نکسوس 5، اندروید خالص نیست، یک گوگلی تمام عیار است!

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
مطالعه 7 دقیقه
این روزها گوگل پنجمین سالگرد تولد اکو سیستم یک میلیاردی‌اش، اندروید را با معرفی Nexus 5 جشن می‌گیرد. پنج سال پیش کسی تصور چنین جشن تولدی را برای اندروید تازه متولد شده تصور نمی‌نمود. اما قدرت بی چون و چرای اژدهای آتشین تکنولوژی و همکاری‌اش با غول‌های مطرح سخت‌افزاری، بازی را به جایی رسانده که می‌توان محصولات نکسوس را به عنوان زنگ خطری برای آغاز سلطه گوگل بر کل بازار اندروید دانست، سلطه‌ای که تنها به بازار سیستم عامل‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه بازار سخت‌افزار را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. چند و چون ماچرا را با صحبت‌هایی که خبرگزاری Verge با سه تن از مردان اصلی تیم اندروید انجام داده است جویا می‌شویم. با ما همراه شوید.
تبلیغات

دو سالی می‌شود که دیگر خبری از نسخه‌های جدید اندروید نیست و تنها این آپدیت‌ها هستند که به نسخه چهارم اندروید اضافه می‌گردند. حال سوالی که در این چند ساله ذهن کاربران را به خود مشغول نگاه می‌دارد آن است که استراتژی اصلی گوگل از تولید خانواده نکسوس و این آپدیت‌های مکرر چیست؟ این سوال و پرسش‌های بیشتر را در مصاحبه‌ای که خبرگزاری Verge با سه تن از چهار مرد اصلی اندروید انجام داده است، پیدا خواهیم کرد. با ما برای خواندن این مقاله همراه شوید.

Hiroshi Lockheimer، مدیریت دپارتمان مهندسی در تیم اندروید را بر عهده دارد. او در رابطه با نکسوس اینطور می‌گوید:

رسالت گوگل از تولیدات خانواده نکسوس، ارائه سخت‌افزاری قدرتمند با قیمتی ارزان است. نکته دیگر نیز در ارائه به روزرسانی‌ها به صورت مستقیم از سوی گوگل است.

چند سال گذشته، پاسخ‌های ضد و نقیض گوگل را در رابطه با اهدافش شنیده‌ایم و هنوز هم پاسخ‌های  اینچنینی گوگل گوش‌هایمان را پر کرده است. اما موضوعی که قضیه را اندکی پیچیده‌تر می‌کند حضور نکسوس 5 است.  تلفنی که برای اولین بار لقب یک تلفن گوگلی خالص را به خود اختصاص می‌دهد،  نه یک اندرویدی خالص!

قائده کلی نکسوس در تولیدات قبلی خود، تولید محصولی بود که در آن، سخت‌افزاری مشابه با محصولات دیگر استفاده شده بود. اما نکسوس 5 نیز  هر چند از سخت‌افزار داخلی و شبیه به LG G2 بهره می‌برد، اما این بار و بر خلاف محصولات گذشته، تغییراتی قابل توجه در تولید و طراحی آن به وجود آمده است. مثلا صفحه نمایش دچار تغییر شده است، طراحی حالت زیباتری به خود گرفته و دوربین نیز از لنز متفاوتی بهره می‌برد. Matias Duarte مدیریت دپارتمان طراحی در اندروید در این باره می‌گوید:

ما طبیعتا بر روی سخت افزار این مدل وقت بیشتری صرف کرده‌ایم.

او همچنین از شباهت بین طراحی نکسوس 7 و نکسوس 5 سخن گفت و این موضوع را عمدی و به دور از تصادف اعلام نمود:

شما از امروز، طراحی‌های مشابه و نزدیک به همی را در محصولات خانواده نکسوس شاهد خواهید بود، به طوری که از امروز شباهت اعضای این خانواده به راحتی قابل لمس خواهد بود.

او همچنین از سرامیکی بودن دکمه‌ها و گوشه‌های انعطاف پذیر سخن گفت و از آن‌ها به عنوان جزئیاتی دلپذیر یاد کرد. او در رابطه با بدنه پلاستیکی نیز خاطر نشان کرد که پلاستیک به کار رفته در این محصول از نوع پلاستیک‌های ارزان قیمت نیست، بلکه پلاستیک سختی است که بر روی جزئیات تولید آن دقت فراوانی مبذول شده است.

kitkat-screen-theverge-1 560

نکته بعدی نکسوس 5 گوگل، در طراحی نرم افزاری آن است. موضوعی که گوگل را به مانند هر تولید کننده دیگری به تکاپو وا می‌دارد:

شخصی سازی اندروید برای هر چه کاربردی‌تر کردن استفاده سیستم عامل از سخت‌افزار داخلی موضوعی است که گوگل بر روی آن تمرکز کرده است. به طور کلی، ما باید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایمان را به همراه یکدیگر طراحی کنیم.  این دو با هم یک تیم تشکیل می‌دهند و سکان‌دار محصول نهایی می‌شوند. بنابراین هر دوی این‌ها از ارزش یکسانی برخوردار هستند.Duarte

موضوعی که در رابطه با اندروید 4.4 به آن برخورد می‌کنیم، آن است که این نسخه انگار آمده تا تنها ویژگی‌هایی که از زمان اندروید 4 یا همان بستنی حصیری به معرض نمایش در آمد را بهبود بخشد. Duarte ضمن تایید این موضوع در این باره می‌گوید:

ما از زمانی که استایل فعلی اندروید را با Ice Cream Sandwich همراه کردیم، احساس آنکه بر روی نکات قابل قبولی تمرکز کرده‌ایم، را باور داشتیم و طی این چند سال نیز، هر تغییری که در آن به وجود می‌آید با خودمان احساس می‌کنیم که پایه و مبنای سیستم عامل را در اندروید 4 درست قرار داده‌ایم. همه آن‌چیزی که ما روی آن تمرکز کرده‌ایم، بهتر کردن این پایه است و بس.

Lockheimer مدیریت دپارتمان مهندسی،‌ ضمن تایید حرف‌های Lockheimer اظهار داشت که اندروید دیگر نیاز به یک تعمیر و خانه تکانی اساسی ندارد. به اعتقاد او اندروید اکنون نشانه‌های تکامل یک پلتفرم را با خود به همراه دارد و به سیستم عاملی بالغ تبدیل شده است که هر بار با ویژگی‌ها و امکانات جدید ولی با همان جامه قدیمی به بازار می‌آید. به گفته وی، اندروید 4.4 بیش از 200 یا حتی 300 قابلیت و ویژگی با خود به همراه آورده است.

رئیس بخش مهندسی اندروید، Dave Burke ضمن تایید حرف دیگر همکارانش اضافه نمود

با کمک زیرشاخه‌ها و بروزرسانی‌های جدید به اندروید قبلی، دیگر مشکلی برای تولیدکنندگان سخت افزار برای بروزرسانی محصولاتشان به نسخه جدید وجود ندارد و نیازی به طراحی مجدد هسته سیستم عامل از ابتدا نیست. بدین‌ترتیب تولیدکنندگان سخت‌افزار سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانند به روزسانی محصولاتشان را ارائه نمایند.

Burke و Lockheimer هر دو در رابطه با پروژه Svelte که به مدیریت میزان مصرف RAM در اندروید جدید می‌پردازد خوش بین هستند. به اعتقاد آن‌ها این پروژه می‌تواند به فریاد تلفن‌های هوشمند ضعیف برسد و قابلیت اجرای روان کیت کت را برای آن‌ها فراهم آورد و بدین ترتیب سلاحی باشد برای تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند رده پایین در حذف اندروید 2.3 از گردونه سیستم‌عامل‌ها.

kitkatscreens-theverge-1 560

نسخه‌های قبلی تلفن‌های هوشمند نکسوس، تنها حامل اندرویدی خام و دست نخورده بودند که سرویس‌های مخصوص گوگل را به کاربر ارائه می‌دادند. نکسوس 5 نیز همچنان از همین قائده پیروی می‌کند منتها با اندکی تفاوت. برای مثال گوگل در نکسوس 5 از لانچر اختصاصی استفاده کرده که به گفته خودش تنها برای کاربران نسکوس 5 قابل استفاده خواهد بود. البته هیچ بعید نیست که غول تکنولوژی نظرش را تغییر دهد و بعدها آن را در فروشگاه برنامه‌اش قرار دهد یا حداقل به صورت رسمی برای نکسوس 4 نیز استفاده کند. شاید هم در پی آن است که برخورد کاربران نکسوس 5 با این لانچر را بسنجد و بعد از آن دست به اقدام دیگری بزند.

Duarte لانچر جدید نکسوس 5 را به تنهایی جذاب‌ترین ویژگی این محصول می‌داند و به نظر بسیاری نیز واقعا این موضوع صحت دارد. بخش SMSها به صورت پیش فرض در اختیار Hangout قرار گرفته و در طراحی جدید آن سعی شده همه چیز برای کاربران به آسانی قابل یادگیری باشد. شماره‌گیر نیز در نسخه جدید اندروید تغییرات بسیاری به خود دیده است و با جستجوی گوگل در تلفن شما همراه شده است.

حالا نکته اینجاست، این مقدار حجم تغییرات در طراحی سخت افزاری و امکانات نرم افزاری در تلفن‌های خوش قیمت نکسوس چه تاثیری بر اکو سیستم اندروید و دیگر اعضای تولیدکننده محصولات اندرویدی دارد؟

بدون شک هیچ اشکالی در تغییر نکسوس از یک تلفن اندرویدی به یک تلفن اختصاصی گوگلی وجود ندارد، اما این موضوع تغییرات مهمی در اکوسیستم اندروید به وجود خواهد آورد. حالا گوگل در نکسوس 5 به یک تکامل واقعی رسیده است و این موضوع باعث تاثیر مهمی بر دیگر تولیدکنندگان تلفن اندرویدی می‌گردد. آن‌ها باید بپذیرند که گوگل دیگر در حیطه آن‌ها قدم گذاشته است و اکنون سهم بسزایی از Home Screen محصولات اندرویدی را به سرویس‌هایش اختصاص داده است. تنها راهی که آن‌ها در پیش روی دارند یا آن است که این موضوع را با آغوش باز بپذیرند و یا اندروید را بدون این سرویس‌ها عرضه کنند که در صورت اجرای استراتژی دوم بعید است کاربران با مقایسه اندروید گوگلی نکسوس با نسخه‌های بدون امکانات آن، تن به پذیرش چنین تغییراتی بدهند. حالا دیگر نکسوس‌های گوگل در پنجمین محصول خود به تکامل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رسیده‌ و بسیاری از کاربران را با قیمت‌های استثنایی (به غیر از کشور ما)، به سوی خود جذب می‌کنند. جذابیت نکسوس‌ها برای کاربران، باید زنگ خطری برای دیگر شرکت‌های تولید کننده باشد که دیگر زمان جدی گرفتن تولیدات گوگلی است. نظر شما چیست؟ آیا در صورت ادامه روند گوگل در محصولات نکسوس، تولیدات گوگل می‌توانند قله‌های بازار را فتح کند و زنگ خطر را برای دیگر اعضای اکو سیستم اندروید به صدا در آورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات