اینفوگرافیک: محیط زیست پاک‌تر با بازیافت خودرو

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
روزانه هزاران خودرو اعم از سواری، کامیون، وانت و شاسی‌بلند در سراسر دنیا از رده خارج می‌شوند. خودروسازان جدیدترین تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها را ارائه داده و خریداران بیشترین هزینه را بعد از هزینه‌ی مسکن صرف خرید آنها می‌کنند. ولی چه بر سر خودروهایی که عمر آنها به پایان می‌رسد و از چرخه‌ی حمل و نقل خارج می‌شوند، خواهد آمد؟ آخرین اینفوگرافیک از سایت gocompare.com با جزئیات به شرح چگونگی برنامه‌های بازیافت خودرو برای استفاده از ضایعات بی مصرف و بازگرداندن آنها به بازار به شکل مواد بازیافتی با کیفیت می‌پردازد.
تبلیغات

قبل از شروع فرایند بازیابی، تمام مایعات تخلیه شده، لاستیک‌ها جدا می‌شود و تجهیزات خاص مانند سوئیچ‌های جیوه‌ای و باتری‌ها برای فرایند بازیابی جداگانه فرستاده می‌شوند. سپس خودروهای خشکِ بدون لاستیک فشرده شده و روی هم چیده می‌شوند. تکه‌هایی به اندازه‌ی مشت دست که از خرد کن خارج می‌شوند بر اساس جنسشان چیده می‌شوند. در این نقطه حدود 15 تا 25 درصد خودرو بعنوان ضایعات به محل دفن ضایعات فرستاده می‌شود و باقیمانده‌ی آن برای پردازش بیشتر آماده می‌شود.

پلاستیک و فلز بیشترین مواد بدست آمده از خودروهای بازیافتی هستند. در واقع استفاده از پلاستیک‌های خودروهای بازیافتی باعث صرفه جویی سالانه حدود 24 میلیون بشکه نفت در ایالات متحده می‌شوند. فلزاتی مانند آهن و استیل با مغناطیس و آلومینیوم و مس نیز از طریق شناسایی وزنشان جدا می‌شوند. باتری‌های خودرو نیز قابلیت بازیافت بالایی داشته و تا 97 درصد مواد آن می‌توانند در این پروسه بازیافت شوند.

بازیافت خودرو در آمریکا با پردازش سالانه 12 میلیون خودرو تجارت بزرگی محسوب می‌شود. صنعت بازیافت یک صنعت 22 میلیارد دلاری بوده و همچنان در حال رشد است.

vehicle-recycling
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات