گوگل در تلاش برای حفظ شرکای خود و ابزار‌های نکسوس از گزند کنسرسیوم راک استار است

جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
دشمن دشمن من، دوست من است. مطمئنا مصداق بارز این عبارت در دنیای فناوری، کنسرسیوم راک‌استار است که اپل و مایکروسافت را کنار هم قرار داده و دشمن این دو کمپانی کهنه‌کار، غول بزرگ دنیای فناوری گوگل است که امپراطوری اندروید را در پس خود دارد. جدال دو طرف را شاید بتوان به جنگ‌سرد تشبیه کرد که دو طرف در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده و سعی در از بین بردن همدیگر دارند.
تبلیغات

گوگل در پی کسب اولین پیروزی خود در مقابل کنسرسیوم راک‌استار است. راک‌استار کنسرسیومی است که توسط سه کمپانی اپل، مایکروسافت و بلک‌بری تشکیل شده ودر پی آن است تا کمپانی‌هایی را که در پلتفرم اندروید سرمایه‌گذاری می‌کنند، تحت تعقیب قرار ‌دهد. از شاخص‌ترین کمپانی‌هایی که راک‌استار در پی آن‌ها است می‌توان به سامسونگ و گوگل اشاره کرد که جزو سردمداران اکوسیستم اندروید هستند.

راک‌استار با تصاحب گنجینه‌ی پتنتی Nortal Networks که به دلیل ورشکستگی آن‌ها را به فروش رسانده است، اهرم فشار دیگری را بر ضد کمپانی‌های سامسونگ و گوگل به دست آورده است. راک‌استار با استخدام مهندسان و متخصصان در حوزه‌ی فناوری، تولیدات و محصولات کمپانی‌های رقیب را رصد می‌کند تا در صورتی که این کمپانی‌ها در محصولات خود از پتنت‌های راک‌استار استفاده غیرمجاز کرده باشند، آن‌ها را تحت تعقیب قرار دهد. یعنی راک‌استار یک تولید‌کننده نیست، بلکه همچون یک دستگاه نظارتی فعالیت کمپانی‌های رقیب را زیر نظر گرفته است.

گوگل هفته‌ی جاری دادخواستی را تقدیم دادگاه سن‌خوزه کرد و با دفاع از خود، استفاده غیر مجاز از 7 پتنت راک‌استار را تکذیب کرد. همچنین گوگل در دادخواست خود اعلام کرده است که راک‌استار با پتنت‌های خود ابری از تشویش و ناعدالتی را روی اندروید و دنیای فناوری گسترده است. گوگل بیشتر از ابزار‌های خود چون نکسوس 4، نکسوس 5 و نکسوس 10 نگران بوده و هدف این کمپانی نجات این ابزار‌ها از تیررس پتنت‌های راک‌استار است، هرچند گوگل شرکای خود را نیز از یاد نبرده و در تلاش است تا آن‌ها را نیز از سایه‌ی سنگین راک‌استار خارج کند.

ایسوس، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، پن تک، سامسونگ و زد‌تی‌ای از جمله کمپانی‌هایی هستند که در این پرونده در سمت گوگل قرار گرفته‌اند.

شاید گوگل شانس زیادی برای نجات شرکای خود نداشته باشد، چراکه براساس گزارش GigaOm، دادگاه رسیدگی به دعاوی پتنتی در ایالات متحده اعلام کرده است که سیسکو نمی‌تواند مشتریان خود را که روترهای این کمپانی را خریداری کرده‌اند از گزند شکایات پتنتی حفظ کند. شاید در صورتی که گوگل قصد دفاع از شرکای خود را داشته باشد، حکمی مشابه برای گوگل نیز اعمال شود.

مطمئنا در صورت صدور رای موافق برای کنسرسیوم راک‌استار توسط دادگاه، شاهد پایان مناقشه نخواهیم بود، چراکه گوگل شانس خود را در موارد دیگری برای مبارزه با این کنسرسیوم امتحان خواهد کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شاهد ظهور پرونده‌ی دیگری در مورد پتنت‌های گوگل خواهیم بود؟ آیا سرنوشت این پرونده نیز همچون مجادله‌ی گوگل با اوراکل خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات