نقص سیستم کامپیوتری هواپیما، علت بروز حادثه در پرواز Asiana 214 شده است

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هنوز پرونده حادثه هوایی که در ماه جولای سبب کشته شدن سه نفر از مسافرین پرواز Asiana 214 به مقصد سان فرانسیسکو شد، بسته نشده و تحقیقات بر روی آن ادامه دارد. طبق‌ آخرین گزارشات، علت این حادثه، عملکرد نامناسب سیستم‌های کنترل پرواز خودکار هواپیما ذکر شده است. در ادامه با جزئیات بیشتری از این حادثه آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

 به نظر می‌رسد سیستم‌های کنترل اتوماتیک موتورهای هواپیما (Autothrottle) که به کمک تنظیمات ضروری، کنترل سوخت و هدایت هواپیما را به سیستم‌های کامپیوتری می‌سپارند، چندان قابل اعتماد نیستند. شاهد عینی این ادعا، حادثه پیش آمده برای لی-کانگ کوک خلبان هواپیمایی است که ماه جولای در فرودگاه بین المللی‌ سان فرانسیسکو در حین فرود آمدن، دچار حادثه و آتش سوزی شد. خلبان این پرواز، سیستم‌های Autothrottle هواپیما را اشتباها و با اتکاء به این اندیشه که کامپیوترها سرعت هواپیما را از حالت حداقل بالاتر نگاه می‌دارند،‌ به حالت Idle در آورده و بدین ترتیب سبب بروز این حادثه ناگوار شده است.

در حالت تئوری، عملکرد خلبان اشکالی ندارد ولی در عمل نمی‌توان به این سیستم‌ها اعتماد کامل کرد. به هر ترتیب، تلاش خلبان کانگ کوک برای جلوگیری از فرود هواپیما، نتیجه‌ای به همراه نداشته و سرعت زیاد هواپیما در هنگام فرود، سبب بروز حادثه و کشته شدن سه تن از سرنشینان این هواپیما شده است. 

iSYPEQJA6dqY

گزارش‌های اولیه نیز از اشکال فنی در عملکرد سیستم‌های Autothrottle هواپیما خبر داده بودند. خلبان پرواز  نیز که در این پرواز در حال گذراندن دوره کارآموزی خود بوده است، از این موضوع که گاهی سیستم‌های کامپیوتری آنطور که به نظر می‌رسد، عملکرد واقعی ندارند آگاه نبوده است. 

البته بخشی از مسئولیت این حادثه نیز بر عهده فردی است که در این پرواز، وظیفه آموزش خلبان کانگ را برعهده داشته است. چرا که تأخیر هشت ثانیه‌ای وی در توجه به اخطارهای مربوط به سرعت بالا در هنگام فرود و همچنین عدم توانایی در بالا بردن دوباره ارتفاع قبل از به زمین نشستن سبب بروز این حادثه شده است.

این حادثه سؤال‌های بسیاری پیرامون قابلیت اعتماد سیستم‌های اتوماتیک پدید می‌آورد. سیستم‌هایی که تا تاکنون از آن‌ها به خوبی یاد می‌شد و به عنوان یکی از عوامل افزایش امنیت در پروازها شمرده می‌شدند، اکنون روی دیگری از خود را نشان داده‌اند. رویی که امنیت پروازها را با ریسک جدی مواجه می‌سازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات