توضیح گزینه های لمسی در ویندوز 8 و ویندوز RT

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
در دنیای وسایل لمسی سیستم عامل‌های مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین آنها، اندروید و iOS می‌باشند. مایکروسافت در چند ماه اخیر با عرضه‌ی ویندوز 8 و ویندوز RT به نظر تازه‌ وارد می‌آید، ولی در حقیقت مدت‌ها پیش و حتی قبل از اندروید و iOS وارد دنیای لمسی‌ها شده بود. منظورمان ویندوز موبایل و ویندوز مخصوص تبلت‌پی‌سی‌هاست. مایکروسافت در ابتدا رقبا را جدی نگرفته بود ولی حالا برای ویندوز 8 و ویندوز RT برنامه‌های ویژه‌ای دارد و حضورش پر رنگ‌تر شده است. در ادامه‌ی مطلب می‌خواهیم با تنظیماتی که مایکروسافت برای وسایل لمسی در نظر گرفته آشنا شویم.
تبلیغات

همان‌طور که گفته شد، مایکروسافت در طراحی سیستم عامل جدید خود روشی نوین در پیش گرفته تا از نظر قابلیت‌های لمسی بهتر از نسخه‌های قبلی باشد. اگر یادتان باشد، واسط مشابه واسط کاربری مترو یا همان کاشی‌های آشنای ویندوز 8 را پیش از این در ویندوز فون 7 دیده بودیم که در حقیقت برای استفاده‌ی لمسی بهینه شده است. در ویندوز 8 تنظیمات ویژه‌ای برای وسایل لمسی و همچنین وسایلی که دارای قلم استایلوس هستند، پیش‌بینی شده است. این تنظیمات در کنترل پنل ویندوز قرار دارد که در ادامه می‌خواهیم آنها را بررسی کنیم. توجه کنید که اگر وسیله‌ی شما دارای قلم یا استایلوس نباشد، تنظیمات مربوط به آن نیز در کنترل پنل دیده نمی‌شود.

وقتی وارد کنترل پنل یک دستگاه لمسی مجهز به سیستم عامل ویندوز 8 یا ویندوز RT می‌شوید، با یک گزینه‌ی جدید به نام Pen and Touch روبرو خواهید شد. در لپ‌تاپ‌هایی که دارای صفحه نمایش لمسی نباشند چنین گزینه‌ای وجود ندارد.

1 touch

اگر گجت شما تنها دارای صفحه نمایش لمسی باشد، تنها تنظیمات مربوط به تاچ را مشاهده خواهید کرد. در این بخش می‌توان عکس‌العمل سیستم عامل در برابر لمس و نگه داشتن انگشت و همچنین دو بار لمس پشت سرهم را تعیین کرد. می‌توان نمایش فیدبک تصویری را هم فعال کرد که در نتیجه خطوط کوچک خاکستری به دنبال محل لمس انگشت نمایش داده می‌شود. آخرین گزینه هم برای بهینه کردن فیدبک تصویری در زمانی که سیستم به نمایشگر خارجی متصل شده، کاربرد دارد.

2 touch

عمل دابل تپ یا دو بار لمس پشت سرهم به مثابه‌ی دابل کلید با موس است. لمس کردن و مکث هم مشابه‌ی راست کلید است. در واقع نمایشگر لمسی فرق بین دو انگشت را متوجه نمی‌شود و نمی‌توان با دو انگشت دست، راست کلید و چپ کلیک کرد، به همین دلیل از لمس و مکث به عنوان راست کلید استفاده می‌شود.

برای دابل تپ دو تنظیم وجود دارد. اولین تنظیم، سرعت دابل تپ است. با انتخاب سرعت بیشتر باید عمل دابل‌تپ را سریع‌تر انجام دهید تا سیستم آن را به عنوان دو بار لمس پشت سر هم تلقی کند. اگر سرعتتان زیاد است اسلایدر را به سمت راست حرکت دهید و اگر سرعتتان خوب نیست آن را به سمت چپ ببرید.

دومین تنظیمی که برای دابل‌تپ در نظر گرفته شده مربوط به مکان لمس است. هر چه قدر اسلایدر مربوطه را به سمت راست نزدیک کنید، فاصله‌ی مجاز برای دو لمس متناوب بیشتر می‌شود. در واقع اگر بخواهیم یک نقطه‌ی خاص را با دقت و سرعت زیاد لمس کنیم، امکان‌پذیر نیست، همیشه خطایی وجود دارد و بین دو نقطه‌ای که لمس کرده‌ایم فاصله وجود دارد، بنابراین از طریق این اسلایدر می‌توان مقدار فاصله‌ی مجاز را متناسب با وسیله و دقت خودمان انتخاب کنیم. یکی از کاربردهای بسیار مهم این تنظیم برای افرادی است که معلولیت جسمانی دارند و نمی‌توانند یک نقطه را با دقت بالا لمس کنند.

در نهایت امکان تست کردن تنظیمات انجام شده در بخش پایین جعبه محاوره‌ای پیش‌بینی شده است. پس از اینکه نتیجه‌ی تست رضایت شما را جلب کرد، می‌توانید آن را ذخیره کنید.

3 touch

همان‌طور که گفتیم لمس و مکث معادل راست کلیک است. ویندوز 8 و ویندوز RT برای لمس و مکث هم تنظیماتی دارند. اولین تنظیم به صورت یک گزینه در جعبه محاوره‌ای مربوطه دیده می‌شود. گزینه‌ای که برای فعال کردن و نافعال کردن عمل لمس و مکث کاربرد دارد.

دومین بخش برای تنظیم سرعت لمس و مکث به کار برده می‌شود. با حرکت دادن اسلایدر به سمت راست، سرعت بیشتر می‌شود و در نتیجه مکث کمتری برای انجام عمل راست کلیک لازم است.

سومین تنظیمی که در این بخش مشاهده می‌کنید برای انتخاب مدت زمانی است که پس از فعال شدن عمل راست کلیک برای انجام عملی مثل درگ فرصت دارید. زمان بیشتر برای افرادی که سرعت کمتری دارند مناسب و بالعکس.

4 touch

خلاصه‌ای از تنظیمات لمسی ویندوز 8 و ویندوز RT را توضیح دادیم. در پایان از شما می‌خواهیم که سوالات خود و نکات مفیدی که در این مقاله ذکر نشده را در بخش نظرات مطرح کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات