اپل باید نگران تراشه 8 هسته‌ای سامسونگ باشد

جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
امروز ساعت 2:30 صبح به وقت تهران بالاخره تلفن گلکسی اس 4 سامسونگ معرفی شد و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های آن پردازنده 8 هسته‌ای Exynos 5 Octa بود. هرچند تراشه A6 اپل توسط خود این کمپانی طراحی شده ولی توسط سامسونگ تولید می‌شود، همین عامل باعث نگرانی بیشتر اپلی‌ها شده است و به نظر می‌رسد آن‌ها باید هرچه زودتر به‌دنبال طراحی یک تراشه قوی‌تر باشند.
تبلیغات

طی هفته‌های اخیر در زومیت مقالات جامعی را در رابطه با تراشه 8 هسته‌ای Exynos 5 Octa که از معماری big.LITTLE شرکت ARM بهره می‌برد، منتشر نمودیم، پردازنده‌ای که سامسونگ سروصدای بسیاری را برای آن به راه انداخته است. این پردازنده 8 هسته دارد و این در حالی است که A6 اپل دارای 2 هسته است. البته ساده لوحانه است اگر تعداد هسته‌ها را برتری یک پردازنده نسبت به دیگر بدانیم اما معماری big.LITTLE مزایا بسیاری را نسبت به A6 اپل دارد.

از آن گذشته احتمالاً بزرگ‌ترین نگرانی اپل در این است که تولید تراشه‌های این شرکت توسط کارخانه‌های نیمه هادی سامسونگ انجام می‌شود.

Eyxnos 5 Octa دارای دو جفت 4 هسته‌ای است که 4 هسته اول با معماری Cortex-A7 و 4 هسته بعدی با معماری Cortex-A15 طراحی شده‌اند. هسته‌های A7 کم مصرف هستند و برای اجرای دستورها سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند اما هر زمان که سیستم نیاز به پردازش سنگین داشته باشد سکان امور به 4 هسته پر قدرت A15 واگذار می‌شود و بدین‌ترتیب تعادل بسیار خوبی بین کاهش مصرف انرژی و قدرت پردازنده ایجاد می‌گردد.

گلکسی اس 4 از یک صفحه‌نمایش AMOLED با تراکم 441 پیکسل در اینچ و رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل بهره می‌برد که نیاز به پردازنده قدرتمند را طلب می‌کند.

دیگر مشخصات پردازنده Exynos 5 Octa عبارت‌اند از:

  • پشتیبانی از صفحه‌نمایش با رزولوشن بسیار بالا تا 2560 در 1600 پیکسل
  • پشتیبانی از درگاه USB 3.0 و eMMC
  • پشتیبانی از ویدئو 1080p با نرخ فریم 60 فریم در ثانیه
  • پشتیبانی از دوربین 13 مگاپیکسل با اینترفیس پردازش تک سیگانه تصویر
  • پشتیبانی از حداکثر حافظه 12.8 گیگابایت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات