رنگارنگ‌ترین فستیوال‌های جهان

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
مطالعه 8 دقیقه
هر کشوری برنامه‌ها و فستیوال‌های خاص خود را دارد که ویترینی است برای نمایش استعدادها، فرهنگ و آداب و سنن آن کشور و البته این فستیوال‌ها یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشورها هم به شمار می‌آیند که مردم زیادی را از سراسر جهان شیفته خود کرده و جذب می‌کنند. در حالی که مدت برگزاری برخی از آن‌ها شاید به یک هفته برسد برخی دیگر شامل جشن‌ها و مراسمی از جمله رژه، میهمانی‌های شبانه و فعالیت‌های فرهنگی هستند که ممکن است ماه‌ها به طول انجامد.
تبلیغات

علاوه بر این برگزاری این گونه مراسم‌ها منفعت مالی بسیاری برای کشورهای برگزار کننده داشته و باعث جلب توجه همگانی به این کشورها می‌شود. اگر به دنبال مکانی هستید که تعطیلاتی سرشار از رنگ، شادی و موسیقی داشته باشید در ادامه این مطلب همراهمان باشید تا با شکوه‌ترین و رنگارنگ‌ترین فستیوال‌های جهان را به شما معرفی کنیم.

فستیوال بالون‌ها، نیومکزیکو

01 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world1

هر سال در حدود 700 بالون هوای گرم آسمان شهر نیومکزیکو را تزئین می‌کنند. این جشن بین‌المللی بالون‌ها، یکی از معروف‌ترین و رنگارنگ‌ترین رژه‌های برگزار شده در آسمان در کل جهان به شمار می‌آید. بیش از 28 کشور جهان گرد هم آمده و به این جشن دیدنی ملحق می‌شوند و هر سال هم درون مایه‌ای جدید ارائه می‌شود که باعث شده این فستیوال هیجان انگیزتر و البته غیرقابل پیش‌بینی اجرا شود. معمولا این فستیوال هر سال در ماه اکتبر زمانی که شرایط آب و هوایی آلبوکرک برای پرواز بالون‌ها مناسب است برگزار می‌شود.

فستیوال ریو دو ژانیرو، برزیل

02 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-21

اگر قصد سفر به کشور برزیل را دارید برای کسب تجربه در مورد آداب و سنن و فرهنگ این کشور هیچ راهی بهتر از شرکت در فستیوالی که هر ساله در شهر ریو برگزار می‌شود وجود ندارد. این فستیوال که آوازه آن در همه جای جهان پیچیده یکی از شگفت انگیزترین و در عین حال دیدنی‌ترین فستیوال‌های جهان به شمار می‌آید. نزدیک به دو میلیون نفر توریست و مردم محلی با لباس‌های رنگارنگ سنتی و ماسک‌های دیدنی در خیابانها رژه می‌روند و البته باید به این‌ها ارابه‌های تزئین شده در اشکال گوناگون را نیز اضافه کرد. شاید به همین دلیل است که در نظرسنجی که اخیرا برگزار شد شهر ریو به عنوان شادترین شهر جهان انتخاب شد.

جشن دیوالی، هندوستان

04 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-4

این جشن همچنین به عنوان فستیوال نور هم شناخته می‌شود. در طی آن مردم گوشه کنار منازل و بالکون خانه‌های‌شان را با هزاران شمع و چراغ کوچک روغنی تزئین می‌کنند. وقتی که تمام این چراغ‌ها شروع به نور پراکنی می‌کنند کل شهر از شدت نور می‌درخشد. از آن‌جایی که هندوستان کشوری پهناور با فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون است این جشن براساس باور و آیین مردمانی که برگزارش می‌کنند معانی و مفاهیم متنوعی به خود گرفته است. اما همچنان یکی از بزرگ‌ترین جشن‌ها و مراسم این کشور می‌باشد که با آتش بازی‌های باشکوه همراه بوده و در طی آن مردم به ردو بدل کردن شیرینی می‌پردازند.

مهمانی ماه کامل، تایلند

05 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-5

این کشور هر سال میزبان گردشگران در هاد رین (Haad Rin) به تایلند سفر می‌کنند. هر ساله توریست‌ها و مردم محلی، ناحیه ساحلی را پر کرده و به تماشا و اجرای برنامه‌های آتش بازی، رقص نور، برگزاری مهمانی‌های شبانه و گوش سپردن به موسیقی‌های تند و پر سرو صدا می‌پردازند و بدین صورت این جشن به یکی از دیدنی‌ترین، پر زرق و برق‌ترین و دیوانه کننده‌ترین جشن‌های برگزار شده در کشور تایلند تبدیل شده است. این برنامه در ساحل پهناور هاد رین برگزار می‌شود که حدود 20,000 نفر تمام شب را در آنجا به پایکوبی مشغولند.

فستیوال سینولوگ (Sinulog) ، سوبو(Cebu) ، فیلیپین

06 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-6

سومین یکشنبه ماه ژانویه هر سال مردم محلی سوبوآنو (Cebuano) در کشور فیلیپین فستیوال سینولوگ را برای ادای احترام به سانتو نینو (Santo Niño) برگزار می‌کنند. در طی این مراسم هزاران شرکت کننده با لباس‌های زیبا و رنگارنگ محلی تمام طول روز را در خیابان‌ها رژه رفته و با نوای طبل و شیپور به جست و خیز و پایکوبی می‌پردازند. این مراسم که نه روز به طول می‌انجامد با رژه بزرگ سینولوگ به اوج خود می‌رسد. ریشه لغت سینولوگ از واژه سولوگ (Sulog) می‌آید که معنای لغوی آن" شبیه به حرکت آب جاری" است. در واقع این عبارت در حال توصیف رقصی است که در طول رژه صورت می‌گیرد، دو گام به سمت جلو و یک گام به سمت عقب.

فستیوال فیل‌ها، هندوستان

07 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-7

این مراسم که هر ساله در جی پور (Jaipur) مرکز ایالت راجستان برگزار می‌شود، یکی از رنگارنگ‌ترین و امید بخش‌ترین مراسم‌های کشور هند می‌باشد. این فستیوال بر اساس تقویم هندی‌ها در روزی که ماه کامل است یعنی فالگون پورنیما (Phalgum Purnima)  معمولا بین ماه‌های فوریه و مارچ برگزار می شود. صدها فیل که با رنگ‌های درخشان و نمادهایی آرایش شد‌ه‌اند در حالی که لباس‌های پرزرق‌و برق پوشیده و با جواهرات تزئین شده‌اند در خیابان‌ها رژه می‌روند. در پایان مراسم زیباترین و جذاب‌ترین فیل این فستیوال جایزه‌ای نفیس به خانه می‌برد.

فستیوال یخی هاربین(Harbin) ، چین

07 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-7

این فستیوال یخی هر ساله در کشور چین و در مرکز ایالت هی‌لانگ‌ژیانگ (Heilongjiang) در شهر هاربین برگزار می‌شود. در این فستیوال شما شاهد ویترینی مملو از برج‌های یخی حجاری شده، فانوس‌ها و لوسترهای ساخته شده از یخ و حتی ورزش‌های وابسته به یخی همچون هاکی و حتی فوتبال باشید. خلاصه هر چیزی که به نحوی با یخ و برف سرو کار داشته باشد در این فستیوال دیده می‌شود. در طول شب این برج‌ها، قصرها و فانوس‌ها با نورهای مختلف می‌درخشند و منظره‌ای دیدنی به وجود می‌آورند. نمایی که علی رغم سردی هوا قلب‌های بینندگان را گرم نگاه می‌دارد.

فستیوال بین‌المللی جاز مونترال، کانادا

08 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-8

اگر شما بیش از آن‌که به رژه‌ای رنگارنگ و رقص و پایکوبی علاقمند باشید به دنبال موسیقی شناور در هوا هستید بی شک این فستیوال موسیقی بین‌ المللی که هر ساله در کشور کانادا برگزار می‌شود ذائقه موسیقی شما را تامین کرده و شما را به جنب و جوش می‌اندازد. این یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌ها و فستیوال‌های تابستانه این کشور به شمار آمده که بیش از یک هفته به طول می‌انجامد و هر شب نیز برنامه‌هایی سرگرم کننده‌ شرکت کنندگان را مشغول نگاه می‌دارد. در حدود 3,000 موسیقی‌دان و نوازنده در این مراسم گرد هم آمده و بزرگ‌ترین فستیوال جاز بین‌المللی را برگزار می‌کنند. (بر طبق کتاب رکوردهای گینس)

فستیوال هلی(Holi)، هندوستان

09 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-9

همانند نامش این فستیوال یکی از هیجان انگیزترین و در عین حال رنگارنگ‌ترین فستیوال‌هایی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود. این فستیوال در اصل جشنی مذهبی متعلق به هندوهاست که فرار موفقیت آمیز پرالادا (Prahlada)، از جان‌سپاران و مریدان خدای ویشنو را جشن می‌گیرند. این جشن در حدود یک هفته به طول انجامیده و شامل فعالیت‌های فرهنگی و برگزاری جشن‌های شبانه است. یکی از جنبه‌های سرگرم کننده این مراسم پاشیدن رنگ و آب به هوا و همینطور به صورت سایر شرکت کنندگان مراسم است که در نهایت هر شرکت کننده با رنگ‌های الوان و درخشانی خودنمایی می‌کند.

فستیوال قایق اژدها، چین

10 top-10-most-colorful-festivals-in-the-world-10

این که یک مراسم باستانی در کشور چین می‌باشد هنوز هم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این کشور بوده و در جذب گردشگران از سراسر جهان موفق عمل می‌کند. این مراسم هر ساله در پنجمین روز از پنجمین ماه سال قمری جشن گرفته می‌شود. این مراسم و فستیوال برای تجلیل از شهادت کو یان (Qu Yan) ، وطن پرست معروف چین که برای اعتراض به دولت حاکم خود را به آب انداخت برگزار می‌شود. این مراسم شامل برگزاری مسابقاتی بین قایق‌های بزرگ اژدهاست که با رنگ‌های درخشان تزئین شده و با طرح‌هایی از سر و دم اژدها آراسته شده‌اند.

شاید چیزی که امروز جای خالی آن در زندگی ما ایرانیان کرد بیشتری یافته کمبود فرصت‌هایی برای جشن و شادمانی است. در حالی که ما اعیاد باستانی فراوانی داریم که این فرصت را برای پیشینیان‌مان فراهم آورده بودند، از جمله عید نوروز و جشن مهرگان که دومین جشن ملی ایرانیان پس از نوروز به شمار می‌آمده است. ولی شاید بتوان در این میان چهارشنبه سوری را به عنوان جشنی که اگرچه با تغییراتی فراوان همراه بوده ولی همچنان به نوعی برگزار می‌شود، استثناء کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات