کاشت ریزپردازنده در چشم افرادی که از نابینایی ارثی رنج می‌برند آنها را بینا کرد

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
محققان آلمانی موفق شدند با توسعه و کاشت ریزپردازنده‌ی مخصوصی در پشت چشم، قدرت بینایی محدودی را به افرادی که از نابینایی ناشی از بیماری ارثی التهاب شبکیه چشم (Retinitis Pigmentosa) یا به اختصار RP رنج می‌برند، بازگردانند. این پردازنده‌ی 3 میلمتر مربعی می‌تواند فرصت دوباره دیدن را به بیش از 15 میلیون نفری که به این بیماری مبتلا هستند ببخشد. در ادامه با جزسیات بیشتر این خبر همراه زومیت باشید.
تبلیغات

ریزپردازنده‌ی محققان آلمانی که در دانشگاه توبینگن (Tubingen) ابداع و توسعه یافته استدر پشت چشم بیماران و دقیقاً در زیر سطح شبکیه چشم کاشت (ایمپلت) می‌شود. جالب اینکه، این ابزار دست ساخته بشر می‌تواند به طور الکتریکی به تحریک بافت‌های نوری چشم پرداخته و تا حدودی امکان دیدن را میسر سازد.

در تازه‌ترین آزمایشاتی که نتایج آن در نشریه علمی علوم زیستی جامعه سلطنتی بریتانیا منتشر شده است، اغلب بیماران توانسته‌اند حالات کلی صورت، اشکالی نظیر میوه‌های روی میز یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی را تشخیص دهند. حتی دو تن از نمونه‌ها نیز موفق شدند تا بر خلاف سایر 27 بیماری که در آزمایشات اولیه شرکت کردند، وضوح تصویری بالاتری را تشخیص دهند.

پرفسور ابرهارت زرنر (EberhartZrenner) از موسسه‌ی تحقیقات چشم دانشگاه توبینگن اذعان کرده که نتایج بدست آمده فراتر از انتظارات آنها بوده است. وی می‌افزاید، «ما به عنوان پزشکان متخصص دائماً به دنبال بهترین روش‌های درمانی برای بیماران خود هستیم، که این وضعیت شامل حال افرادی که از بیماری ارثی التهاب شبکیه چشم در رنج هستند نیز می‌شود».

eye-implant-for-blind-people-1

این محقق آلمانی همچنین می‌افزاید، «این تحقیقات حاوی شواهد دیگری است که به خوبی نشان می‌دهد فناوری کاشت زیرشبکه‌ای می‌تواند به برخی از بیماران کمک کند تا بدون نیاز به تجهیزات خارجی (نصب بر روی بدن بیمار) دیدی کاربردی بدست آورند».

در بیماری التهاب شبکیه چشم، بافت چشم بالاخص شبکیه و گیرنده‌های نوری موجود در لایه‌های مولکولی آن به تدریج از کارافتاده و فرد نابینا می‌شود. با وجود آن که این بیماری غیر قابل درمان است، اعصاب شبکیه همچنان سالم و فعال باقی می‌مانند. اگر بتوانیم این اعصاب را به نحوی تحریک کنیم، آنگاه بیمار می‌تواند نوعی از دید محدود را بدست آورد.

به همین روی، دانشمندان ریزپردازنده‌های حساس به نور خارجی را در پشت بافت شبکیه چشم و درست در محل لایه‌های مولکولی این عضو بیماران کار می‌گذارند. این درست همان بخشی از چشم است که در افراد سالم وظیفه‌ی تشکیل تصاویر را در انتهای کره‌ی چشم بر عهده دارد.

eye-implant-for-blind-people-2

گفتنی است، این ریزپردازنده از 1500 پیکسل تشکیل شده است که هر یک نیز دارای یک تقویت کننده‌ی مخصوص و الکترودهایی برای تحریک اعصاب شبکیه هستند. همچنین 16 الکترود دیگر نیز برای تحریک مستقیم اعصاب شبکیه و ایجاد قوه‌ی دید مصنوعی به صورت ترکیبی از خطوط و رنگ‌ها وجود دارد که در گذر زمان، بیمار درک و تفسیر بهتری از آنها را بدست خواهد آورد و با دید تازه‌اش اخت می‌شود. محققان آلمانی امیدوارند با پیشرفت بیشتر ریزپردازنده‌شان، بتوانند روشن‌دلان بیشتری را از تاریکی به سوی نور نجات دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات