انویدیا تراشه‌ی Tegra 4i را سوار بر گوشی قدرتمند فونیکس رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
چندی پیش در نمایشگاه CES 2013 شاهد رونمایی انواع سیسم-روی-یک-چیپ (SoC) توسط سازندگان معروفی همچون انویدیا، کوآلکام و سامسونگ بودیم. تراشه‌های جدیدی برای گوشی‌ها و تبلت‌ها که قرار است بازدهی و قدرت پردازش وسایل همراه جدید را افزایش دهند. در این میان انویدیا سروصدای زیادی به راه انداخت و تگرا 4 را رونمایی کرد اما تنها به این تراشه بسنده نکرده و به‌تازگی یک تراشه‌ی جدید و یک گوشی قدرتمند به نام فونیکس را هم رونمایی کرده است که می‌خواهیم به بررسی این دو بپردازیم. با ما همراه باشید.
تبلیغات

ابتدا مشخصات SoC جدید و آنچه درون آن نهفته شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس نگاهی به مشخصات اصلی گوشی فونیکس می‌اندازیم.

نام تراشه‌ی جدید انویدیا Tegra 4i است و گوشی مرجعی که با استفاده از آن طراحی و ساخته شده، Phoenix یا فونیکس نام دارد. پروژه‌ی خاکستری انویدیا به همین تراشه‌ی جدید که ترکیبی از قابلیت‌ها، کارایی و کاهش مصرف انرژی است، مربوط می‌شده که حالا بالاخره نام تراشه و مشخصات آن رو شده است.

تگرا 4آی دارای 4 هسته‌ی پردازشی نسل چهارم Cortex-A9 است با سرعت 2.3 گیگاهرتز است که هسته‌ی پنجمی هم برای کاهش مصرف باتری در کنارشان فعالیت می‌کند. تگرا 4 نیز همین چیدمان را با استفاده از هسته‌های Cortex-A15 انتخاب کرده بود.

برای پردازش گرافیکی نیز 60 هسته‌ی پردازشی خاص توسط انویدیا طراحی شده است. اگر این تعداد را با 12 هسته‌ی پردازشی تگرا 3 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که برای افزایش کارایی گوشی در پردازش گرافیکی مخصوصاً در نمایشگرهای Full HD ضروری و کاملاً مناسب است. که تگرا 4 با بهره‌مندی از 72 هسته‌ی گرافیکی کمی سریع‌تر از تراشه‌ی کوچک و جدید انویدیا است.

هدف اصلی از طراحی تگرا 4آی، معرفی یک تراشه‌ی کوچک و قدرتمند بوده است، لذا از نظر ابعاد کوچک‌تر از تگرا 4 و از نظر بازدهی ضعیف‌تر است. در واقع قدرت پردازشی تگرا 4آی به ازای هر کلاک، ضعیف‌تر از تگرا 4 است اما توجه کنید که اگر قدرت پردازشی به ازای هر میلی‌متر مربع فضای اشغال شده را در نظر بگیریم، طبیعتاً تگرا 4آی نسبت به رقبا ارجحیت دارد.

به جدول زیر نگاهی بیاندازید و تگرا 4، تگرا 4آی و قدرتمندترین تراشه‌ی کوآلکام یعنی S800 را با هم مقایسه کنید.

2 tegra

روی هم رفته می‌توان اینطور نتیجه گرفت که در فضای محدود قوی‌ترین پردازنده‌ای که می‌توان تعبیه کرد، تگرا 4آی کوچک است که 2.7 برابر قوی‌تر ظاهر می‌شود. این موضوع را در نمودار زیر ببینید که کارایی تراشه به ازای هر میلی‌متر مربع را نشان می‌دهد.

3 tegra

انویدیا این بار هم تمام بخش‌های محصول خود را خودش تولید کرده اما بر خلاف پروژه‌ی شیلد که قبلاً در زومیت مورد بررسی قرار گرفت، قرار نیست همه از آن استفاده کنند بلکه چشم‌اندازی برای سازندگان سخت‌افزار است که می‌خواهند بازی‌ها را برای محیط پردازشی که تراشه‌ی انویدیا آن را مهیا کرده، بهینه کنند. به همین علت است که در این گوشی تجهیزات پیشرفته و درجه یک بازار را شاهد هستیم. شروع کار صفحه‌نمایش 5 اینچی با روزولوشن 1080p است.

فونیکس انویدیا تنها 8 میلی‌متر ضخامت دارد و از شبکه‌ی مخابراتی نسل چهارم یا LTE پشتیبانی می‌کند. تمام قابلیت‌های تراشه‌ی تگرا 4 آی نیز در آن دیده می‌شود. در این تراشه مودم رادیویی i500 برای ارتباط با شبکه‌ی مخابراتی LTE مورد استفاده قرار گرفته و دیگر تراشه‌ی جداگانه‌ای برای پشتیبانی از این شبکه‌ی مخابراتی لازم نیست. البته در تگرا 4 هم امکان استفاده از i500 وجود داشت، اما نتیجه‌ی کار افزایش ابعاد تراشه بود، به تصویر زیر توجه کرده و خودتان مقایسه کنید.

5 tegra

تگرا 4‌آی قابلیت‌هایی مثل پریزم 2، دایرکت‌تاچ و کایمرا را در خود جمع کرده است. بنا بر ادعای انویدیا، کایمرا اولین معماری برای انجام محاسبات عکاسی در تراشه‌های وسایل همراه است. تکنولوژی پریزم قبلاً به همراه تگرا 3 توسط انویدیا معرفی شده بود و حالا نسخه‌ی دوم آن را در تگرا 4آی می‌بینیم. کار پریزم، افزایش شدت رندرینگ پیکسل‌ها و مدیریت شدت رنگ است و این بار وظیفه‌اش را بهتر از نسخه‌ی قبلی انجام می‌دهد و لذا گوشی فونیکس توان مصرفی برای نور پس‌زمینه را کاهش داده و به‌طور هم‌زمان، رنگ پیکسل‌ها را بهینه می‌کند. در نهایت انویدیا مدعی است که مصرف باتری به کمک تکنولوژی پریزم کاهش می‌یابد بدون اینکه کیفیت تصویر کاهش یابد.

6 tegra

و اما تکنولوژی دایرکت‌تاچ، به کمک این تکنولوژی پاسخ‌گوئی لمسی گوشی کمتر به مصرف باتری وابستگی پیدا کرده و به پردازنده‌ی تگرا 4آی محول می‌شود. این تکنولوژی خلاقانه‌ی انویدیا هم به همراه تگرا 3 ظهور کرده بود و حالا زمان آن فرارسیده که قدمی بزرگ به جلو بردارد.

7 tegra

اما دوباره سراغ کایمرا می‌رویم که در تگرا 4 و تگرا 4‌آی وجود دارد و گوشی فونیکس هم از آن بی‌بهره نیست. با بهره‌گیری از کایمرا و هسته‌های گرافیکی متعددی که در دو تراشه‌ی جدید انویدیا در نظر گرفته شده، می‌توان از قابلیت‌های جدید و خلاقانه‌ای استفاده کرد. در گوشی فونیکس سه قابلیت لمس کنید تا سوژه دنبال شود، HDR برای عکاسی پانوراما و HDR همیشه روشن وجود دارد. انویدیا مدعی است که به کمک HDR همیشه روشن، می‌توان عکس‌هایی با اسکپوژر یا نورگیری متفاوت را به صورت آنی گرفت و نتیجه‌ی نهایی را مشاهده کرد، نتیجه‌ای که مثل چیزی که چشم ما در دنیای واقعی مشاهده می‌کند، روشن و واضح است.

به جز عکاسی در حالت معمولی، در حالت پانوراما هم می‌توان از HDR استفاده کرد با این تفاوت که در حالات مختلف تصویر کشیده‌ی به صورت افقی، عمودی یا قطری نیز قابل استفاده است.

در نهایت به قابلیت لمس کنید تا سوژه دنبال شود می‌پردازیم. با فعال کردن این قابلیت، دوربین به صورت خودکار روی یک سوژه‌ی انتخاب شده فوکوس می‌کند و سطح نورگیری را تغییر می‌دهد. درست مثل این است که روش شخص یا سوژه یک سنسور مجازی قرار داده‌اید تا دوربین روی آن تمرکز کند.

HDR در حالت پانوراما یا HDR Pano هم قابلیت دیگری برای حالت پانورما است و کیفیت عکس را با به کارگیری HDR درست مثل عکس‌های معمولی، افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات