با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
مطالعه 8 دقیقه
همه ما داستان زال پسر سام نریمان که در شاهنامه از او صحبت به میان آمده را می‌دانیم. او که سپید موی بود از سوی پدر طرد شده و توسط سیمرغ بزرگ شد. این یک داستان است اما در دنیای واقعی نیز افرادی همانند زال زندگی می‌کنند. این افراد در اصل مبتلا به بیماری به نام آلبینیسم هستند.در قلمرو حیوانات آلبینوها بسیار کمیاب و نادر به شمار می‌آیند چرا که به دلیل فقدان توانایی استتار کردن به راحتی توسط شکارچیان شکار شده از بین می‌روند. نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که این موجودات در مقایسه با همتایان خود که از این بیماری رنج نمی‌برند به طرزی عجیب، دوست‌داشتنی و جذاب‌تر هستند. بعد از معرفی تعدادی از گونه‌های رعب آور در مطالب پیشین بر آن شدیم در این مطلب شما را با ده موجود شیرین و دوست داشتنی آشنا کنیم. امیدوارم از دیدن آن‌ها لذت ببرید.
تبلیغات

آلبینیسم یک اختلال مادرزادی است که به طور مشترک در میان انسان‌ها و جانوران قابل مشاهده است. این بیماری ناشی از عدم وجود پیگمان یا رنگدانه در پوست، مو و چشم پدیدار می‌گردد. گونه‌هایی که با این ناهنجاری متولد می‌گردند به نام آلبینو خوانده می‌شوند. آلبینوها پوستی بسیار شفاف داشته و در نتیجه نسبت به گرما و نور حساسیت بالایی دارند.

کوالا

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

این کوالای دوست‌داشتنی در سال ۱۹۹۷ و در باغ‌ وحش سن‌دیگو به دنیا آمد. در آن زمان برای این کوچولو نام «اونیا بیری» را انتخاب کردند. او تنها کوالای شناخته و ثبت شده جهان می‌باشد که آلبینو است. هرچند دانشمندان وجود کوالاهای آلبینوی دیگری که در حیات وحش زندگی می‌کنند را رد نمی‌نمایند. این موجود شیرین را به دلیل رنگ سفید پوستش و همینطور به خاطر آنکه تنها ۶ ماه پس از تولد از کیسه شکمی مادرش بیرون آمد اونیا بیری یعنی پسر روحی می‌خوانند.

سنجاب آلبینو

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

بر اساس آمار، میزان تولد سنجاب‌های آلبینو ۱۰ عدد در یک میلیون است و البته تعداد کمی از این سنجاب‌ها شانس ادامه حیات می‌یابند. از سویی این مسئله به دلیل نادر بودن تولد جانورانی با چنین ویژگی‌های خاصی است و از سوی دیگر به دلیل رنگ متفاوتی که در مقایسه با سایرین دارند هدف راحت‌تری برای شکارچیان محسوب شده و در نتیجه طول عمر کوتاهی دارند. امروزه تنها ۲۲۰ سنجاب آلبینو در جهان موجود می‌باشند که البته همین تعداد نیز در خطر انقراض قرار دارند.

شیر سفید

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

آیا از این مسئله اطلاع داشتید که قبایل آفریقایی باور دارند اگر شیر سفیدی در قلمرو آن‌ها متولد شده و زندگی کند، به این معنا است که خطر کمبود مواد غذایی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد، وفور نعمت برای‌شان در راه است و آن‌ها توسط خداوند متبرک شده‌اند؟

خب در واقع آن‌ها باید احساس سعادت کنند چرا که شیرهای سفید موجودات اسطوره‌ای نیستند. در حال حاضر ۵۶۰ شیر سفید در طبیعت به ثبت رسیده‌اند. هر چند اکثر آن‌ها بیشتر از آنکه در حیات وحش زندگی کنند ساکن باغ وحش‌ها می‌باشند. ظاهر آن‌ها شبیه به مخلوقاتی ساخته شده از خامه است. سراپای آن‌ها و حتی یال‌شان سفید رنگ است. وای چه گربه بزرگ و نازی اینطور نیست؟

مرغ مگس‌خوار (شهدخوار)

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

این پرنده کوچک که بومی نواحی شرقی آمریکای شمالی است به عنوان یکی از کوچک‌ترین پرندگان جهان شناخته می‌شود. این پرندگان کوچک اغلب با رنگ بندی منظم پرها و نیز رنگدانه‌های یاقوتی رنگ روی گلوی‌شان شناسایی می‌شوند. اما اکنون پیشامد غیر منتظره‌ای در مورد این گونه رخ داده است و آن رؤیت یک مگس‌خوار آلبینو است که در باغچه پشتی بتانی و کوین شانک در ایالت ویرجینیا دیده شده است. ویژگی خاص این پرنده نه رنگ یاقوتی گلویش بلکه رنگ سرخ چشمانش است.

گوزن آلبینو

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

شبیه به موجودی اسطوره‌ای است که در قلب جنگل‌های جادویی زندگی می‌کند. در واقع یک گوزن آلبینو بیشترین شباهت را به موجود افسانه‌ای داستان‌ها یعنی اسب تک شاخ دارد. هم اکنون در طبیعت ۳۰۰ گوزن آلبینو به حیات خود ادامه می‌دهند. اغلب آن‌ها در ناحیه کارسون در ایالت تگزاس آمریکا مشاهده می‌شوند. این موجودات تحت حفاظت قرار داشته و در کمپ ارتش مستقر در این ناحیه و برای افزایش زاد و ولد نگهداری می‌شوند. به دلیل ظاهر نادرشان و نیز احساس خجالتی که از روبرویی با انسان می‌کنند اغلب مردم باور دارند که این موجودات دارای قدرت‌های جادویی هستند که آن‌ها را از دید سایرین پنهان می‌کند.

پنگوئن

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

این موجود دوست داشتنی که اسم مستعارش «قطره برفی» است در سال ۲۰۰۲ در باغ‌ وحش بریستول در انگلستان متولد شد. اگرچه تنها دو سال بعد در اگوست ۲۰۰۴ از بین رفت. هر چند این جزء واقعیات تلخ زندگی این موجودات است که طول عمر کوتاهی داشته باشند که حاصل حساسیت بالا و نیز اختلال سطح هورمونی‌شان می‌باشد. قطره برفی تنها پنگوئن آلبینوی ثبت شده‌ای بود که توانست تا سنین بزرگسالی و در باغ وحش به حیاتش ادامه دهد.

نهنگ گوژپشت آلبینو

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

حتما همه شما با موبی‌دیک نهنگ سفید داستان‌ هرمان ملویل (نویسنده آمریکایی) آشنا هستید. اما اکنون این موجود از دنیای داستان‌ها و افسانه قدم به دنیای واقعی ما گذاشته چرا که هم اکنون وال‌های سفید حقیقی در آب‌های ما زندگی می‌کنند هر چند که بسیار نادرند. در سال ۱۹۹۱ یک نهنگ گوژپشت آلبینو در آب‌های ناحیه کوئینزلند استرالیا مشاهده شد که برای هواگیری به سطح آب آمده بود. طول این وال ۱۴ متر گزارش شده است. گزارشات دیگری مبنی بر مشاهده وال‌های سفید و در طول مهاجرت گروهی حدود پانزده‌ هزار وال دریافت شده است. گزارش دیگر در مورد یک وال سفید ۱۶ ساله است که در سال ۲۰۱۲ و در آب‌های ساحلی روسیه مشاهده شد.

تمساح سفید

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

این نوع نیز در میان گونه خود بسیار نادر است به طوری که از هر دو میلیون تمساح متولد شده در آمریکا تنها ۴۰ عدد آلبینو به ثبت رسیده است. یکی از معروف‌ترین این تمساح‌ها تمساحی است به نام کلود، یک آلبینوی ۱۵ ساله که در دانشگاه علوم کالیفرنیا نگاه داری می‌شود. دید این حیوان به دلیل حساسیت بالا به نور بسیار پائین است. نمونه دیگر تمساح ۱۴ ساله‌ای به نام الماس سفید است که در لوئیزیانا زندگی می‌کند و اکنون به همراه تور نمایشی خزندگان به سراسر جهان مسافرت می‌کند.

گوریل سفید

با ده حیوان دوست داشتنی مبتلا به آلبینیسم آشنا شوید

شاید مشهورترین گوریل سفید جهان «تکه برف» باشد که در سال ۱۹۶۰ به باغ وحشی در بارسلونا منتفل شد. البته بعد از آنکه توسط یک مزرعه دار در گینه استوایی (کشوری واقع در غرب قاره آفریقا) شکار شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته بود. اگرچه او صاحب ۲۲ فرزند شد ولی هیچ یک از آن‌ها این اختلال را به ارث نبردند. در سپتامبر ۲۰۰۳ این گوریل به طور خاص و پس از ابتلا به گونه نادری از سرطان پوست کشته شد ( مرگی به شیوه اوتانازی). که البته این بیماری نیز به دلیل آلبینو بودن گریبانگیر این گوریل شد.

طاووس سفید

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

 زمانی که طاووس‌های نر به دلیل رنگ‌های اعجاب‌برانگیز و گیج کننده پرهایشان مورد توجه و طمع قرار دارند، یک طاووس نر سفید به دلیل جذابیت بالایش در صدر این لیست قرار گرفته است. این مخلوق زیبا، بومی کشور هندوستان است. اما رؤیت طاووس‌های سفید از تمام نقاط جهان گزارش شده‌ است. این پرندگان زیبا به دلیل رقص بی‌نظیری که گرد طاووس‌های ماده انجام می‌دهند به شهرت رسیده‌اند. آن‌ها شبیه به موجودات جادویی هستند که مستقیما از اعماق داستان‌های جن‌ و پری ظاهر شده‌اند. دیدن این مخلوقات شگفت انگیز حقیقتا قلب‌ها را به لرزه و چشم‌ها را به اشک می‌نشاند.

خب نظر شما چیست؟ آیا این جانوران زیباتر از سایر همتایان خود نبودند؟ اما آمار مرگ و میر بالای آن‌ها حقیقتا دردناک است. البته در کنار این مسئله باید توجه داشت که تأثیرات دخالت انسان در محیط زیست تا چه حد سلامت و حیات دیگر موجودات این کره را در معرض خطر قرار داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات