منتقدان به بلک‌بری 10 چراغ سبز نشان دادند

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
اندروید، iOS و ویندوز فون! این سه ضلع طلایی گجت‌ها در دنیای فناوری مدتی است با رقیب تازه‌نفس، سرسخت و چموشی به نام بلک‌بری 10 مواجه شده‌اند! و هنوز مایکروسافت جای پای خود را در این بازار پر تلاطم سفت نکرده که بلک‌بری 10 از راه می‌رسد و تبدیل به گزینه‌ی تازه‌ای در پیش روی خریدارانی که از تنوع بازار و تازگی بدشان نمی‌آید، می‌گردد! در این بین اما منتقدان نظر مساعدی نسبت به این سیستم‌عامل نشان داده‌اند. در این مقاله به بررسی نقطه نظرات اصحاب رسانه پیرامون بلک‌بری 10 خواهیم پرداخت، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در مراسم ویژه‌ای که چهارشنبه‌ی گذشته در شهر نیویرک برگزار شد، کمپانی RIM از سیستم‌عامل تازه‌ی خود برای گجت‌ها پرده برداشت. آن‌ها همچنین در خلال این نشست دو گوشی هوشمند بلک‌بری Z10 بدون صفحه‌کلید فیزیکی و مدل Q10 مجهز به صفحه‌کلید خود را نیز معرفی کردند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل بلک‌بری 10 می‌توان به جداسازی پروفایل‌های کاری از خصوصی اشاره کرد. بدین ترتیب کاربر می‌تواند در محل کار از پروفایل کاری گوشی خود و برنامه‌های متناظر با آن بهره ببرد، درحالی‌که در خارج از محیط کار، با فعال‌سازی پروفایل شخصی به برنامه‌ها و بازی‌های مورد علاقه دسترسی کاملی داشته باشد.

از این گذشته این بستر نرم‌افزاری دارای قابلیت‌هایی نظیر راهکارهای بهتر برای اجرای چندوظیفه‌ای بدون بستن برنامه‌ها بوده و می‌توان به کمک آن به صورت زنده ویدئو چت کرده و محتویات صفحه را نیز به اشتراک گذاشت. گفتنی است این سیستم‌عامل در حال حاضر دارای بیش از 70 هزار برنامه‌ کاربردی است.

در ذیل نقطه نظرات مهم‌ترین منتقدان و اصحاب رسانه را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

روزنامه تایمز:

منتقد این روزنامه که در نمایشگاه فناوری CES 2013 شانس استفاده از گوشی Z10 را از نزدیک داشته است، نسبت به وجود پروفایل دوگانه آن احساس رضایت می‌کند چراکه می‌توان امور کاری را از کارهای شخصی جدا کرد. وی در همین رابطه می‌افزاید، بدین ترتیب اگر کاربری اجازه نداشته باشد در محیط کار از برنامه‌هایی چون فیسبوک و توئیتر استفاده کند، این دو اصلا نمایش داده نمی‌شوند و تنها زمانی که پروفایل شخصی فعال شود این دست برنامه‌ها نیز دردسترس خواهند بود.

از این گذشته صفحه‌کلید مجازی این گوشی یکی از مزایای انکارناپذیر آن به شمار می‌رود، که نه‌تنها تایپ کردن با آن دقت بسیار بالایی دارد، بلکه می‌تواند با بهره از هوش مصنوعی قوی، کلمات پیشنهادی بسیار خوبی را ارائه کند و روند تایپ حروف و نوشتن را بسیار ساده کند، به‌خصوص برای کاربرانی که از چند زبان (فارسی و انگلیسی برای نمونه) استفاده می‌کنند، این صفحه‌کلید راحتی بیشتری را در پی دارد.

بلک‌بری از ویژگی صرفه‌جویی در زمان ویژه‌ای بهره می‌برد که می‌تواند بدون بستن پنجره‌ی برنامه‌ها، قابلیت چند وظیفه‌ای را دراختیار کاربران قرار دهد. از این گذشته، این گوشی فاقد دکمه «خانه‌» است، که ایده‌ی هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود و منتقد این روزنامه آن را می‌پسندد.

وال استریت ژورنال:

والت موسبرگ از نشریه وال استریت ژورنال معتقد است که بلک‌بری 10 محیط تر و تمیزی را برای محصولات کمپانی بلک‌بری به ارمغان می‌آورد و گوشی Z10 در مدت یک هفته‌ای تست، خوب ظاهر شده است اما به نظر وی «هنوز جا برای کار دارد». گرچه او «برخی از جنبه‌های آن را بسیار دوست دارد» که شامل طراحی صفحه‌کلید مجازی، دوربین و بلک‌بری هاب، که تمامی پیغام‌ها و دیگر تعاملات را در یک مکان مجتمع کرده است، می‌شود، اما تأکید می‌کند که بلک‌بری هنوز از کمبود برنامه‌های کاربردی بدرد بخور رنج می‌برد، به‌خصوص فقدان سامانه‌ی ذخیره‌سازی ابری خوب یکی از این موارد است.

صفحه‌کلید مجازی که روی گوشی Z10 کار گذاشته شده امتیاز بالایی را از آن خود کرده است: «صفحه‌کلید Z10 بهترین و سریع‌ترین صفحه‌کلید مجازی است که تاکنون تجربه کرده‌ام».

نیویورک تایمز:

دیوید پوگ از روزنامه نیویورک تایمز نظر خود در این باره را اینطور آغاز کرده است: «خیلی متاسفم، من اشتباه می‌کردم». وی در ادامه می‌افزاید که: «گل سر سبد بلک‌بری بالاخره اینجا است، گوشی بلک‌بری Z10 دوست داشتنی، سریع و کاربردی است. این گوشی همچنین حال و هوای تازه‌ای دارد و از ایده‌ای هوشمندانه بهره می‌برد. و از همه جالب‌تر اینکه گوشی کاملی است!.»

اما پرسش اساسی که این منتقد مطرح می‌کند آن است که آیا مشتریان نهایی نیز از این گوشی لذت خواهند برد یا خیر. وی می‌افزاید: «صادقانه باید گفت، که مشخص نیست سرانجام کار چگونه خواهد بود، اما آنچه که پرواضح است آن که بلک‌بری دیگر محصول سردرگم و ناقصی ارائه نمی‌کند و به همین خاطر نمی‌توان افول آن را پیش‌بینی کرد».

پایگاه CNET:

جسیکا دولکورت یکی از منتقدان سایت CNET پس از بررسی دقیق گجت Z10، به این گوشی امتیاز «بسیار خوب» می‌دهد و معتقد است که این گوشی آنقدر قابلیت‌های برجسته دارد که هر دو دسته‌ی متشریان نهایی و تجار را به نتیجه‌ی واحدی رهنمون کند. وی می‌افزاید: «گرچه هنوز بلک‌بری آنقدر سرحال نیست که بتواند کاربران آیفون یا اندروید را به خود سرگرم کند، گوشی Z10 دارای طراحی مدرن و قابلیت‌های تازه‌ای است که طرفداران این کمپانی را همچنان راضی نگاه می‌دارد».

پایگاه Engadget:

نویسنده‌ی این سایت اینترنتی در حوزه‌ی فناوری نیز با خوش‌آمدگویی غرایی از بلک‌بری 10 به‌عنوان «گام بزرگی برای خروج از تاریکی» نام برده است. و می‌افزاید: «آیا این گوشی می‌تواند نظر مساعد جریان اصلی کاربران را به خود جلب کند؟ بله، اما نمی‌توان مطمئن بود که قابلیت‌های تازه‌ی این گوشی بتواند ضربه‌ای جدی به سلاطین دنیای فناوری وارد آورد».

شرکت تحلیل بازار BGC:

کالین گیلیس، تحلیلگر اقتصادی شرکت BGC که در جلسه‌ی معارفه‌ی بلک‌بری 10 نیز شرکت داشته در صحبتی با سرمایه‌گذاران این کمپانی در پنج‌شنبه گذشته اذعان کرده: «گوشی جدید Z10 دارای قابلیت‌های بسیار جذابی است، اما ممکن است نتواند در بازار به خوبی ظاهر شود».

گیلیس همچنین ابراز کرده که شخصاً از این سیستم‌عامل خوشش می‌آید و حس به دست گرفتن گوشی تازه، حال و هوای خوبی داشته است. به اعتقاد وی این گوشی می‌تواند به محصولی محبوب بدل شود، هر چند تأخیر در ارائه آن به بازار امریکا مایوس کننده بوده است. بااین‌حال، «این پلتفرم تازه‌ی گوشی‌های هوشمند می‌تواند حال و هوای بازار را تغییر دهد».

پایگاه Sterne Agee:

شاو وو از Sterne Agee معتقد است که بلک‌بری 10 «توسعه‌ی معناداری» است «اما پرسش اصلی آن است که آیا اپراتورها تمایلی به این گوشی نشان می‌دهند، و آیا توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری استقبال لازم را از آن به عمل می‌آورند تا فروش بالای این گوشی نیز تضمین شود یا خیر؟»

نظر شما چیست؟ آیا سیستم‌عامل بلک‌بری 10 می‌تواند رقیبی جدی برای اندروید، iOS و ویندوز فون باشد؟ آیا بلک‌بری می‌تواند ضلع چهارمی را بسازد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات