با این برنامه‌ها خلاقیت خود را افزایش دهید!

چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مغز انسان با ترکیبی از رنگ‌ها
به‌دنبال راهی برای افزایش خلاقیت می‌گردید؟ در این مقاله، با فهرستی از بهترین برنامه‌های اندروید و iOS برای افزایش خلاقیت آشنا شوید.
تبلیغات

همه‌ی ما گاهی اوقات در یافتن ایده‌های جدید به بن‌بست می‌خوریم؛ گویی رد هیچ خلاقیتی را درخود نمی‌بینیم تا آن را روی کاغذ پیاده کنیم. در چنین مواقعی، هرکسی راهکارهایی برای افزایش خلاقیت دارد؛ اما آیا تابه‌حال به برنامه‌هایی برای تقویت خلاقیت فکر کرده‌اید؟

بدیهی است که هیچ‌ برنامه‌ای نمی‌تواند به یک‌باره از شما انسانی خلاق بسازد؛ اما گاهی اوقات آن جرقه و انگیزه‌ای را که برای رهاسازی خلاقیت درونی خود نیاز دارید، به شما می‌دهد. بنابراین، اگر بخش خلاق ذهنتان کمی احساس خستگی می‌کند، به برنامه‌های زیر نگاهی بیندازید.

Brainsparker

برنامه Brainsparker

امتیاز در اپ‌استور: ۴٫۷

قیمت: رایگان

Brainsparker با ارائه‌ی انواع الهامات و پیشنهادات خلاقانه، به شما کمک می کند از روال عادی ذهنتان خارج شوید و در معرض هزاران ایده‌ی جدید و راه حل‌هایی قرار بگیرید که قبلاً به آن‌ها فکر نمی‌کردید.

برنامه‌ی Brainsparker از روش‌های متنوعی برای تحریک خلاقیت استفاده می‌کند. این برنامه شامل بیش از ۱۰۰۰ سوال خلاقانه، پرسشنامه‌ها و تمرین‌های نوآورانه است که به پرورش ذهنی و ایجاد ایده‌های مختلف کمک می‌کند.

SimpleMind

برنامه SimpleMind Lite

امتیاز: ۴٫۴

قیمت: رایگان

گاهی اوقات مشکل، خلاقیت‌نداشتن در تولید ایده نیست، بلکه سازماندهی ایده‌ها به شیوه‌ای کارساز و منحصربه‌فرد است؛ بنابراین اگر ده‌ها ایده‌ی آشفته در ذهنتان دارید و نمی‌دانید چگونه به آن‌ها نظم بدهید، به برنامه‌ای همچون SimpleMind نیاز خواهید داشت.

نقشه‌ی ذهنی نموداری است که با پیونددادن ایده‌های مختلف به یکدیگر که معمولاً با کلمه‌ها یا تصاویر نمایش داده می‌شود، کمک می‌کند ایده‌ها و افکار ذهنیتان را سروسامان دهید. نقشه‌کشی ذهنی، روشی کارآمد برای یادداشت برداری است.

Pinterest

برنامه Pinterest

امتیاز در گوگل‌پلی: ۴٫۵

قیمت: رایگان

اگر در زمینه‌های هنری مثل طراحی، مد، دکوراسیون و حتی آشپزی مهارت دارید و گاهی برای تولید ایده‌های جدید با مشکل مواجه می‌شوید، با Pinterest می‌توانید گرافیک‌ها، تصاویر، طرح‌بندی‌های وب، عکس‌ها، فایل‌های GIF، اینفوگرافیک‌ها، نقل قول‌ها، آموزش‌های طراحی و موارد الهام‌بخش دیگر را بیابید تا زمان‌هایی که به الهام‌گیری نیاز دارید، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

Pinterest دنیای از الهامات بی‌پایان است که با استفاده از آن، می‌توانید ایده‌ها، نقشه‌ها، طرح‌ها و سایر محتواهای الهام‌بخش را در مکانی مشخص ذخیره‌سازی کنید.

The Brainstormer

برنامه The Brainstormer

امتیاز در گوگل‌پلی: ۴٫۱

قیمت: ۰٫۹۹ دلار

برنامه The Brainstormer این امکان را فراهم می‌کند که ایده‌های جدیدی برای داستان‌نویسی، سناریوسازی، طراحی بازی، ترکیب رنگ‌ها و بسیاری از فعالیت‌های خلاق دیگر متصور شوید. این برنامه ایده‌های مختلف را با ترکیب تصادفی از مفاهیم، موضوعات و عناصر مختلف برای ایجاد ترکیبات جدید و جالب ارائه می‌دهد.

عملکرد اصلی برنامه، برپایه‌ی گردانه‌ای است که شامل سه بخش و عبارت مختلف می‌شود که باهربار حرکت‌دادن این گردانه به‌صورت تصادفی، می‌توانید ایده‌های جدیدی بیابید. گفتنی است که سرعت به‌روزرسانی برنامه‌ی مذکور در دستگاه‌هایی با عملکرد پایین، ممکن است دشوار باشد.

Deepstash

برنامه Deepstash

امتیاز در گوگل‌پلی: ۴٫۷

قیمت: رایگان

در برنامه Deepstash ایده‌ها در قالب کارت‌های کوچکی نمایش داده می‌شوند و هرکدام حاوی یادداشت‌های کوتاهی هستند که افکار عمیق را در جملات ساده متراکم می‌کنند. این ایده‌ها می‌توانند بهترین جملات یک کتاب یا مقاله، نقل‌قول‌های الهام‌بخش و نکات مهم درمورد هر موضوعی باشند.

هر کارت موضوع خاصی را دربرمی‌گیرد و ازآنجاکه اکثر ایده‌ها را کاربرهای برنامه ایجاد کرده‌اند، اگر ایده، نقل‌قول یا موضوع خاصی به ذهنتان رسید، می‌توانید آن را با دیگر کاربران برنامه به اشتراک بگذارید. افزون‌براین، می‌توانید از محتواهایی که خوانده‌اید یا الهام‌بخش بوده‌اند، نقل‌قول بگیرید و مطالب مفید را برای دسترسی راحت‌تر، در محیط برنامه ذخیره کنید.

NeuroNation

برنامه NeuroNation

امتیاز در گوگل‌پلی: ۴٫۶

قیمت: رایگان

NeuroNation برنامه‌ای آموزشی است که به‌منظور تقویت عملکرد مغز، افزایش تمرکز، بهبود حافظه و ارتقاء مهارت‌های شناختی طراحی شده است و با بهره‌مندی از تمرین‌های متنوع روزانه، باعث می‌شود مغزتان را به چالش بکشید و بهبود دهید.

برنامه‌ی NeuroNation شامل مجموعه‌ای از بازی‌ها و آزمون‌های مغزی است که باتوجه‌به نیازهای کاربران انتخاب می‌شوند. این برنامه که روزانه تنها ۱۵ دقیقه از وقتتان را می‌گیرد، بااستفاده‌از اصول علمی و روش‌های آموزشی مبتنی بر تحقیقات، طراحی شده است تا از این طریق بتوانید درطول زمان عملکرد مغزتان را تقویت کنید.

Headspace

برنامه Headspace

امتیاز در گوگل‌پلی: ۴٫۵

قیمت: رایگان

اضطراب از جمله دلایل مهمی است که می‌تواند عملکرد پایین مغز را در پی داشته باشد و گاهی اوقات حتی مانع انجام فعالیت‌های معمول روزانه شود. Headspace برنامه‌ای برای مدیریت اضطراب روزانه است که بااستفاده‌از آن نحوه‌ی مدیریت استرس و تمرکز را یاد می‌گیرید و با آرامش بیشتر، ذهنتان را برای خلق ایده‌های جدید آماده می‌کنید.

اگر روش‌هایی که تاکنون برای کاهش استرس انجام داده‌اید، چندان موثر نبوده‌اند، بد نیست تمرین‌های مدیتیشن Headspace را نیز امتحان کنید.

Unstuck

اپلیکیشن Unstuck

امتیاز در گوگل‌پلی: ۴٫۳

قیمت: رایگان

Unstuck دارای ابزارهای مختلفی است که به افزایش خلاقیت و ایده‌پردازی کمک می‌کنند. این ابزارها شامل تمرین‌های خلاقیت، مراحل تحلیل مسئله، روش‌های تولید ایده و آموزش‌هایی برای بهبود فرآیند تفکر خلاقانه است.

Unstuck که خود را به‌عنوان «یک مربی دیجیتال در لحظه» توصیف می‌کند، با سوالات تحریک‌کننده، نکات هدفمند و ابزارهای عمل‌محور، کمک می‌کند از آنچه که مانع خلاقیتتان می‌شود، عبور کنید؛ بنابراین، اگر احساس می‌کنید که خلاقیتتان را از دست داده‌اید، Unstuck ارزش امتحان‌کردن را دارد.

Lumosity

اپلیکیشن Lumosity

امتیاز در گوگل‌پلی: ۴

قیمت: رایگان

Lumosity یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها برای توسعه‌ی خلاقیت و تفکر انتقادی است که با بازی‌های تعاملی روزانه، به انعطاف پذیری تفکر، حافظه و تمرکز کمک می‌کند. در این برنامه که به‌طور ویژه با نقاط قوت و ضعف کاربر سازگار است، می‌توانید به‌دلخواه یکی از مهارت‌ها را انتخاب کنید و به‌طور هدفمند توسعه‌اش دهید یا صرفاً به انجام وظایف محول‌شده در طول روز مشغول شوید.

در برنامه‌ی Lumosity که به‌طور مداوم با چالش‌ها و بازی‌های جدید به‌روز می‌شود، می‌توانید با یک تست تناسب ۱۰ دقیقه‌ای رایگان، نمرات ذهنیتان را با افراد هم‌‌سن‌و‌سال خود مقایسه کنید.

افزایش خلاقیت نیازمند خارج‌شدن از الگوهای فکری تکراری و رایج است که با تمرین، تمرکز و مطالعه می‌توان به آن دست یافت. امیدواریم با تمرین‌ها و تکنیک‌هایی که برنامه‌های یاشده ارائه می‌دهند، بتوانید خلاقیتتان را بیش‌ازپیش بهبود بخشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات