اچ‌پی برنده اصلی در فروش WebOS به ال‌جی بود

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد که در ماجرای خرید WebOS توسط ال‌جی، کمپانی اچ‌پی، برنده اصلی بوده است. این کمپانی بخش سیستم‌عامل و تمام موارد مربوط به آن به غیر از سرویس‌های ابری و پتنت‌ها را به ال‌جی فروخته است. اما ال‌جی که در کوتاه مدت قصد دارد تا از این پلتفرم در تلویزیون‌های هوشمند استفاده کند، هنوز برنامه بلندمدت خود را به‌طور دقیق اعلام ننموده است.
تبلیغات

ال‌جی سیستم عامل WebOS و موارد پیرامون آن از جمله تیم توسعه‌دهنده آن را از اچ‌پی خریداری کرده تا از این سیستم عامل در تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده کند. اما بنا به اخبار درز کرده، اچ‌پی این سیستم عامل را به‌طور کامل به ال‌جی نفروخته است. از طرفی هم این احتمال وجود دارد که در نهایت ال‌جی دستگاه‌های موبایل مبتنی بر این سیستم عامل را تولید کند. با وجود آن که ال‌جی در کوتاه مدت فقط روی تلویزیون‌های هوشمند مبتنی بر WebOS تمرکز خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد معامله اخیر در واقع خروج اچ‌پی از توسعه WebOS و آغاز دوره دیگری برای این سیستم عامل با پشتیبانی ال‌جی خواهد بود.

بنا به سخنان مدیر عامل اچ‌پی، کمپانی کره‌ای ال‌جی صاحب کد منبع، اسناد، وب‌سایت‌ها و تیم WebOS خواهد شد، اما اچ‌پی همچنان صاحب سرویس‌های ابری مرتبط با آن خواهد ماند. این سرویس‌ها شامل اپلیکیشن‌ها، به‌روزرسانی سیستم و سایر سرویس‌های آنلاین مبتنی بر WebOS است. مدیرعامل اچ‌پی می‌افزاید: «ما این معامله را فرصتی تلقی می‌نماییم تا دامنه‌ سرویس‌های خود را برای مشتریان روی پلتفرم‌های مختلف توسعه دهیم» در نگاه کلان‌تر به نظر می‌رسد که اچ‌پی قصد دارد از این فرصت استفاده کرده و همچون اپل یک فروشگاه اپلیکیشن بزرگ راه بیندازد.

مهم‌تر از همه این که اچ‌پی همه پتنت‌های مربوط به پالم و WebOS را حفظ کرده است و ال‌جی گواهی این پتنت‌ها را از اچ‌پی دریافت می‌کند. هیچ یک از این دو کمپانی جزئیات مربوط به اعطای گواهی پتنت‌ها را منتشر ننموده‌اند. ال‌جی همچنان در پروژه WebOS منبع‌باز شریک باقی خواهد ماند و اچ‌پی نیز منتظر است تا از توسعه WebOS توسط ال‌جی منفعت ببرد.

درحالی‌که اچ‌پی از بخش توسعه خود سیستم عامل WebOS فاصله می‌گیرد و مشخصا در بخش سرویس‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، ال‌جی هنوز سردرگم است و درباره آینده این سیستم عامل برنامه مشخصی ندارد.

وقتی از اسکات آن، یکی از مدیران ارشد ال‌جی پرسیده شد که چگونه این کمپانی از WebOS در تلویزیون‌های هوشمند بهره می‌گیرد، وی گفت که دنیای رایانه در حال تغییر است و از یک شرایط مبتنی بر اپلیکیشن به سمت و سوی شرایطی مبتنی بر وب حرکت می‌کند. وقتی از وی درباره مزیت اصلی استفاده از WebOS در تلویزیون‌های هوشمند پرسیده شد وی چند ثانیه‌ای سکوت کرد و سپس نائب رئیس بخش تلویزیون هوشمند ال‌‌جی، ساموئل چانگ به جای او پاسخ داد: «ما فعلا در مراحل اولیه کار هستیم».

ال‌جی برنامه بلندمدت مشخصی ندارد ولی در کوتاه مدت فعلا روی استفاده از WebOS روی تلویزیون‌های هوشمند تمرکز کرده است. دکتر آن می‌گوید: «در آینده بسته به این که چه شرایطی پیش بیاید، قصد داریم که این پلتفرم را روی سایر دستگاه‌های دیگر نیز توسعه دهیم. وقتی از آن سؤال شد که چرا به جای خرید WebOS به استفاده از اندروید روی نیاورده‌اند پاسخ داد که «ال‌جی قصد دارد از هر دو سیستم عامل در کنار هم استفاده کند، ولی WebOS در برخی موارد مثل تجربه کاربری از اندروید بهتر است».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات