‫آغاز حیات کامپیوترها حاکمان فعلی کره خاکی در ذهن چارلز بابیج‬‎

سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
مطالعه 5 دقیقه
سال 2013 نیز فردا به پایان می رسد، همانند 4.5 میلیارد سالی که از عمر زمین گذشته است... بشر در تمام طول تاریخ عصرهای گوناگونی را تجربه کرده است و همیشه در تکاپو برای کشف ناشناخته ها در جهت تکامل خود بوده است. به عبارتی حس کنجکاوی انسان موجب بزرگترین تحولات این کره خاکی در طول حیات گسترده خود گشته است با وجود این که بشر تازه واردی بروی این کره خاکی است.
تبلیغات

در دنیای فعلی کره زمین به عنوان خانه انسان به حساب می آید و همه انسان‌ها، زمین را خانه خود می‌دانند و حس مالکیت به آن دارند. شاید اگر گذشته کره زمین و قدمت حضور تمدن بشری را در تاریخ نظاره کنیم باخود بگوییم که بشر تازه واردی است بر روی این کره خاکی. بلی این جمله شاید شنیدنش برای ما انسان‌ها عجیب باشد ولی بشر در نگاه بسیاری از جانداران تازه واردی است که پا بروی این کره خاکی گذاشته است، همانند یک مهمان. کره‌ای که هم اکنون آن‌را زمین می نامیم در حدود 4.5 میلیارد سال پیش بوجود آمد، بدلیل شرایط جوی و دمای بالای این کره خاکی هیچ گونه حیاتی قادر به بقا بر روی زمین در حدود 1 میلیارد سال اول نبود تا اینکه سر انجام زمین توسط تک سلولی ها تسخیر گردید و آنها نام خود را به عنوان اولین حاکمان این کره ثبت نمودند و حیات از 3.5 میلیارد سال قبل آغاز گردید. حکومت مطلق این نوع از حیات بر روی کره زمین حدود 3 میلیارد سال ادامه پیدا کرد و در این میان در 1 میلیارد سال پایانی بود که چند سلولی ها نیز خود را در داستان تکامل حیات در کره زمین شریک کردند.

حدود 500 میلیون سال پیش حیوانات اولیه به حکومت مطلق 3 میلیاردی تک سلولی ها و چند سلولی ها پایان دادند و فصلی جدید از حیات بروی این کره خاکی آغاز گردید. و از آن پس گیاهان ، پردنگان ، درختان ... شکل گرفتند تا اینکه بشری که امروزه ما خود را از آن می‌دانیم در حدود 200- 300 هزار سال قبل پا بروی زمین گذاشت.

باید به سایر جانداران حق داد که این موجود یعنی بشر را تازه واردی بروی این کره حساب کنند ولی این تازه وارد بدلیل خصوصیت های منحصر بفردش تغییراتی را بروی این کره خاکی خوب یا بد موجب شده است که در تمام طول تاریخ حیات کره زمین منحصر به فرد بوده است. بشر در طول تاریخ تحولات شگرفی را با اختراعات و اکتشافات خود موجب شده است. که یکی از این اختراعات کامپیوتر است.

کامپیوترها زندگی بشر را کاملا تغییر دادند، عادت‌ها، علاقه‌ها، زندگی‌های شخصی و هر آنچه در زندگی بشر وجود داشت، امروزه تحت تاثیر این تحول بشری قرار گرفته است بطوری که حتی تصور دنیای بدون کامپیوتر، غیر ممکن به نظر می رسد. دنیایی که میلیاردها سال را بدون حضور کامپیوتر ها پشت سر گذاشته بود. امروز می توان کامپیوترها را فاتحان و حاکمان جدید این کره خاکی در نظر گرفت و هر چه بشر وابستگی بیشتری به کامپیوترها پیدا می‌کند قدرت آنها نیز افزایش پیدا می‌یابد. حال در نگاه شما داستان خلق این حاکمان جدید از کی آغاز گردید؟ آیا سرآغاز داستان حیات کامپیوترها به ابرکمپانی‌هایی مثل اپل، مایکروسافت، آی بی ام، سامسونگ، سونی .... برمی‌گردد؟

امروز قصد دارم یادی از فردی کنم که تفکر وی و تلاش های حتی شکست خورده وی نقطه آغازی بود بر حیات کامپیوترها، حیاتی که آغاز تولد آن در ذهن گسترده بشر بود و نطفه آن در ذهن یک ریاضیدان و فیلسوف انگلیسی یعنی چارلز بابیج شکل گرفت. فردی که جزو پیشتازان این علم به حساب می آید.

به گذشته خواهیم رفت به سال 1791 میلادی در حدود 230 سال پیش! در سال 1791 فیلسوف و ریاضیدان برجسته انگلیسی چارلز بابیج متولد گردید. در آن دوران زندگی مردم کاملا به دور از کامپیوترها بود و همانقدر که زندگی بدون کامپیوترها برای ما عجیب است، اگر شخصی دنیای کنونی را برای آن مردم تعریف می کرد زندگی با کامپیوترها برای آنها عجیب جلوه می کرد و یا شاید بیشتر. در این دوران چارلرز جوان که به فلسفه و ریاضیات علاقه شدیدی داشت به فکر ساخت وسیله مکانیکی افتاد که بتواند محاسبات پیچیده ریاضی را انجام دهد! شاید امروزه این مسئه بسیار مسخره به نظر بیاید ولی همین ماشین حساب‌های ساده و کوچک که ممکن است ما به وجود آنها هیچ گونه اهمیتی ندهیم روزگاری نه چندان دور اوج بلندپروازی و خلاقیت چارلز جوان بود... چارلز بابیج زمان و هزینه بسیاری را صرف کرد تا بتواند ماشین محاسباتی تفاضلی خود را بسازد ولی نتیجه کار وی باشکست رو برو گردید و نتوانست آنچه را که مد نظر داشت بسازد. در سال 1991 گروهی از دانشمندان با توجه به طرح های چارلز ماشین وی را بصورت کامل ساختند و نتیجه کار موفقیت آمیز بود که نشان می‌دهد طرح های وی صحیح و قابل اجرا بوده است.

differ

به هر ترتیب صرف نظر از شکست و موفقیت چارلز ، خلق این تفکر که بشر نیاز به ماشین هایی دارد که محاسبات را با سرعت بیشتر و دقتی بالاتر انجام دهد، سرآغاز تحولاتی است که موجب شده است امروزه ما از در دست داشتن، کامپیوترهای شخصی، نوت بوک‌ها، تبلت ها و اسمارت فون های خود احساس خوبی داشته باشیم، محاسبات ریاضی خود را با ماشین حساب ها براحتی انجام دهیم، از وب‌گردی لذت ببریم و بسیاری و بسیاری مزایای دیگر. چارلز بابیج سال 1871 چشم از جهان فرو بست و نتوانست تولد و شکوفایی موجودی که نسل بشری را متحول ساخت را ببیند. ولی ما نباید فراموش کنیم که تمامی این پیشرفت‌ها را مدیون چنین افرادی هستیم. شاید تفکری که وی 200 سال پیش دنبال کرد امروزه کاملا مسخره و ساده به نظر برسد ولی در دنیایی که او زندگی می‌کرد تفکری عجیب و غیر ممکن به نظر می رسید. حال سوالی که می توانیم از خود بپرسیم این است که در 200 سال آینده، بازماندگان ما چه نگاهی به ما و زندگی ما خواهند داشت؟ آیا فردی پیدا می‌شود نامی از ما در آن زمان به زبان بیآورد؟ چه خوب است بشر طوری زندگی کند و سعی کند برای آیندگانش میراثی از خود بجاگذارد که آیندگان از وی به نیکی یاد کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات