ولوو خودروهای بدون نیاز به راننده را آزمایش می‌کند

چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
با پیشرفت روزافزون فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی، کمپانی‌های خودروسازی شتاب بیشتری به پروژه‌های تولید خودروهای هوشمند داده‌اند. گروه خودروسازی ولوو نیز اعلام کرده است که این خودروساز سوئدی اقدام به آزمایش 100 خودروی هوشمند بدون نیاز به راننده در جاده‌های عمومی سوئد خواهد کرد تا برنامه‌های خود برای تولید انبوه این خودروها را عملی کند.
تبلیغات

خودروساز سوئدی اعلام کرده است که در حال توسعه‌ی یک سیستم‌رانندگی هوشمند با نام Drive Me است. ایده‌ی اصلی توسعه‌ی این سیستم، ایجاد یک راننده‌ی هوشمند است که با استفاده از آن، میزان تلفات خودروهای ولوو را تا سال 2020 به صفر کاهش دهد.

پروژه‌ی Drive Me شامل 100 خودروی هوشمند ولوو است که در اختیار 100 راننده‌ی داوطلب قرار خواهند گرفت. این خودروها در جاده‌های مشخصی تردد خواهند کرد که شامل یک محدوده ی 50 کیلومتری در کوتنبرگ سوئد است.

مطمئنا نباید انتظار داشته باشیم تا این خودرو را به این زودی‌ها در خیابان‌ها مشاهده کنیم. تحقیقات مورد نیاز برای این خودروها در سال آتی میلادی آغاز خواهند شد، اما آزمایش‌های واقعی تا ابتدای سال 2017 انجام نخواهند پذیرفت.

هنوز خودروی مورد استفاده در این آزمایش‌ها مشخص نیست، اما به احتمال فراوان خودروی مورد استفاده از پلتفرم‌ Scalable استفاده خواهند کرد.

انتظار می‌رود فناوری مورد استفاده در این خودروها شامل امکاناتی همچون سیستم کروزکنترل با قابلیت تنظیم براساس ترافیک جاده و همچنین قابلیت شناسایی لبه‌های جاده باشد که سیستم فرمان خودرو را کنترل می‌کند. لازم به‌ذکر است که راننده‌ی این خودرو نیز قادر است در مواقع لزوم کنترل خودرو را به دست گیرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، این سیستم هوشمند امکان پارک خودرو بدون دخالت راننده و حضور وی در خودرو را ممکن می‌کند.

هاکان ساموئلسون در این مورد چنین اظهار نظر می‌کند:

خودروهای هوشمند بخشی از برنامه‌ی ولوو است که در راستای برنامه‌های دولت سوئد برای به صفر رساندن سوانح رانندگی انجام خواهد پذیرفت. استفاده از این سیستم گام مهمی درجهت نیل به این هدف است. این تست‌ها چالش‌هایی را که خودروها در حالت رانندگی هوشمند و خودکار با آن‌ها روبرو خواهند شد، مشخص می‌کند و می‌توان با استفاده از بازخوردهای آن، سیستم‌های مورد نظر را بهینه‌تر از پیش کرد.

ولوو تنها خودروسازی نیست که در فکر تولید خودروهای هوشمند تا سال 2020 میلادی است. نیسان نیز اعلام کرده است که خودروهای هوشمند آن تا سال 2020 میلادی وارد بازار‌های جهانی خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات