بررسی تلفن اکسپریا TX سونی

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۷
مطالعه 11 دقیقه
سونی در سال ۲۰۱۲ اقدامات مثبت بسیاری را در بخش موبایل خود انجام داد و تلاش کرد تا جایگاه از دست رفته‌اش را در این بازار پرتلاطم احیا کند. این کمپانی ژاپنی پس از تصاحب سهم اریکسون از تجارت مشترک سونی-اریکسون، طراحی تلفن‌های سری اکسپریا را نیز به مرور دگرگون کرد و قدم‌های رو به جلو مثبتی را بر داشت. پرچم‌دار سال ۲۰۱۲ این شرکت تلفن‌های اکسپریا T و اکسپریا TX بود که تفاوت‌های بسیار کم ظاهری نسبت به یکدیگر دارند و مشخصات سخت‌افزاری آن‌ها به جز باتری کاملاً یکسان است. ما در این مقاله قصد بررسی تخصصی تلفن اکسپریا TX سونی را داریم. پس اگر تمایل دارید تا با نقاط قوت و ضعف این محصول آشنا شوید با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اکسپریا T و TX از تلفن‌های قدیمی خانواده اکسپریا به مراتب بهتر هستند اما این تلفن‌ها درمقابل دیگر تلفن‌های اندرویدی چطور عمل می‌کنند؟ سونی علاوه بر تغییر ظاهری در تلفن‌های سری جدید اکسپریا، نیم نگاهی نیز به قابلیت‌های نرم‌افزاری انداخته و چند اپلیکیشن از پیش نصب شده نسبتاً کاربردی را در آن‌ها گنجانده است. اکسپریا T و اکسپریا TX از نظر مشخصات سخت‌افزاری تقریباً هیچ تفاوتی با یکدیگر نمی‌کنند و تنها از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند.

تلفن اکسپریا TX توسط دفتر سونی در ایران دراختیار زومیت قرار گرفت.

طراحی و سخت‌افزار

سونی بالاخره سال گذشته یک گام مؤثر و مفید را در تغییر طراحی تلفن‌های سری اکسپریا برداشت و آن نوار نورانی پایین تلفن که موجب طویل شدن گوشی و بهم خوردن ترکیب آن شده بود را حذف کرد و از یک بدنه منحنی شکل، ساده‌تر و جذاب‌تر در تلفن‌های سال گذشته خود استفاده کرد. طراحی بدنه اکسپریا TX به مراتب بهتر از اکسپریا S است و زمانی‌که آن را در دست می‌گیرید حس بهتری به شما القاء می‌شود. اما هنوز پوشش پشت باتری از نوع پلاستیک نرم و ساده است که موجب می‌شود تا حس یک کالای گران‌قیمت به انسان دست ندهد. سونی بالاخره در تلفن پرچم‌دار امسال خود یعنی اکسپریا Z این مشکل را نیز مرتفع کرد و از شیشه بسیار مقاوم در بدنه تلفن خود استفاده کرد تا علاوه بر ارتقا سطح کیفی بدنه، زیبایی و درخشش تلفن را نیز دو چندان کند.

هرچند بدنه اکسپریا TX پلاستیکی است اما شکل و شمایل ظاهری مناسبی دارد و لبه‌های منحنی شکل گوشی نیز به خوبی و با دقت تراش داده شده‌اند. پوشش پشت باتری از جنس خاصی است که به خوبی به دست می‌‌چسبد و همین عامل درکنار طراحی خوب لبه‌ها، ضخامت باریک 8.6 میلی متری، وزن سبک 127 گرمی و ابعاد مناسب گوشی، باعث شده تا به خوبی در دست جای بگیرد. در قسمت جلوی دستگاه یک نمایشگر بزرگ وجود دارد که با شیشه مقاوم دربرابر خط و خش و ضربه پوشیده شده است. قسمت جلوی تلفن به رنگ مشکی براق و قسمت پشت آن مشکی مات است.

یکی از نکات مثبت و جذاب در این گوشی، مشکی شدن کامل نمایشگر در زمان خاموش شدن و یکپارچه به‌نظر رسیدن گوشی در حالت خاموش است. حتماً در بعضی از گوشی‌های هوشمند مشاهده کرده‌اید که وقتی صفحه‌نمایش خاموش می‌شود به رنگ سرمه‌ای یا خاکستری قابل مشاهده است، اما خوشبختانه این مورد در اکسپریا TX وجود ندارد و شکل و شمایل ظاهری گوشی در حالت خاموش به خوبی حفظ می‌شود.

اکسپریا TX فاقد دکمه فیزیکی است و در عوض قسمت پایین تلفن سه دکمه لمسی روی صفحه برای کنترل سیستم‌عامل اندروید وجود دارد که با خاموش شدن گوشی به‌طور کامل محو می‌شوند. در قسمت پایین این سه دکمه لوگوی اکسپریا جای داده شده است. کل صفحه‌نمایش به‌همراه دکمه‌های لمسی و لوگوی اکسپریا توسط شیشه محافظ پوشیده شده‌اند تا تلفن به‌صورت یکپارچه به‌نظر برسد.

مشخصات سخت‌افزاری و قیمت اکسپریا TX سونی

  • صفحه‌نمایش 4.55 اینچ با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل و تراکم 323 پیکسل در اینچ
  • پردازنده 2 هسته‌ای 1.5 گیگاهرتز MSM8260A کوالکام با هسته Krait و گرافیک Adreno 225
  • حافظه رم 1 گیگابایت، حافظه ذخیره‌سازی 16 گیگابایت
  • دوربین 13 مگاپیکسیل با فوکوس خودکار و فلش LED، دوربین 1.3 مگاپیکسل در جلو
  • اندروید 4.0.4 یا ساندویچ بستنی (قرار است به‌روزرسانی به اندروید 4.1 منتشر شود)
  • ابعاد 131 در 68.6 در 8.6 میلی متر و وزن 127 گرم
  • درگاه میکرو سیم‌کارت و میکرو SD برای افزایش حجم حافظه
  • بلوتوث 3 و پشتیبانی از NFC
  • باتری 1750 میلی‌آمپر ساعت
  • قیمت در بازار تهران 1,480,000 تومان نسخه 16 گیگابایت

پورت میکرو SD و درگاه میکروسیم کارت در پشت پوشش پلاستیکی تلفن قرار دارند و درکنار باتری 1750 میلی‌آمپر ساعتی جای گرفته‌اند، خوشبختانه در اکسپریا TX برخلاف اکسپریا S امکان تعویض آسان باتری وجود دارد.

در قسمت پشت دستگاه لنز دوربین 13 مگاپیکسلی در قسمت وسط و بالا و در زیر آن فلش LED، دریچه مربوط به میکروفون لغو کننده نویز صدای محیط و لوگوی سونی قابل مشاهده است.

xperia tx back cover

اکسپریا TX دارای دکمه اختصاصی برای عکس برداری است، که بهتر از دکمه لمسی روی صفحه عمل می‌کند اما ارتفاع و ابعاد این دکمه کوچک است و به‌راحتی نمی‌توان آن را فشار داد. خوشبختانه می‌توان با لمس صفحه نیز عکاسی کرد. مورد عجیب در طراحی این گوشی مکان غیرمتعارف درگاه میکرو USB است که در لبه راست گوشی و در بالای دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا قرار گرفته است. جابجایی این پورت از لبه پایین گوشی به لبه راست یک نکته منفی به شمار می‌رود و جلوه مناسبی نیز ندارد.

صفحه‌نمایش

اکسپریا TX همچون اکسپریا T از یک صفحه‌نمایش 4.55 اینچ با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل و تراکم 323 پیکسل در اینچ بهره می‌برد. صفحه‌نمایش این تلفن از نوع IPS است و به‌همین‌دلیل، زاویه دید بسیار وسیعی داشته و از هر جهت به صفحه نگاه کنید، از کیفیت تصویر کاسته نمی‌شود. اکسپریا TX از موتور پردازش تصویر براویا-موبایل بهره می‌برد که به نمایش دقیق و واقعی رنگ‌ها کمک می‌کند. بدون شک صفحه‌نمایش اکسپریا TX یکی از امکانات جذاب و رقابتی این تلفن است و حتماً از کیفیت تصویر آن لذت خواهید برد.

پدفون 2 - اکسپریا TX - اکسپریا V

در آزمایشاتی که ما انجام دادیم عمق رنگ مشکی و شدت روشنایی صفحه‌نمایش قابل قبول بود و به‌راحتی می‌توان از آن برای تماشای ویدئو یا استفاده در محیط‌های پرنور خارج از منزل استفاده نمود.

یک صفحه محافظ که احتمالاً از نوع گوریلا گلس است روی نمایشگر کشیده شده تا درمقابل خط و خش و ضربات احتمالی مقاوم باشد.

نرم‌افزار

شاید بخش نا امید کننده اکسپریا TX، قابلیت‌های نرم‌افزاری آن باشد، این تلفن مجهز به سیستم‌عامل اندورید 4.0 یا ساندویچ بستنی گوگل است که رابط کاربری سونی که شباهت زیادی به نسخه‌های پیشین این شرکت دارد، روی آن سوار شده است. سونی وعده داده که این تلفن به اندروید آبنبات پاستیلی بروز شود ولی هنوز خبری از بسته بروز رسانی نیست.

سونی چند اپلیکیشن و ویجت مناسب را روی این تلفن نصب کرده که مهم‌ترین آن‌ها اپلیکیشن پخش موسیقی است. سونی از زمان تلفن‌های سری واکمن خود همواره به موسیقی توجه ویژه داشته و تلفن‌های اکسپریا نیز از این قاعده مستنثی نیستند.

سونی چند تغییر جزئی در رابط کاربری پیش‌فرض اندروید ایجاد کرده و انیمیشن‌های اضافه شده به آن نیز باعث جذابیت بیشتر سیستم‌عامل گردیده‌اند. صفحه‌کلید پیش‌فرض سونی که از زبان فارسی نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند، قابلیت‌های مشابه Swype را دارست و علاوه بر آن شما می‌توانید به شکلک‌های رایج نیز به آسانی دسترسی دارید. فاصله بین کلیدها مناسب است و حتی در حالت افقی نیز به خوبی می‌توان از صفحه‌کلید لمسی استفاده نمود.

اکسپریا TX از فناوری Miracast پشتیبانی می‌کند و ازطریق آن می‌توان تصویر موبایل را به‌صورت بی‌سیم به تلویزیون یا ست آپ‌باکس‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، ارسال کرد. البته پورت MHL نیز برای اتصال ازطریق کابل به تلویزیون دردسترس است. متأسفانه ما نتوانستیم قابلیت Miracast را آزمایش کنیم چون تلویزیونی که از این فناوری پشتیبانی کند را دردسترس نداشتیم.

یکی از قابلیت‌های جالب نرم‌افزاری که در سری جدید اکسپریا از جمله اکسپریا TX گنجانده شده، Small apps نام دارد. به کمک این قابلیت شما قادر خواهید بود تا برخی از نرم‌افزارها مانند ماشین حساب، ضبط صدا، مرورگر مینی را روی دیگر اپلیکیشن‌ها اجرا کنید درست شبیه قابلیت مشابه‌ای که در گلکسی اس 3 یا نوت 2 وجود دارد.

اما در مجموع سونی در اکسپریا TX از نظر نرم‌افزاری به خوبی سامسونگ در گلکسی اس 3 عمل نکرده و قابلیت خاص و برجسته‌ای را به اندروید 4 اضافه ننموده است. از طرفی با وجود اینکه نزدیک به 8 ماه از زمان عرضه این محصول می‌گذرد انتظار می‌رود بسته بروز رسانی به اندروید 4.1 یا 4.2 برای آن عرضه شده باشد، اما سونی هنوز این بسته را منتشر نکرده و تنها اعلام کرده که بسته بروز رسانی برای این تلفن منتشر خواهد شد.

دوربین

اکسپریا TX مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی با فلش LED و قابلیت فوکوس خودکار است. این دوربین از یک حسگر Exmor R سونی که از نوع CMOS است بهره می‌برد، سنسوری که بسیاری از تلفن‌های هوشمند بازار به آن تجهیز شده‌اند. این دوربین قادر به ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه است و دوربین جلوی آن نیز قادر به برقراری مکالمه ویدیویی در رزولوشون 720p است. لنز دوربین دارای دریچه دیافراگم f/2.4 است که نوردهی نسبتاً مناسب در محیط‌های تاریک را میسر می‌کند.

نمونه عکس گرفته شده با اکسپریا TX سونی

برش 100 درصد از تصویر بالا در سایز واقعی

دوربین اکسپریا TX بازده بسیار خوبی در عکس برداری در محیط‌های پر نور دارد. عکس‌های گرفته شده در نور کم نیز هرچند نویز زیادی دارند اما کیفیت آن‌ها قابل قبول است. در زمان فیلم‌برداری فوکوس به خوبی روی اشیاء متحرک تغییر می‌کند و از همه مهم‌تر سرعت‌ شاتر دوربین در عکس‌برداری پشت سر هم، بسیار سریع عمل می‌کند.

حسگر Exmor R سونی رنگ‌ها را به‌صورت طبیعی و جذاب ضبط می‌کند البته در بعضی شرایط رنگ‌ها کمی گرم‌تر از رنگ‌های واقعی ذخیره می‌شوند اما در مجموع بازده دوربین خوب بوده و عکس برداری با اکسپریا TX جذاب و دوست داشتنی است.

اپلیکیشن دوربین قابلیت‌های رایجی همچون تگ‌گذاری جغرافیایی (GeoTag)، تنظیم فلش و رزولوشن و تشخیص چهره را دارا است و علاوه بر آن امکان عکس برداری پاناروما را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

قدرت و بازده

اکسپریا TX مجهز به یک پردازنده 2 هسته‌ای MSM8260A است که هسته‌های Krait آن با فرکانس 1.5 گیگاهرتز کار می‌کنند. این پردازنده با یک واحد پردازش گرافیک Adreno 225 یکپارچه شده تا اجرای بازی‌های سه‌بعدی و اپلیکیشن‌های مختلف به نرمی میسر شود. اکسپریا TX همچنین دارای 1 گیگابایت حافظه رم ‌است.

اکسپریا TX و اکسپریا V

قدرت و بازده پردازنده 2 هسته‌ای کوالکام به خوبی پردازنده‌های 4 هسته‌ای امروزی نیست اما در آزمایش‌ها مختلفی که ما انجام دادیم، این تلفن به خوبی قادر به اجرای اپلیکیشن‌های مختلف در رزولوشن طبیعی نمایشگر یعنی 1280 در 720 پیکسل بود. البته وقتی بازی Temple Run 2 را برای مدت طولانی پشت سر هم اجرا نمودیم بدنه تلفن کمی بیش از حد معمول گرم شد و این بدین معنا است که به پردازنده فشار وارد شده بود. اما در کل در زمان کار کردن با این تلفن متوجه تأخیر یا کندی چه در اجرای اپلیکیشن‌ها و چه در جابجایی بین صفحات مختلف سیستم‌عامل نشدیم. این بدین معنا است که یک پردازنده 2 هسته‌ای S4 Pro به خوبی از پس رزولوشن 720p بر می‌آید.

برای آزمایش بهتر اکسپریا TX، ما بنچمارک‌های رایج همیشگی را روی آن اجرا نمودیم که نتیجه آن را در جدول پایین مشاهده می‌کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Vellamo

CF Bench

Xperia TX

7,760

5,810

60.0

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

N/A

2,490

18,185

Nexus 4

15,919

54.0 / 213.0

4,902

56.0

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

N/A

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

49.0

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

10,429

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

11,322

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

11,960

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

همان‌طور که از نتایج آزمایش‌ها قابل تشخیص است، این پردازنده از نظر قدرت و توان پردازش ضعیف‌تر از پردازنده‌های 4 هسته‌ای است ولی واقعا یک پردازنده 2 هسته‌ای آن هم با هسته Krait حداقل برای اجرای کلیه اپلیکیشن‌های فعلی کافی است اما با همگانی شدن تراشه‌های 4 هسته‌ای و سیستم‌-روی-یک-چیپ‌های قدرتمند، بازی‌ها نیز از نظر گرافیکی ارتقا خواهند یافت و شاید بازی‌های آینده را نتوان به خوبی روی یک تلفن 2 هسته‌ای اجرا کرد.

طول عمر باتری

اکسپریا TX دارای یک باتری 1750 میلی‌آمپر ساعتی است در نظر داشته باشید که اکسپریا T از باتری قوی‌تر 1850 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و از این نظر طول عمر باتری بالاتری نسبت به TX دارد. اکسپریا TX در آزمایش پخش ویدئو پشت سر هم با رزولوشن 720p توانست نزدیک به 6:20 دقیقه دوام بیاورد.

در این آزمایش ما شدت روشنایی نور را روی 50 درصد تنظیم کرده و شبکه وای-فای را نیز خاموش کردیم. این تلفن در استفاده روزمره مانند وب گردی، چک کنترل ایمیل‌ها و مکالمه صوتی یک روز کاری را دوام می‌آورد. اما اگر اهل بازی کردن زیاد یا وب گردی با اینترنت 3G هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم شارژر را همراه داشته باشید چون در این حالت تلفن نصف روز دوام می‌آورد.

جمع بندی

اکسپریا TX، یک تلفن خوش ساخت با ظاهر نسبتاً جذاب است و از سخت‌افزار قابل قبولی نیز برخوردار است. پردازنده 2 هسته‌ای آن از پس اجرای نرم و روان اکثر بازی‌ها و نرم‌افزارهای روز بر می‌آید و صفحه‌نمایش بسیار خوب آن لذت تماشای ویدئو و بازی‌ها را به میسر می‌سازد. دوربین اکسپریا TX جزو بهترین‌های دنیای موبایل است و چه در زمینه فیلم‌برداری و چه در زمینه عکس‌برداری بسیار خوب عمل می‌کند.

اما بدنه این تلفن پلاستیکی است و حس یک کالای رده‌بالا را به انسان القاء نمی‌کند. پوشش نرم جداشدنی پشت باتری هر چند باعث شده تا کاربر براحتی بتواند باتری را تعویض کرده یا از باتری یدکی استفاده کند اما به‌راحتی خط و خش بر می‌دارد.

بررسی تلفن اکسپریا TX سونی

از طرفی با معرفی و عرضه تلفن پرچم‌دار امسال سونی با نام اکسپریا Z این سؤال مطرح می‌شود که آیا انتخاب تلفن اکسپریا TX درست است؟ در پاسخ باید به بودجه و نیازهای خود توجه کنید. اگر قادر به پرداخت مبلغ اضافه بیش از یک میلیون تومان هستید (اکسپریا TX با قیمت حدود 1.4 میلیون و اکسپریا Z حدود 2.5 میلیون تومان) بدون شک اکسپریا Z با صفحه‌نمایش 5 اینچ Full HD، باتری حجیم‌تر، پردازنده سریع‌تر و همچنین بدنه شیشه‌ای با کیفیت‌تر، گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود. اما اگر نمی‌خواهید آنقدر هزینه کنید و از طرفی به سونی و تلفن‌های این شرکت وفادار هستید، اکسپریا TX می‌تواند انتخاب شما باشد.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش با کیفیت 4.6 اینچ با زاویه دید و شدت روشنایی خوب
  • شکل و شمایل ظاهری مناسب با ارگونومی بسیار خوب
  • باتری قابل تعویض
  • دوربین با کیفیت با شاتر سریع

نقاط ضعف

  • سیستم‌عامل نه چندان بروز اندروید 4.0
  • بدنه پلاستیکی
  • باتری نه چندان قوی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات