اندروید 4.4 کیت‌کت به کمک Google Play، «گسستگی پلتفرم اندروید» را کاهش می‌دهد

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
بعد از عرضه‌ی نسخه‌ی 4.4 اندروید، گوگل کنترل بیشتری بر نرم‌افزارهای این سیستم عامل خواهد داشت.
تبلیغات

انتظار می‌رود که برخی پیامدهای گسستگی اندروید نظیر محدودیت‌های سخت‌افزاری و سردرگمی تامین‌کنندگان نیز با ارائه‌ی این سیستم عامل بهتر مدیریت شوند. با این حال این تمام داستان نیست; بررسی سیاست‌های گوگل نشان می‌دهد که نقش «سیستم عامل» دراستراتژی این شرکت کم‌رنگ‌تر شده و توسعه‌ی ابزارهای اندرویدی در آینده، بیشتر با تکیه بر « بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها» صورت می‌پذیرد. در ادامه با زومیت همراه باشید.

البته این استراتژی جدید هم نیست. در سال گذشته، گوگل مشخصا توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مستقل و بهینه‌سازی آن‌ها را  به بهبود هسته‌ی سیستم عامل ترجیح داد. فرایند زمان‌بر ارائه‌ی سیستم عامل جدید و همچنین روند کند همگام‌سازی سازندگان تلفن همراه و اپراتورها با تحولات اندروید، بخشی از چالش‌های پیش روی این سیستم عامل محسوب می‌شدند. اکنون گوگل برای غلبه بر این مشکلات،  استراتژی «بروزرسانی اپلیکیشن‌ها از طریق Google Play» را دنبال می‌کند.

گوگل با قراردادن اپلیکیشن‌های بروز شده در فروشگاه Google Play و ارائه‌ی خودکار آن‌ها به صدها میلیون تلفن‌ اندرویدی، نظام جدیدی را در اکوسیستم اندروید پایه‌گذاری کرد. این اقدام، امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های جدیدتر را برای طیف وسیعی از ابزارهای اندرویدی که امکان دریافت نسخه‌ی جدیدتر سیستم عامل را ندارند، فراهم می‌کند. مسلما برای درصد قابل توجهی از مردم، تلفن‌هایی با قابلیت ارتقا به « نسخه‌ی جدیدتر اندروید» در اولویت قرار دارند. این در حالیست که گوگل تا حدی از این طرز تفکر فاصله گرفته و تغییرات واقعی را نه در هسته‌ی سیستم عامل، بلکه در قالب سرویس‌های Google Play و پیام‌رسانی ابری و همچنین APIهای مبتنی بر مکان‌یابی اعمال نموده است; شاید دیگر احتیاجی به رعایت استانداردهای تامین‌کنندگان مختلف جهت اعمال تغییرات در  سیستم عامل و بسیاری از ویژگی‌های کتابخانه‌ای در اندروید نباشد، زیرا آن‌ها جزء اپلیکیشن‌های فروشگاه نیستند!

احتمالا نسل بعدی ابزارهای اندرویدی، مبتنی بر سیستم عاملی با قابلیت بروزرسانی سریع سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها و فارغ از هر گونه محدودیت خارجی (وابستگی به تامین‌کنندگان،اپراتورها...) خواهد بود.

امکان اینکه تلفن‌های محبوب و قدیمی‌تر (مثل گلکسی نکسوز) نسخه‌ی 4.4 اندروید را دریافت نکنند وجود دارد اما با استراتژی جدیدی که گوگل در پیش گرفته هنوز هم می‌توان به حضور آن‌ها امیدوار بود. این نسل از تلفن‌های هوشمند نیز با پشتیبانی از اپلیکیشن‌های بهینه‌تر قادر خواهند بود تا همگام با ابزارهای جدیدتر حیاتی دوباره را آغاز کنند.

در واقع گوگل از همگام شدن سریع تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی با این شرکت و ارائه به موقع بسته‌های بروز رسانی سیستم عامل اندروید به نوعی ناامید شده و خود سعی نموده تا با جدا نمودن اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اساسی خود از هسته اندروید، نسبت به بروز رسانی سریع آن‌ها از طریق گوگل پلی اقدام کند. این بدین معنا است که کاربر همواره به جدیدترین نسخه از بهترین قابلیت‌های اندروید که در دل اپلیکیش‌ها و سرویس‌های گوگل نهفته هستند، صرف نظر از نسخه سیستم‌عامل خود، دسترسی دارد.‎

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات