از چاپ سه‌بعدی تا تولید اندام‌های حقیقی انسان، محققان زیستی گام مهمی به جلو برداشتند!

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
برای نخستین بار محققان دانشگاهی در منطقه ادینبورگ انگلستان موفق شدند با استفاده از فرایندهای مخصوصی در چاپ سه‌بعدی و با استفاده از سلول‌های بنیادین دست به باز تولید بخش‌هایی از سلول‌های بنیادین جنین انسان بزنند که این اقدام متهورانه می‌تواند راه را برای تولید اندام‌های تازه‌ی آدمی، استفاده از آن در تحقیقات دارویی و جایگزینی آن با اندام‌های معیوب بیماران را میسر سازد.
تبلیغات

در این فرایند چاپ که ماحصل همکاری دانشمندان دانشگاه هریوت-وات ادینبورگ و روزلین سیلب (Roslin Cellab) است، این گروه مهندسی پزشکی با استفاده از سلول‌های بنیادین آدمی توانستند در آزمایشگاه‌های مخصوص خود به پرورش اندام‌های تازه‌ی آدمی بپردازند؛ و بدین ترتیب با تولید اندام سه بعدی آزمایشی (حقیقی) انسان نه تنها روند آزمایش داروها را تسریع کرده، بلکه متخصصان می‌توانند بدون دغدغه‌های معمول، به سادگی تاثیر دارو را بر روی اندام مربوطه بررسی کنند.

از این گذشته با توسعه‌ی این تحقیقات می‌توان امیدوار بود که نیاز به اهدای عضو در آینده از بین رود؛ بدین ترتیب نه تنها بیماران با یافتن فردی مناسب برای اهدای عضو درگیر نخواهند بود بلکه مشکلاتی نظیر واکنش سیستم ایمنی بدن و رد عضو پیوندی نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

پیشتر از تکنیک چاپ سه بعدی برای ساخت اعضای سخت‌تر بدن نظیر مغز استخوان و پوست استفاده و حتی سلول‌های بنیادین جنینی موش نیز بدین ترتیب ساخته شده بود. اما تاکنون چاپ و تولید بخش‌هایی از سلول‌های بنیادین جنین انسان به دلیل ظرافت بسیار بالایش ممکن نشده بود.

این گروه تحقیقاتی باور دارد که این نوآوری می‌تواند به داروسازان کمک کند بدون نیاز به آزمایش داروهای جدید خود بر روی حیوانات فرایند تولید دارو را بیش از پیش تسریع نمایند. از این گذشته بیمارانی که نیاز به اعضای جدید همچون کلیه، قلب، ریه و.. دارند می‌توانند اندام‌های جایگزین خود را با کدهای ژنتیکی خودشان داشته باشند و بدین ترتیب خطر پس زدن عضو و نیاز به افرادی برای اهدای عضو از بین می‌رود.

گروه مهندسی پزشکی این دانشگاه با استفاده از تکنیک چاپ مبتنی بر سوپاپ موفق به تولیداتی با ماندگاری بالا شده که می‌تواند اجزای یکنواختی را از سلول‌های بنیادین بسازد. از همه مهمتر اینکه گر چه این سلولها پرتوانی خود را حفظ می‌کنند، همچنان می‌توانند به انواع سلول‌های افراد بالغ تبدیل شوند. در حالی که چشم‌انداز اندام‌های تولیدی آدمی در آزمایشگاه‌ها می‌تواند ایده‌ی فوق‌العاده جذابی باشد، این گروه می‌کوشند تا با احتیاط بیشتری دیگر ایده‌های خود را در آینده عملی کند.

آیا تولید بخش‌هایی از سلول‌های بنیادین جنین انسان می‌تواند دانشمندان را در مسیر بازتولید آدمی رهنمون سازد؟ آیا در آینده می‌توان با شخصی روبرو شویم که تمامی خصوصیات جسمی و روحی مشابه خودمان را داشته باشد؟ نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات