پالس‌های نقطه‌ای نوری و بهبود 10 برابری انتقال اطلاعات

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
با افزایش روز افزون اطلاعات، پژوهشگران همواره در پی راهی برای انتقال این اطلاعات با بیشترین سرعت و دقت ممکن هستند. اخیرا پژوهشگران سوییسی در موسسه ایالتی فناوری سوییس در لوزان راهی یافته اند که می‌توانند ظرفیت انتقال اطلاعات را به کمک آن تا 10 برابر افزایش داد. از آنجایی که این روش بر پایه تغییر شکل پالس‌های نوری برای کاهش فضای بین آن‌ها انجام می‌شود، می‌توان از رشته‌های نوری موجود نیز برای این کار استفاده کرد و نیازی به تغییرات اساسی در سخت افزار ارتباطی نیست.
تبلیغات

به گفته‌ی خانم Camille Brès از افراد حاضر در این پژوهش: 

از سال 1970 ظرفیت رشته‌های نوری هر چهار سال ده برابر شده است که این به مدد استفاده از فناوری‌های جدید امکان پذیر شده است. اما در چند سال اخیر گویا دانشمندان به سقف رسیده اند و تلاش‌ها برای گذشتن از این سقف راه به جایی نبرده است.

در حالی که دیگران با تغییر خواص رشته‌های نوری سعی در افزایش سرعت دارند این گروه با تمرکز بر روی ویژگی‌های نور حاوی اطلاعات بر مشکل افزایش سرعت فایق آمده اند. در این روش، رشته‌ای از داده‌ها به صورت پالس‌های نوری کد شده و انتقال پیدا می‌کنند. فرستنده و گیرنده نیز در دو انتهای رشته به تبادل این پالس‌های نوری می‌پردازند. عامل محدود کننده‌ای که در این بین وجود دارد، الزامی بودن وجود فاصله بین دو دو پالس متوالی است تا آن‌ها در هم تداخل نکنند و داده‌هایی که حامل آن‌ها هستند دچار اختلال نشود.

پس از توجه به این موضوع گروه تصمیم گرفت تا با تغییر شکل پالس‌ها به صورت "Nyquist sinc pulses" آن‌ها را با هم تطبیق دهد. به گفته‌ی خانم Brès : 

این شکل از پالس‌ها بسیار نقطه‌ای تر هستند در نتیجه بهتر با هم تطابق پیدا می‌کنند، درست مثل قطعات پازل که در هم جفت می‌شوند. البته هنوز هم تداخل بین آن‌ها وجود دارد ولی این تداخل در محل‌هایی که داده‌ها خوانده می‌شوند اتفاق نمی‌افتد.

محققان با استفاده از این روش قادر به تولید پالس‌هایی شدند که تا 99 درصد بی نقص بودند که تمامی این‌ها با استفاده از یک لیزر عادی و یک مدولاتور امکان پذیر شد، ولی هنوز فکر می‌کنند که می‌توان این فناوری را به شکل یک چیپ کوچک در آورد. این موضوع بیانگر این حقیقت است که برای استفاده از این فناوری نیازی به جایگزینی رشته‌های نوری موجود نیست که این مورد برای صنایع ارتباطات آینده، بسیار مفید و هیجان انگیز خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات