پهپاد محرمانه نیروی هوایی آمریکا و تغییر اولویت‌های نظامی

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
اطلاعات طبقه بندی شده نظامی همواره منبع الهام‌بخش مهمی برای داستان‌های علمی تخیلی و شایعات بوده اند. اما گاهی می‌توان از این اطلاعات سمت و سوی آینده جنگ‌ها را پیش بینی کرد. از قدیم تا به امروز، جنگ افزارهای اصلی و تعیین کننده مدام در حال تغییر بوده اند. یکی از جنگ افزارهای فوق العاده‌ای که امروزه مورد توجه قرار گرفته نیز هواپیماهای بدون سرنشین است.
تبلیغات

Northrop Grumman هواپیمای بدون سرنشینی را توسعه داده است که به دسته RQ-180 مشهور هستند. این پهپاد که بودجه ساخت آن توسط بودجه محرمانه نیروی هوایی آمریکا تامین شده است برای جمع آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی طراحی شده است و تا سال 2014 عملیاتی خواهد بود.

به گفته‌ی جنیفر کسیدی، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا : «نیروی هوایی در خصوص این پهپادها حرفی برای گفتن ندارد.» جمله‌ای که نشان از محرمانه بودن کامل این طرح دارد.

با این وجود می‌توان به برخی از اطلاعات بدست آمده از این پهپادها اشاره کرد. نخست اینکه این پهپاد کاملا مخفی و ضد شناسایی است و با سایر پهپادهایی که در عراق و افغانستان به کار می‌روند متفاوت است. برای این کشورها Northrop Grumman پهپادهای Global Hawk را توسعه داده است. پهپادهایی که چندان هم مخفی به شمار نمی‌روند.

ضمنا این پهپادها به حسگرهای فرکانس‌های رادیویی مجهزند که این شامل آرایه‌های فعال اسکن الکترونیکی و تجهیزات نظارت الکترونیکی نیز می‌شود. ضمن اینکه به احتمال زیاد این پهپادها به قابلیت حمله الکترونیکی نیز مجهزاند. این پهپادها همچنین قادر به گریختن از رادارهای فرکانس پایین نیز هستند.

احتمالا این سری از جثه‌ی بزرگی نیز برخوردارند و طول بال‌های آن به 40 متر می‌رسد. ضمنا طراحی آن نیز می‌تواند کاملا در ابعاد تغییر پذیر باشد به طوری که می‌توان از یک پهپاد در اندازه‌های مختلفی ساخت و در هر ماموریت خاص از اندازه مناسب آن ماموریت استفاده کرد. جدای از هر نوع تئوری می‌توان گفت که تمایل نظامیان به این گونه ابزارهای فوق پیشرفته به طرز روز افزونی در حال افزایش است. احتمالا به زودی شاهد جنگ پهپادها در واقعیت نیز خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات