدن ورودی‌های مرکزی، فشار افزایش می‌یابد و لذا یک موج فشاری ایجاد شده و ترکیب فشرده‌ی سوخت و هوا مشتعل می‌گردد تا انرژی لازم برای حرکت خودرو ایجاد شود.

ویو دیسک جنریتور یا به عبارتی ژنراتور دیسک موج، حدود 60 درصد سوخت را به پیشرانش مبدل می‌کند در حالی که یک خودروی معمولی که دارای موتور احتراق داخلی است، تنها 15 درصد سوخت را به نیروی پیشرانش تبدیل می‌کند. بنابراین بازدهی چنین موتوری حدود 4 برابر بیشتر از موتورهای معمولی می‌باشد.

 Wave Disk Generator

نکته‌ی جالب دیگر این است که محققین می‌گویند با استفاده از این موتور می‌توان حدود 1000 پوند یا 450 کیلوگرم از وزن خودرو را کم کرد چرا که قطعات زیادی حذف می‌شوند و خودرو سبک‌تر شده و بازدهی آن باز هم افزایش می‌یابد.

در هفته‌ی گذشته نمونه‌ی ساخته شده در اختیار آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته که حامی آزمایشگاه تحقیقاتی موتور دانشگاه میشیگان است، قرار گرفته و 2.5 میلیون دلار برای کار روی آن بودجه در نظر گرفته شده است.

تیم مهندسی میشیگان امیدوارند که نمونه‌ی 25 کیلوواتی (حدود 38 اسب بخار) این موتور که از نظر اندازه برای یک خودرو کاربردی باشد، تا انتهای سال جاری حاضر شود.

نظر شما در مورد این موتور چیست؟ آیا به مراحل تولید انبوه خواهد رسید یا مشکلاتی از قبیل هزینه‌ی بالا و یا نداشتن قدرت کافی برای استفاده در انواع خودرو سد راه آن خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات