پردازنده‌های آتی اپل نیز توسط سامسونگ و TSMC ساخته خواهد شد

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس اخبار منتشر شده توسط وب‌سایت تایوانی Digitimes، هر دو کمپانی سامسونگ و تولیدکننده‌ی نیمه‌هادی تایوان (TSMC) مشترکا پردازنده‌های مورد نیاز اپل را تامین خواهند کرد.
تبلیغات

براساس این گزارش، سامسونگ حداقل تا سال 2015 بخشی از چیپ‌های مورد نیاز اپل را تولید خواهد کرد. سامسونگ تاکنون بخش بزرگی از این SoCهای اپل را که شامل چیپ 64 بیتی جدید این شرکت نیز می شود، تولید کرده است.

در ضمن، عنوان شده است که TSMC در سال 2014 میلادی بخش بزرگی از تراشه‌های مورد نیاز آیفون اپل را تولید خواهد کرد. در نقطه‌ی مقابل از نظر برخی دیگر از کارشناسان، اپل تولید محصولات آینده‌ی خود همچون ساعت هوشمند iWatch را به این کمپانی خواهد سپرد.

یکی از منابع خبری نزدیک به TSMC عنوان کرده است که این کمپانی در حال حاضر بخشی از چیپ‌های سری A اپل را تولید می‌کند، اما وی اشاره‌ای به میزان این تولید نکرده است.

پردازنده‌ی FinFET که توسط TSMC‌ تولید شده است، از لیتوگرافی 16 نانومتری و معماری ترانزیستورها بصورت عمودی بهره می‌برد که بسیار شبیه به فناوری 3D ترانزیستورهای اینتل است.

فناوری استفاده شده در پردازنده‌های FinFET قادر است تا قدرت پردازشی پردازنده‌های سری A اپل را به یکه‌تاز دنیای پردازنده‌ها یعنی اینتل نزدیک‌تر از پیش کند. چیپ‌های 64 بیتی اپل که هم‌اکنون در محصولات این کمپانی نیز به‌کار گرفته می‌شوند، تا حدودی فاصله‌ی موجود بین اینتل و تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم را از کاهش داده است.

انتظار می‌رود سامسونگ نیز از معماری FinFET برای تولید پردازنده‌هایی با لیتوگرافی 14 نانومتری استفاده کند.

همانطور که می‌دانید ارائه‌ی اطلاعات در مورد چیپ‌های در دست ساخت توسط تولید کنندگان به‌علت حساس بودن این اطلاعات آن‌چنان مرسوم نیست، چراکه این اطلاعات از طرف تولیدکنندگان چیپ و همچنین شرکای آن‌ها بسیار محرمانه تلقی می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات