بررسی تبلت LG G Pad 8.3

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۱
مطالعه 22 دقیقه
تبلت‌ها این روزها بازار پر رونقی را تجربه می‌کنند و شرکت‌های بزرگ و کوچک هر یک به گونه‌ای در تلاش برای بدست آوردن جایگاهی در این بازار هستند. سامسونگ که خیلی زود رقابت را با اپل در این زمینه آغاز کرده بود، اینک باید مقابل رقبای تازه‌ای همچون ال‌جی، سونی و حتی نوکیا بایستد. در این بررسی نگاهی عمیق به غول 8.3 اینچی ال‌جی که بازار تبلت‌های ارزان‌قیمت و با اندازه کوچک را هدف گرفته، خواهیم انداخت تا ببینم که آیا کره‌ای‌ها می‌توانند ورود دوباره به دنیای تبلت را پس از این غیبت چند ساله با کمک G Pad 8.3 جشن بگیرند و رو در روی رقیب آمریکاییشان، آیپد مینی بایستند؟
تبلیغات

LG روزهای خوشی را می‌گذراند. سیاست‌های جدید این شرکت در بازارهای جهانی نشان از قدرتمندی کره‌ای‌ها برای رسیدن به جایگاهی بهتر از آنچه تا به امروز موفق به کسب آن شده‌اند، خبر می‌دهد. حالا با حضور درخشان کره‌ای‌ها با تلفن‌های هوشمند محبوبی همچون LG G2 یا G Pro، نوبت به دنیای تبلت‌ها رسیده است تا با ستاره جدید کره‌ای‌ها روشن شود. در این بررسی قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به دومین تلاش LG در دنیای تبلت که با سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon 600‌ شرکت کوالکوم همراه شده است. در قلب این اژدهای خفته، پردازنده 1.7 گیگاهرتزی از خانواده Krait 300 و پردازنده گرافیکی Adreno 320 نهفته است. باتری غیر قابل تعویض 4,600 میلی‌آمپر بر ساعتی از نوع لیتیوم یونی نیز وظیفه تأمین انرژی جی‌پد را بر عهده دارد.

طراحی و سخت افزار

زمانی که اولین بار محصول به دستمان رسید، با بسته‌بندی مستطیلی سفید رنگ که در آن، شارژر، یک کابل یو اس بی و دفترچه راهنما دیده می‌شود رو‌به‌رو شدیم. در همان اولین نگاهی که به تبلت می‌اندازید، می‌توانید با خودتان بگویید که ال‌جی در قسمت طراحی هر آنچه یک تبلت 8 اینچی زیبا به آن نیاز دارد را به خدمت گرفته تا کاربران سخت‌گیری که با تبلت‌های دیگر کار‌کرده‌اند را راضی نگاه دارد. در همان نگاه اول G Pad 8.3 نشان می‌دهد که قرار است در رده محصولات با کیفیت جای بگیرد.

ابعاد جی‌پد، 216.8 میلی‌متر طول، 126.5 میلی‌متر عرض و 8.3 میلی‌متر ضخامت دارد که در مقابل رقیب 8 اینچی‌ سامسونگی‌اش یعنی Galaxy Note 8.0، تنها 0.3 میلی‌متر ضخامتش بیشتر شده است. در برابر آیپد مینی نیز 17 میلی‌متر بلندقدتر و 30 گرم سنگین‌ وزن‌تر است. که با باتری 4,600 میلی‌آمپر بر ساعتی این محصول و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر آن، کاملا قابل توجیه است.

به‌طور کلی، طراحی تبلت به‌خصوص بدنه ترکیبی آن که از جنس فلز در پشت و پلاستیک در لبه‌ها ساخته شده، زیبا و دوست داشتنی است. حس خوبی که در هنگام در دست گرفتن جی‌پد به کاربر منتقل می‌شود، راضی کننده است. همچنین از بابت ارگونومی و با یک دستی گرفتن تبلت و حتی کار کردن با آن نیز دچار مشکل خاصی نشدیم و به‌راحتی می‌توان با یک دست تبلت را گرفته و از آن استفاده کرد. وزن مناسب G Pad نیز دستان و مچ شما را در استفاده طولانی مدت آزار نمی‌دهد.

با نگاه به تبلت از رو‌به‌رو، با یک صفحه 8.3 اینچی مواجه می‌شوید که توسط شیشه کاملا تخت محافظت شده است. حاشیه‌های کناری صفحه‌نمایش تنها نیم سانتی‌متر طول دارد و با این ضخامت اندک، زیبایی قسمت رو‌به‌رو را در هنگام روشن کردن صفحه‌نمایش افزایش می‌دهد. حاشیه‌های صفحه‌نمایش توسط بخش شیشه‌ای محافظت می‌شوند و با دقت و ظرافت به بخش پلاستیکی که دور تا دور تبلت را احاطه کرده متصل شده‌اند. طراحی دور تا دور تبلت حالتی گرد و با انحنای اندکی همراه است که به ال‌جی برای دوری کردن از گوشه‌ها و کناره‌های تیز و مستطیلی باید تبریک گفت. بدین ترتیب همین انحنای اندک که بخش پلاستیکی کناره‌ها را به بخش روبروی تبلت متصل کرده، باعث شده تا تبلت بسیار خوب و راحت در دست و بین انگشتان قرار بگیرد و امکان زمین خوردن و سر خوردن آن از دست به حداقل کاهش پیدا کند.

در قسمت بالایی جلوی تبلت، حاشیه‌های مشکی رنگ با لوگوی ال‌جی که در کنار دوربین 1.3 مگاپیکسلی زینت داده شده، مشاهده می‌شود؛ اما در قسمت پایینی هیچ چیزی وجود ندارد. حتی آثاری از دکمه‌های فیزیکی یا لمسی نیز مشاهده‌ نمی‌شود. این موضوع با کمک دکمه‌های اختصاصی و قابل تغییر روی صفحه‌نمایش، خود تبدیل به یک نکته مثبت در تبلت ال‌جی شده است.

در مدل مشکی رنگ که جهت بررسی در اختیار ما قرار گرفته بود، لوگوی ال‌جی در پشت تبلت با رنگ طوسی رنگ به چشم می‌خورد. در پشت جی پد، در هر دو مدل مشکی و سفید، از ترکیب پلاستیک و فلز که با کمک کنتراست تیره و روشن از هم جدا شده‌اند، استفاده شده است. این دو بخش توسط دو خط باریک که قسمت فلزی در وسط تبلت را از قسمت پلاستیکی که در بالا و پایین آن قرار دارد، جدا کرده است. این موضوع، یعنی ترکیب مواد فلزی با کیفیت با مواد پلاستیکی در بالا و پایین تبلت، علاوه بر کاهش قیمت محصول، جلوه خاصی به قسمت پشتی آن بخشیده است. همچنین تشکیل عمده پشت تبلت از فلز باعث می‌شود در هنگام دست گرفتن تبلت احساس استفاده از یک کالای با کیفیت به شما انتقال پیدا کند.

در قسمت پشتی، همچنین بلندگوها قرار دارند که طراحی و چینش آن‌ها تحسین برانگیز است. چرا که به ندرت امکان دارد که دست شما جلوی صدای آن‌ها را بگیرید. اسپیکرها در قسمت راست و در بالا پایین بخش فلزی جایگذاری شده‌اند و نحوه قرارگیری آن‌ها به گونه‌ای است که اگر تبلت را به صورت افقی در دست بگیرید اسپیکرها در سمت چپ قرار می‌گیرد و در صورتی که با دست راست تبلت را بگیرید امکان ندارد که بخاطر نحوه قرارگیری دستانتان جلوی خروج صدا را بگیرید؛ حتی در صورتی که تبلت را به صورت خوابیده در دست بگیرید، اسپیکرها باز هم در دو طرف دست شما جای می‌گیرند. تنها موضوع آزار دهنده در این بخش مربوط به نسخه مشکی رنگ G Pad می‌شد این بود که اثر انگشت روی قسمت فلزی پشت تبلت به‌شدت باقی می‌ماند و اگر حساس باشید، باید مدام در حال تمیز کردن آن باشید. خوشبختانه این مشکل در نسخه سفید تبلت وجود ندارد.

با نگاه کردن به جی‌پد از بالا، جک هدفون استاندارد 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری در کنار درگاه ورودی کارت حافظه میکرو اس‌دی دیده می‌شود. درگاه میکرو اس دی نیز توسط یک پوشش پلاستیکی محافظت شده است و خیال شما را از حفاظت حافظه و همچنین ورود مایعات یا گرد و غبار به داخل دستگاه راحت می‌کند. در پایین جی پد نیز با درگاه میکرو USB و میکروفون برای ضبط و دریافت صدا رو‌به‌رو هستیم.

در قسمت راست G PAD، دکمه‌های کاهش و افزایش حجم صدا و در بالای آن دکمه پاور دیده می‌شود و چینش آن‌ها به گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توانید انگشتان خود را روی آن‌ها فشار دهید. در قسمت چپ نیز دکمه خاصی وجود ندارد و تنها اتصال هنرمندانه بخش پلاستیکی کناره‌ها به فلز پشت بدنه دیده می‌شود.

تنها مشکل اصلی در جی پد که به آن می‌توان خرده گرفت، عدم وجود لایه ضد اثر انگشت است. در استفاده مداوم چند روزه ما از تبلت، به قدری اثر انگشت روی بدنه فلزی و صفحه‌نمایش به جای مانده بود که در نور مناسب، باعث می‌شد که دیگر جلوه طراحی تبلت در پس اثر انگشت‌ها محو شود. بدین ترتیب باید به فکر تمیز کردن آن باشید.

مشخصات سخت‌افزاری LG G Pad 8.3

  • سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon 600 با 4 هسته Krait 300 و فرکانس 1.7 گیگاهرتز، حافظه رم 2 گیگابایت و گرافیک Adreno 320
  • صفحه‌نمایش 8.3 اینچ با رزولوشن 1200 در 1920 از نوع IPS LCD به همراه چگالی پیکسل 273 پیکسل بر اینچ
  • سیستم عامل اندروید 4.2.2 به همراه نسخه جدید از رابط کاربری LG UI
  • دوربین 5 مگاپیکسل به همراه قابلیت تشخیص چهره، تثبیت عکس، فوکوس دلخواه، حالت پانوراما و HDR
  • دوربین جلو 1.3 مگاپیکسل
  • حافظه ذخیره‌سازی 16 گیگابایت به همراه درگاه microSD
  • باتری 4200 میلی‌آمپر ساعتی، غیر قابل تعویض توسط کاربر
  • بلوتوث 4، درگاه میکرو USB
  • ابعاد 216.8 در 126.5 در 8.3 میلی متر / وزن 338 گرم
  • قیمت: 990 هزار تومان

صفحه‌نمایش:

در نگاه اول، رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل تبلت جدید ال‌جی شاید اندکی برایتان تعجب‌انگیز باشد. آن هم وقتی با نگاه به مشخصات صفحه‌نمایش تبلت‌های رقیب همچون نکسوس، با ارقامی بزرگ‌تر در زمینه رزولوشن و چگالی پیکسل‌ها مواجه می‌شویم. اما لحظه‌ای صبر کنید! آیا اصلا این موضوع حائز اهمیت است؟ اگر مقالات با تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایمان صمیمی شویم را دنبال کرده باشید، پاسخ را می‌دانید! اما ما باز هم یادآوری می‌کنیم که خیر؛ این اعداد در صفحه‌نمایش‌هایی با اندازه تبلت ال‌جی تأثیر ندارد. در واقع با توجه به اندازه 8.3 اینچ این تبلت و توجه به این موضوع که رزولوشن بالای 720P و چگالی پیکسل بالاتر از 250، هیچ‌گونه تأثیری در کارآیی تبلت‌هایی در حد و اندازه‌های تبلت ال‌جی ندارد و با چشمان غیر مسلح نمی‌توان پیکسل‌ها را تفکیک کرد، این موضوع به هیچ وجه خدشه‌ای به کارآیی تبلت وارد نمی‌سازد.

از رزولوشن و چگالی پیکسل‌ها که بگذریم، صفحه‌نمایش IPS تبلت شما به قدری واضح است که به‌راحتی می‌توانید کلمات و متن‌ها را در آن با گوشه‌های تیز مشاهده کنید و در مطالعه یا وبگردی دچار مشکل نشوید. زاویه دید مناسب نیز یکی دیگر از آن قابلیت‌هایی است که به عنوان وجه اشتراک در تمامی محصولات دارای صفحه‌نمایش‌های خانواده IPS دیده می‌شود. جی‌پد نیز از این وجه اشتراک مستثنی نیست و محتویات صفحه‌نمایش به خوبی با چرخاندن تبلت در زوایای محدود قابل مشاهده است.

شدت روشنایی صفحه‌نمایش جی پد به قدری بالا است که در فضاهای عادی با روشنایی 50 درصد، می‌توانید به روشنی و راحتی همه چیز را مشاهده کنید. به‌علاوه اگر قصد استفاده از تبلت را در خارج از خانه و در زیر نور مستقیم آفتاب دارید نگران نباشید؛ با بالا بردن نور، همچنان محتویات صفحه به صورت قابل قبولی قابل رویت و استفاده است. همچنین با قرار دادن حالت اتوماتیک برای صفحه‌نمایش در قسمت تنظیمات، می‌توانید بدون تنظیم دستی، از تبلت خود در زیر هر نوری بهره‌مند شوید.

صحبت از تنظیمات صفحه‌نمایش شد؛ بد نیست بگوییم که قابلیت‌های فانتزی سامسونگی در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش جی‌پد نیز وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید از قابلیت هوشمندی که به کمک آن تبلت تا هنگامی که شما به آن نگاه می‌کنید خاموش نمی‌شود بهره ببرید. در رابطه با دکمه‌های صفحه‌نمایش نیز همان‌طور که گفتیم در قسمت روبرویی، دکمه‌های فیزیکی یا لمسی وجود ندارد و دکمه‌های اصلی در صفحه‌نمایش ترکیب شده‌اند و در هر جایی که باشید قابل استفاده هستند. همچنین نحوه قرارگیری این دکمه‌ها نیز قابل شخصی‌سازی‌هستند و می‌توانید آن‌ها را با گزینه‌هایی که ال‌جی قرار داده است اضافه یا کم کنید یا چینش آن‌ها را تغییر دهید. بدین ترتیب اختیار دکمه‌های اصلی تبلت در اختیار شما است!

نرم افزار

در بخش نرم‌افزاری ال‌جی با رابط کاربری اختصاصی‌اش و تعدادی برنامه که برای این تبلت تهیه‌شده‌اند، سعی در برقراری اکو سیستمی مناسب در بین محصولاتش دارد. نمونه این تلاش در اپلیکیشن Qpair مشاهده‌ می‌شود که برای برقراری اکو سیستم در محصولات ال‌جی است. به‌طور کلی اپلیکیشن‌های با حرف Q شروع می‌شوند، اپلیکیشن‌های اختصاصی LG هستند. مانند Q Pair و QSlide!

تمام امکانات نرم‌افزاری جذابی که در LG G2 وجود دارد به تبلت G Pad نیز راه یافته‌اند و علاوه بر آن‌ها ال‌جی چند قابلیت تازه را نیز به این تبلت اضافه کرده است.

صفحه قفل:

در حالت قفل صفحه، با کشیدن صفحه‌نمایش به هر طرف، صفحه با 5 انیمیشن جذابی که ال‌جی برای این موضوع تدارک دیده است، باز می‌شود. همچنین برای قفل کردن دوباره صفحه‌نمایش نیز تنها کافی است دو بار صفحه‌نمایش را لمس کنید یا دکمه پاور را فشار دهید تا صفحه خاموش و قفل شود. شیوه باز کردن صفحه‌نمایش نیز با روش‌های معمول امروزی مثل تشخیص چهره، قرار دادن رمز و پترن یا کشیدن صفحه‌نمایش امکان‌پذیر است.

در حالت قفل در بین پس‌زمینه‌های قابل تغییری که می‌توانید از گالری یا از تصاویر پیش‌فرض انتخاب کنید، چهار صفحه اضافی در اختیار دارید که در هر صفحه تنها می‌توانید یک ویجت اضافه کنید. همچنین در ابتدای کار به دلیل آنکه قفل صفحه با کشیدن دست باز می‌شود، باید حواستان باشد که در هنگام به راست کشیدن صفحه‌نمایش و رفتن به صفحات بعدی انگشت خود را روی ویجت قرار دهید، وگرنه قفل صفحه باز می‌شود و کار شما را مشکل می‌کند. همچنین 5 اپلیکیشن قابل تغییر نیز به صورت پیش‌فرض در تمامی این صفحات قرار دارند که می‌توانید با کشیدن آن‌ها به هر سمتی آن‌ها را اجر کنید. برای گزارش آب‌و‌هوا نیز ال‌جی در صفحه قفل، افکت زیبایی تهیه کرده که در صورت فعال کردن، آب و هوای فعلی محل شما، توسط انیمیشن خاصی به نمایش در می‌آید. مثلا در روز برفی انیمیشن برف روی صفحه قفل شما، جلوه آن را با آب و هوای واقعی هماهنگ می‌سازد.

صفحات خانگی:

بعد از باز کردن صفحه‌نمایش با سه صفحه خانگی رو‌به‌رو می‌شوید که در هر یک از آن‌ها می‌توانید اپلیکیشن‌ها یا ویجت‌های خود را قرار دهید. همچنین برنامه‌هایی نیز به صورت ثابت در پایین تمامی این صفحات وجود دارند که تعداد آن‌ها به حداکثر هشت اپلیکیشن می‌رسد. با نگه داشتن انگشت روی صفحه‌نمایش، امکان ویرایش تمامی ویجت‌ها و اپلیکیشن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را اضافه یا کم کنید.

در زمینه جلوه‌های بصری سیستم‌عامل،‌ ال‌جی علاوه بر عکس‌های پس ‌زمینه‌ای که اندروید برای زیباتر کردن صفحه خانگی‌ در اختیارتان قرار داده، پس‌زمینه‌های متحرک و زنده (Live Wallpaper) را نیز تعبیه کرده است که به کمک آن می‌توانید از عکس‌های انیمیشنی متحرک بهره‌مند شوید. برای مثال با انتخاب انیمیشن پرهای در حال پرواز، با هر بار تکان دادن صفحه پرها دوباره به پرواز در می آیند و جلوه خاصی به صفحات شما می‌دهند. تنها اشکال این موضوع تعداد کم این تصاویر است به‌طوری‌که در کل سه تصویر برای این بخش وجود دارد که دو تا از آن‌ها از انیمیشن‌های متحرک بهره می‌برد.

آیکون‌های دلخواه:

همچنین آیکون‌های تبلت همگی قابلیت تغییر دارند. شما تنها کافی است تا دستتان را روی یک آیکون نگاه دارید و آن را دوباره بر سر جای خود قرار دهید. سپس یک علامت بنفش رنگ در کنار آیکون اپلیکیشن مورد نظر مشاهده خواهید کرد که با لمس آن به ده‌ها آیکون متفاوت دسترسی پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید عکس‌های دلخواهتان را به عنوان آیکون قرار داده و اندازه آیکون را به دلخواه خود بزرگ و کوچک کنید.

در آخرین و در واقع چهارمین صفحه از صفحات خانگی نیز، راهنمایی کلی ال‌جی در رابطه با امکانات این تبلت دیده می‌شود که با وصل شدن به اینترنت، ویدیوهای گوناگونی از امکانات G Pad را در معرض دید شما قرار می‌دهد و دیدی کلی از این امکانات را در برابر شما می‌گذارد.

اپلیکیشن‌های اختصاصی LG:

در این بخش نگاهی داریم به تعدادی از اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری که فرصت تجربه آن‌ها در تبلت ال‌جی را داشتیم. تعدادی از آن‌ها به صورت اختصاصی توسط ال‌جی تهیه شده‌اند و برخی دیگر را نیز نمی‌توان چندان اختصاصی نامید. اما به‌طور کلی رابط کاربری جدید ال‌جی به قدری ویژگی‌های جدید و جذاب دارد تا شما را طی چند ساعت ابتدایی خرید تبلت غرق در جستجو و یادگیری این ویژگی‌ها کند.

life Square

برنامه Life Square از برنامه‌هایی است که مخاطبانش را تنها کسانی تشکیل می‌دهند که دوست دارند همه چیز را خاطره وار و منظم در دسترس خود داشته باشند؛ حتی اطلاعات و پست‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی؛ حتی عکس هایی که گرفته‌اند و خلاصه کوچک‌ترین کارهایی که انجام داده‌اند! با کمک این برنامه و با در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربریتان در توئیتر و فیسبوک می‌توانید آخرین فعالیت‌های خود در این شبکه‌ها را رصد کنید؛ ویدیوها و عکس‌هایی که در یک روز گرفتید را ببینید و به‌طور کلی یک دفترچه خاطرات مولتی‌مدیای زیبا که با پست‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی ترکیب شده است، داشته باشید.

Note Book

نوت بوک، دفترچه یادداشت مولتی‌مدیای شما است که رابط کاربری جذابی شبیه به قفسه کتاب دارد و آدم را به‌شدت یاد اپلیکیشن آی‌بوک اپل می‌اندازد. این برنامه نوشته‌های شما را دسته‌بندی و ذخیره می‌کند. همچنین در تمامی این نوت‌ها می‌توانید از تصاویر و فایل‌های چندرسانه‌ای استفاده کنید و آن‌ها را در محل دلخواه ذخیره کنید. البته براساس دیدگاه شخصی و با توجه به اینکه برنامه‌های یادداشت را جهت یادداشت‌های سریع استفاده می‌کنم، این اپلیکیشن و مراحلی که برای یادداشت‌برداری در آن باید طی شود، چندان دلچسب نیست.

Memo

برنامه یادداشت دیگری که بر خلاف اپلیکیشن Note Book بسیار سریع است و به‌راحتی می‌توانید از آن برای یادداشت موارد فوری به همراه پیوست فایل‌های چندرسانه‌ای استفاده کنید. این برنامه که در گروه برنامه‌های Q Slide قرار می‌گیرد، امکانات جالب دیگری نیز دارد. امکاناتی که با کمک برنامه Quick Memo برای شما تهیه شده است. برای مثال می‌توانید یادداشت‌هایتان را روی صفحه‌نمایش حک کنید تا به این طریق در هر جای سیستم‌عامل که هستید حواستان به اموری که قصد انجام آن را دارید، باشد.

Q pair

قرار دادن اپلیکیشن Qpair را می‌توان به موازات هدف ال‌جی برای برقراری اکو سیستم در محصولات این شرکت تعبیر کرد. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید دستگاه‌های ال‌جی خود را به یکدیگر متصل کنید و از تماس‌های تلفنی، اطلاع‌رسانی‌های تلفنتان روی صفحه‌نمایش تبلت آگاه شوید و بدین ترتیب دیگر تنها کافی است یکی از گجت هایتان را مرتب چک کنید.

Q Slide

اپلیکیشن‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند یک قابلیت ویژه دارند و آن‌هم این است که هم‌زمان و در حین استفاده از هر بخش از سیستم‌عامل می‌توانید آن‌ها را با اندازه‌ی دلخواه اجرا کنید. برای مثال اپلیکیشن ویدیوها یا مدیریت فایل که جزو Q Slide است، با اندازه دلخواه شما اجرا می‌شود و می‌توانید حتی شفافیت آن را برای دیدن زمینه پشت برنامه تغییر دهید. مجموعا دو اپلیکیشن Q Slide را به صورت هم‌زمان می‌توانید اجرا کنید.

Music

برنامه‌های پخش موزیک ال‌جی راضی‌کننده است. امکانات اپلیکیشن Music، قابلیت‌های دسته‌بندی و چینش موزیک‌ها براساس خواننده، اهنگ و آلبوم و فولدرها است. دکمه یوتیوب برای پیدا کردن موزیک‌ویدیوی فایل‌های صوتی در یوتیوب نیز وجود دارد.

دکمه های لمسی

دکمه‌های پایین صفحه‌نمایش در تمامی‌ تلفن‌های اندرویدی، شامل سه دکمه برگشت، دکمه خانه و دکمه تنظیمات است. اما در تبلت ال‌جی محل قرارگیری این دکمه‌ها در بخش تنظیمات قابل تنظیم است. همچنین می‌توانید دکمه‌های دیگری که در این بخش وجود دارد را انتخاب کنید. در کل هشت حالت برای تنظیم دلخواه این بخش در اختیار شما است. به‌طور کلی عملکرد دکمه‌های پیش‌فرض بدین گونه است که با نگاه داشتن دکمه خانه، بخش مدیریت فرامین یا همان TaskManager باز می‌شود و با فشار دادن دکمه تنظیمات، صرف نظر از اینکه در کدام اپلیکیشن قرار دارید، به تنظیمات آن برنامه دسترسی پیدا خواهید کرد. با بالا کشیدن پایین صفحه‌نمایش نیز Google Now و Quick Memo نمایان می‌شوند.

Google Now

گوگل حالا همه چیز را برای شما جستجو می‌کند و نتایجش را محدود به اینترنت نمی‌کند. تنها کافی‌ است یک حرف یا کلمه را تایپ کنید تا گوگل جستجوی هوشمند خود را از لایه‌های زیرین فایل‌های شما تا فضای اینترنت آغاز کند. نتایجی هوشمند که همه چیز را به‌راحتی در دسترس شما قرار می‌دهد و با ثبت جستجوهای کاربر، اطلاعات مورد علاقه شما را همیشه در دسترستان قرار می‌دهد. Google Now قادر است دستورها صوتی شما را نیز دریافت کرده و پس از پردازش آنلاین، به انجام آن‌ها بپردازد.

مرورگر وب

مرورگر مخصوص ال‌جی که همراه با مرورگر گوگل کروم به صورت پیش‌فرض در جی‌پد قرار دارد، در آزمایش‌های ما عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت و در باز کردن صفحات وب سرعت مناسبی داشت. همچنین یکی از ویژگی‌هایی که شما را به استفاده از آن به جای کروم اغوا می‌کند، قرار داشتن آن در لیست برنامه‌های Qslide است که بدین ترتیب می‌توانید با اندازه دلخواه از آن در هر بخشی از تبلتتان استفاده کنید.

Slide Aside

ال‌جی روش بسیار جالب و جذابی را برای مالتی‌تسکینگ در G Pad در نظر گرفته است. در G Pad اگر با سه انگشت صفحه را لمس کرده سپس از سمت راست به چپ بکشید، صفحه یا برنامه‌‌ی در حال اجرا به لیست خاصی اضافه می‌شود؛ شما می‌توانید به همین روش سه نرم‌افزار را به این لیست اضافه کنید و هر زمان که قصد جابجایی بین آن‌ها را داشتید از طریق منوی مربوط به آن در نوار اعلانیه‌ها یا کشیدن سه انگشت از سمت چپ به راست صفحه، به این برنامه‌ها دسترسی داشته باشید. این قابلیت به شکل جدیدی، اپلیکیشن‌های موجود در لیست را در کنار یکدیگر نمایش می‌دهد و هر زمان که به هر کدام نیاز داشتید می‌توانید به سرعت آن را باز کنید.

صفحه اطلاع‌رسانی

در اندروید، زمانی که انگشتتان را از بالای صفحه‌نمایش به سمت پایین می‌کشانید، با یک صفحه جدید رو‌به‌رو می‌شوید که در آن به هر چیزی که برای کنترل موارد کلی سیستم‌عامل نیاز دارید، دسترسی خواهید داشت. این موارد علاوه بر تنظیمات روشنایی، صدا و بخش اطلاع‌رسانی‌ها، توانایی کنترل بلوتوث، وای‌فای، موارد کاربردی دیگری را نیز شامل می‌شود. Q Slide نیز نام امکانی دیگر در این بخش است که پیش از این از آن صحبت کردیم و دسترسی سریع شما را به تعدادی از اپلیکیشن‌های حیاتی، همچون مرورگر ال‌جی، تقویم، مدیریت فایل و ... را امکان‌پذیر می‌کند.

Quick Memo

همان‌طور که در معرفی اپلیکیشن Memo گفتیم، یکی از قابلیت‌های جانبی این اپلیکیشن، Quick Memo است که به کمک آن می‌توانید یادداشت‌های خود را روی صفحه‌ای که در حال مشاهده آن هستید، اضافه کنید. در واقع این نرم‌افزار یک اسکرین‌شات از صفحه جاری گرفته و آن را به عنوان پس‌زمینه صفحه یادداشت شما قرار می‌دهد تا هر آنچه که تمایل داشتید را به آن اضافه کنید.

Video editor:

با کمک این اپلیکیشن و افکت‌های ساده‌ای که در آن قرار داده شده است، به‌راحتی می‌توانید ویدیوهای اختصاصی خود را تهیه کنید. کار با این اپلیکیشن نیز بسیار ساده است و شما می‌توانید با کمک چندین نوع افکت ساده ولی جذابی در این اپلیکیشن قرار داده شده است، عکس‌ها و ویدیوهایتان را به یکدیگر متصل کنید و موسیقی مورد علاقتان را نیز روی آن‌ها قرار دهید! به همین سادگی شما کارگردان یک کلیپ ساده خانگی شده‌اید.

Video:

یکی از کلید‌ی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین امکانات ال‌جی در اپلیکیشن‌های اختصاصی تبلتش، به برنامه پخش ویدئو اختصاص دارد. در هنگام پخش ویدیوها، می‌توانید آن‌ها را تغییر اندازه دهید و در هر اندازه‌ای که دوست دارید و در هر گوشه‌ای که می‌خواهید پخش کنید. در هنگام پخش ویدیوها می‌توانید در کنار این کار به امور دیگر در محیط سیستم‌عامل بپردازید. همچنین می‌توانید ویدئو را تا حد ممکن کمرنگ یا شفاف کنید تا پشت آن دیده شود و دید بهتری نسبت به آنچه در زیر صفحه‌نمایش قرار دارد داشته باشید. همچنین می‌توانید ویدیوها را قفل کنید که تا زمان برگشت شما پخش نشود. در کنار این‌ها شما این قابلیت را دارید تا اندازه و رزولوشن ویدئو را نیز تنظیم کنید تا به حالت دلخواه دست پیدا کنید. همچنین با لمس دو انگشتی صفحه و دور کردن انگشت‌ها در حین پخش ویدیوها زوم کنید و با کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین در سمت چپ پنجره ویدئو، میزان روشنایی صفحه را تنظیم کنید. در نهایت اگر به دنبال پخش فیلم با زیرنویس هستید نیز خیالتان راحت باشد؛ چون امکان قرار دادن زیرنویس و تنظیم سرعت پخش در بخش تنظیمات در نظر گرفته شده است.

اسپیکر و هدفون

ما در طی بررسی، فایلهای موسیقی متفاوت با بیت‌ریت‌های متفاوت و کیفیت‌های متفاوت در این تبلت امتحان کردیم. با وجود پخش فایل‌های متفاوت، تبلت ال جی موفق شد تا تمامی موزیک‌های ما را با کیفیت قابل قبول پخش کند. صدای خروجی از اسپیکرها نسبتا بلند و با کیفیت است و شما را برای شنیدن موزیک از طریق اسپیکر دچار مشکل نمی‌سازد. همچنین محل قرارگیری بلندگوها نیز به گونه‌ای طراحی شده تا دست شما مانع خروج صدا از آن نشود. در واقع به ندرت پیش می‌آید که شما تبلت را در حالتی بگیرید که دستتان را روی بلندگو قرار دهید. G Pad از یک جفت اسپیکر استریو بهره می‌برد.

قدرت و کارآیی

در طی بررسی ما از بازی‌های HD و معمولی و پخش ویدیوهای سنگین و انجام چندین فعالیت هم‌زمان برای آزمایش چند وظیفگی کمک گرفتیم تا ببینیم تبلت ال جی چگونه قرار است شما را در انجام امور مورد علاقه‌تان یاری سازد. در اجرای بازی Batman Dark Knight که یکی از سنگین‌ترین و گرافیکی‌ترین بازی‌های مخصوص گجت‌ها محسوب می‌شود، ما به مشکل خاصی در هنگام اجرای بازی برنخوردیم و به‌طور کلی تجربه بازی روان و سریع بود. بازی دیگری که ما روی این تبلت، اجرا کردیم Virtua Tennis بود. عملکرد این تبلت در اجرای این بازی کاملا روان و سریع بود و حتی در هنگام اجرای چند نفره بازی با یک دستگاه دیگر از طریق بلوتوث، هیچ‌گونه مشکلی از بابت اجرای بازی به وجود نیامد. در آخر نیز سری به بازی Asphalt نسخه هفتم زدیم تا خیالمان از امکانات مختص بازی کردن در این تبلت آسوده باشد. عملکرد تبلت در این بازی نیز راضی کننده بود. در کل پردازنده Snapdragon 600 به همراه 2 گیگابایت حافظه رم، خیال کاربر را از بابت پردازش امور گرافیکی سنگین آسوده کرده است.

در بخش بعدی به بررسی قدرت چند وظیفگی پرداختیم. در این بخش تبلت جدید ال‌جی را می‌توان قابل قبول ارزیابی کرد و خیالتان از بابت چندین انجام امور پردازشی ساده بدون کوچک‌ترین افت سرعت یا لگ در آن‌ها یا در اجرای سیستم‌عامل راحت باشد. اما در اجرای چندین کار سنگین، باید اندکی مواظب باشید. برای مثال ما هم‌زمان به انتقال یک فایل در برنامه مدیریت فایل و اجرای برنامه از مجموعه اپلیکیشن‌ها پرداختیم و شاهد اندکی افت سرعت در اجرای اپلیکیشن‌ها بودیم.

در مجموع و به‌طور کلی، با توجه به پردازنده چهارهسته‌ای قدرتمند Snapdragon 600 و حافظه 2 گیگابایتی RAM، تبلت جی‌پد عملکرد قابل قبولی در زمینه اجرای روان سیستم عامل، برنامه‌ها و بازی‌های گرافیکی دارد.

نتایج بنچ مارک‌ها:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

25

2892 / 1191

32150

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

5,649

-

1,857 / 623

6,549

Xperia M

9,120

94.9/142.3

4254

26

1780

8,765

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

24

2,798

36,050

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

310.0/670.1

12,125

2,410

24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

3,870

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

5,810

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

1,342

14,240

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، G Pad در مقایسه با گجت‌های اندرویدی مجهز به پردازنده Snapdragon 800، امتیاز کمتری را در بنچمارک‌ها بدست آورده است؛ اما این بدین معنا نیست که در اجرای رابط کاربری یا نرم افزارها با تأخیر یا کندی مواجه خواهید شد. همه چیز در G Pad بصورت نرم و روان اجرا می‌شود و پردازنده آن برای انجام اغلب امور قابل انجام در سیستم‌عامل اندروید کاملا کافی است.

دوربین

به نظر می‌رسد هنوز بیشتر سازندگان تبلت، قصد ندارند روی دوربین سرمایه‌گذاری کنند. البته این موضوع با وجود تلفن‌های هوشمند و توجه به این نکته که عکسبرداری با تبلت بخاطر قامت غول‌پیکرش چندان ساده نیست، قابل توجیه است و نمی‌توان بر آن خرده چندانی گرفت. در واقع کمتر کاربری از تبلت برای عکسبرداری حرفه‌ای استفاده می‌کند. به هر صورت دوربین 5 مگاپیکسلی تبلت G Pad کیفیت متوسطی دارد که دست شما را برای عکاسی بسته باقی می‌گذارد. در واقع اگر در نور نامناسب قصد عکاسی دارید، جی‌پد ناامیدتان خواهد کرد. در نور مناسب کیفیت تصاویر ثبت شده، بد نیست. اما در همین نور نیز، با زوم کردن در عکس به سرعت پیکسل‌ها نمایان می‌شوند. پس اگر قصد عکس گرفتن از متن یا جزوه دارید، حتما دستگاه دیگری با خود به همراه داشته باشید که سنسور آن توانایی ضبط تصاویری با اندازه بیشتر از 5 مگاپیکسل داشته باشد. در نور کمتر، کیفیت تصاویر به‌شدت افت می‌کند و با نویز فراوان و اندکی تغییر در رنگ‌ها همراه می‌شود. جی پد فاقد فلاش است.

نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین G Pad:به‌طور کلی، تبلت‌ها اغلب از دوربین مناسبی بهره نمی‌برند و کاربران هم اعتنایی به این موضوع ندارند. چرا که تبلت‌ها هیچگاه با توجه به ابعادشان دستگاه‌های خوشایندی جهت عکسبرداری نیستند. پس در این بخش هم ما کیفیت نه چندان بالای دوربین تبلت ال‌جی را به همان حساب تبلت بودنش قرار می‌دهیم.

خوشبختانه اپلیکیشن دوربین با امکانات مناسبی که دارد مقداری به دوربین تبلت جدید ال جی وجهه مثبت‌تری می‌بخشد. این اپلیکیشن تقریبا تمامی امکانات رایج، همچون تنظیم دریچه دریافت نور، تنظیم ISO، تنظیم نور سفید را دارا است. شما در هر قسمت از صحنه که دوست داشته باشید، می‌توانید فوکوس کنید تا کیفیت عکس‌ها بهتر شود. همچنین حالت‌های عکسبرداری پاناروما، حالت شب، حالت Beauty Shot و حالت‌ سه بعدی نیز در عکس وجود دارد که اگر از آن‌ها در نور خوب استفاده شود، لذت بخش خواهد بود.

باتری

باتری به کار رفته در G Pad، ظرفیتی معادل با 4,200 میلی‌آمپر بر ساعت دارد. تراشه نسبتا کم مصرف و بهینه شده Snapdragon 600 نیز عملکرد نسبتا خوبی را ارائه می‌کند. ما در تست معمول باتری زومیت، یک فیلم 720P با فرمت MKV را درحالی‌که نور صفحه روی 50 تنظیم شده و شبکه وای فای نیز خاموش بود، آنقدر پخش نمودیم تا تبلت خاموش شود. در این آزمایش G Pad توانست 6:50 دقیقه دوام بیاورد که چندان رضایت بخش نیست! در آزمایش وب گردی با وای-فای نیز تبلت G-Pad بین 6 تا 7 ساعت دوام می‌آورد که چندان بد به نظر نمی‌رسد. اما به هر حال اگر جی پد در یک زمینه از نکسوس 7 گوگل ضعیف‌تر باشد، همین طول عمر باتری است.

جمع بندی

اگر قصد خرید تبلت با قیمتی مناسب و کمتر از یک میلیون تومان را دارید، ال‌جی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن را پیش رویتان قرار داده است. تبلتی خوش دست با طراحی جذاب و بدنه‌‌ای فلزی-پلاستیکی که با جدا کردن دوربین، باقی بخش‌های آن عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. پردازنده قدرتمند، پردازنده گرافیکی قابل قبول و حافظه RAM با ظرفیت 2 گیگابایت که در کنار یکدیگر و در سیستم-روی-یک-چیپ کوالکوم جای گرفته‌اند، خیال شما را از اجرای سریع و روان نرم افزارهای مختلف راحت می‌کنند. در کنار این‌ها باتری 4200mAh قرار گرفته در جی‌پد، در مقایسه با رقبا شاید بهترین طول عمر باتری را ارائه نکند؛ اما می‌تواند پاسخ گوی نیاز اغلب کاربران بوده و شما را دلسرد ننماید. شاید آنچه تبلت 8.3 اینچی ال‌جی را از رقبا مجزا می‌کند، امکانات متنوع و کاربردی نرم‌افزاری است. احتمالا نکته مأیوس کننده G Pad برای بسیاری از کاربران، عدم پشتیبانی از درگاه سیم‌کارت برای اتصال به شبکه 3G یا 4G است. به این ترتیب برای اتصال به اینترنت تنها می‌توان از شبکه وای-فای استفاده نمود.

در آخر نیز قیمت است که نتیجه‌گیری نهایی برای بسیاری از خریداران را رقم می‌زند. قیمت مناسب 900 هزار تومانی این تبلت، می‌تواند G Pad را به یکی از گزینه‌های در دسترس برای کسانی که به دنبال یک تبلت جمع و جور و خوش امکانات می‌گردند، تبدیل کند. در نهایت توصیه می‌کنیم اگر به دنبال یک تبلت با اندازه نه خیلی کوچک، و نه خیلی بزرگ و سنگین می‌گردید، تبلت خوش قیمت 990 هزار تومانی ال‌جی G Pad 8.3 همان چیزی است که در جستجوی آن هستید.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا با ارگونومی مناسب و بدنه با کیفیت
  • صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا، شدت روشنایی و زاویه دید مناسب
  • قدرت و بازده قابل قبول
  • امکانات متنوع و کاربردی نرم‌افزاری

نقاط ضعف

  • دوربین نه چندان توانا
  • عدم پشتیبانی از اتصال 3G/4G
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات