فوربس: مایکروسافت جایگاه اپل را در سه سال آتی از آن خود خواهد کرد!

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۲
مطالعه 5 دقیقه
افت‌ و‌ خیز در وال‌استریت امری طبیعی است. روزانه میلیون‌ها دلار در اثر سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی کمپانی‌های بزرگ عاید افراد شده یا از دست آن‌ها می‌رود. مطمئنا همه‌ی افراد بر این حقیقت اذعان دارند که اپل با ارزش‌ترین کمپانی فعال در دنیای  فناوری است. از‌این‌رو این کمپانی در وال‌استریت یک کمپانی ارزشمند به شمار می‌رود. اما شاید در سال‌های آتی یا در دهه‌ی پیش‌رو اپل جایگاه خود را از دست دهد. سوال پیش‌رو زمان به‌وقوع پیوستن این اتفاق است که کارشناسان سعی در پیش‌بینی آن دارند.
تبلیغات

تخمین‌های بسیاری در سال‌های اخیر در این مورد صورت گرفته است که یکی از آن‌ها سخن از اتمام فرمانروایی اپل تا پایان سال 2011 داشته است. در سال 2011، موسسه‌ی تحقیقاتی Pyramid خبر از اتمام دوران فرمانروایی اپل تا پایان سال 2011 توسط پلتفرم ویندوز فون مایکرووسافت در بازار جهانی را داده بود، همچنین براساس پیش‌بینی‌های این موسسه‌ی تحقیقاتی، مایکروسافت تا پایان سال 2013 میلادی، به سلطه‌ی اندروید نیز پایان خواهد داد. اما واقعیت چیز دیگری را نشان داده است، چراکه با پایان سه‌ماهه‌ی سوم سال 2013 میلادی، سهم مایکروسافت از بازار تلفن‌های‌هوشمند یک رقمی باقی مانده است.

براساس آمارهایی که اخیرا منتشر شده، سال گذشته اندروید بیش از 81 درصد از تلفن‌های هوشمند عرضه شده به بازار را به خود اختصاص داده بود، اپل نیز 12.9 درصد از بازار تلفن‌های هوشمند را در اختیار داشت، رتبه‌ی سوم نیز با 3.6 درصد در اختیار مایکروسافت قرار گرفته است.

هفته‌ی جاری نیز گزارشی در فوربس به قلم مارک‌فیدلمن منتشر شد که براساس آن، مایکروسافت در 3 سال آتی بازار تلفن‌های هوشمند را قبضه خواهد کرد.

اما می‌توان این پیش‌بینی را نیز همچون برآورد موسسه‌ی تحقیقاتی Pyramid کمی دور از واقعیت عنوان کرد. براساس استراتژی‌های گوگل، در سال‌های پیش‌رو اندروید برای سالیان متوالی در راس پلتفرم‌های تلفن‌های هوشمند قرار خواهد گرفت. با توجه به نبود نشانه‌هایی مبنی بر بازگشت بلک‌بری به بازار رقابت، مایکروسافت و اپل تنها رقبایی موجود در بازار خواهند بود که برای کسب رتبه‌ی دوم در بازار با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

فیلدلمن برای اثبات درست بودن تئوری خود، دلایل بسیاری را ارائه داده است. از نظر وی مایکروسافت در سال‌های آتی تبدیل به دومین پلتفرم تلفن‌های هوشمند در بازار جهانی خواهد شد. یکی از برهان‌های وی سرعت پیشرفت بالای پلتفرم ردموندی‌ها در ماه‌های اخیر است.

این دیدگاه تا حدودی صحیح است، چراکه براساس گزارش‌های منتشر شده توسط IDC، در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری در حدود 9.5 میلیون تلفن‌هوشمند ویندوز فونی به بازار عرضه شده است که شاهد رشدی 156 درصدی نسبت به مدت مشابه آن در سال 2012 است. این امر سهم مایکروسافت از بازارهای جهانی در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری را به 3.6 درصد رسانده است. این کمپانی در سه‌ماهه‌ی دوم 2 درصد از بازار را در اختیار داشت. در مدت مورد بحث، سهم اپل از بازار جهانی تلفن‌های هوشمند از 14.4 درصد به 12.9 درصد سقوط کرده است که رقم 33.8 میلیون دستگاه را برای فروش آیفون‌ها رقم زده است.

همه‌ی این اعداد و ارقام نشان از تغییراتی در بازار دارند، اما نمی‌توان همه‌ی حقیقت را در میان آمار و اعداد و ارقام یافت.

بسیاری از مصرف‌کنندگان در ماه‌های منتهی به معرفی آخرین تلفن‌های هوشمند اپل، با شایعات بسیاری در مورد آیفون 5S و 5C مواجه شدند که از نظر برخی کارشناسان، همین امر موجب کاهش فروش تلفن‌های هوشمند اپل پس از عرضه‌ی آن‌ها به بازار شد. هرچند 11 روز از سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری به فروش تلفن‌های هوشمند اپل اختصاص یافت، اما در این مدت، تلفن‌های هوشمند لومیا در بازار‌های در حال توسعه موفقیت خوبی را کسب کردند که می‌توان بیشترین آمار رشد در افزایش سهام مایکروسافت را متعلق به این بازار‌ها دانست.

بی‌شک، سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری، آمارهای متفاوتی را نشان خواهد داد، چراکه در این بازه آخرین دستاوردهای اپل فرصت استفاده از تمام بازه‌ی سه ماهه را برای فروش در اختیار داشته‌اند.

فیدلمن موارد دیگری نیز برای اثبات درست بودن نقطه نظر خود ارائه داده است. وی وابستگی، یکپارچگی و همخوانی خوب پلتفرم ویندوزفون با سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت و همچنین ایکس‌باکس را نیز یکی دیگر از عوامل افزایش سهم مایکروسافت در بازار تلفن‌های هوشمند عنوان کرده است. این مساله‌ای است که برای سالیان متوالی مطرح شده، اما می‌توان این ویژگی را پس از ارائه‌ی ویندوز 8.1 و همچنین ایکس‌باکس‌وان محسوس‌تر از قبل عنوان کرد. هم‌اکنون توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای پلتفرم ویندوز بسیار ساده‌تر از قبل شده است، چرا که توسعه‌دهندگان قادرند تا اپلیکیشن‌های خود را برای تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کنسول بازی و پی‌سی‌ها همزمان توسعه دهند.

فیدلمن در این‌باره چنین اظهار نظر کرده است:

مایکروسافت با عرضه‌‌ی سرویس‌های یکپارچه خود همچون آفیس 365 و ویندوز 8.1 برای کاربران تجاری و همچنین ایکس‌باکس‌وان برای کاربران خانگی، بسیاری از کاربران را که خواستار استفاده از سیستم‌های یکپارچه باشند، جذب خود خواهد کرد. با افزایش سرویس‌هایی که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، نیاز برای سیستم‌های یکپارچه بیش از پیش احساس می‌شود.

اما از نظر فیدلمن مایکروسافت قادر است تا با ترکیب نوآوری‌های جدید با محصولات خود، بخش عظیمی از کاربران را جذب اکوسیستم ویندوز نماید. از دیگر اقداماتی که از نظر فیدلمن احتمال تسلط مایکروسافت را در بازار تلفن‌های هوشمند بالا برده است، تصاحب نوکیا است که می‌تواند ردموندی‌ها را به فرمانروای مطلق بازار تلفن‌های هوشمند تبدیل کند، چراکه خرید جدید مایکروسافت این کمپانی را قادر ساخته تا در بازار‌های کشورهای توسعه یافته موفقیت عظیمی را کسب کند. از طرف دیگر کاربران تجاری نیز با درک مزایای استفاده از سیستم‌های یکپارچه، ترجیح خواهند داد تا تمامی اطلاعات سرویس‌های تجاری و سایر مصارف خود را در یک سیستم‌یکپارچه به انجام برسانند.

نکته‌ی جالب در این مورد وابستگی نویسنده‌ی مقاله فوربس با نوکیا است. نوکیا یکی از مشتریان کمپانی Evolve است که فیدلمن در آن مدیر یکی از بخش‌های کلیدی است. این کمپانی یک شرکت فعال در حوزه‌ی بازاریابی و بازرگانی است که در زمینه ی ایجاد کمپین‌هایی برای فروش محصولات فعالیت می‌کند.

شاید مایکروسافت تنها کمپانی فعال در حوزه‌ی فناوری باشد که یارای رقابت با اپل را داراست. اما سیستم عامل این کمپانی که برای تلفن‌های هوشمند ارائه شده، هنوز از برخی ضعف‌ها رنج می‌برد که مایکروسافت باید در پی رفع آن‌ها باشد.

اما به نظر شما آیا مایکروسافت قادر است تا این تحول را در بازار‌ تلفن‌های هوشمند ایجاد کند؟ آیا سیستم‌ یکپارچه‌ی مایکروسافت دلیل خوبی برای مهاجرت کاربران به این پلتفرم است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات