نتیجه نهایی آزمایش DisplayMate برای نسل جدید تبلت‌ها منتشر شد: آیپد مینی رتینا در رتبه آخر به دلیل استفاده از تکنولوژی از رده خارج

پنج‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی DisplayMate که متخصص بررسی و کالیبراسیون صفحات نمایش به صورت کاملا علمی و اصولی است، در جدیدترین بررسی خود که در حوزه تبلت‌های 7 اینچی به انجام رسیده، صفحه نمایش آیپد مینی 2 را از رده خارج و قدیمی، تلقی کرد. و اپل را به دلیل اصرار بر استفاده از این تکنولوژی سرزنش کرد.
تبلیغات

این کمپانی معتقد است که اتکای بیش از حد بر روی فناوری IGZO واقعا بی معنی است. در حال حاضر فناوری‌های بسیار بهتری نسبت به ایگزو وجود دارند که عملکرد خوبی را نیز از خود بر جای گذاشته‌اند.

اکنون، دو تا از برترین تولید کنندگان تبلت در جهان یعنی گوگل و آمازون با اتکا به تکنولوژی LTPS و استفاده از آن در تولید صفحات نمایش تبلت‌های خود یعنی Kindle Fire HDX 8.9 و نکسوس 7 جدید، نشان داده‌اند که در زمینه صفحه نمایش بسیار پیشرو تر از اپل عمل می‌کنند؛ اپلی که تا همین چند وقت قبل، یکه تاز این میدان بود.

DiplayMate می‌گوید که صفحات نمایشی که اپل با استفاده از فناوری IGZO آن‌ها را تولید و در آیپد‌های خود استفاده نموده، دو مشکل اساسی دارند. اولین مشکل مربوط به خود فناوری ایگزو است که متعلق به دو سال پیش می‌باشد، قطعا شما نیز قبول دارید که در دنیای فناوری، دو سال زمان بسیار زیادی است. اگر بخواهیم در مقام مقایسه برآییم، صفحات نمایش استفاده شده در نکسوس 7 و کیندل فایر HDX 8.9 به مراتب بهتر و با کیفیت تر از صفحه نمایش آیپد مینی 2 هستند.

اما مشکل دوم به سرعت تولید صفحات نمایش مبتنی بر فناوری ایگزو مربوط است. به همین دلیل، اپل مجبور شد در کنار فناوری ایگزو، از فناوری کم‌تر کارآمد a-Si در صفحه نمایش آیپد مینی 2 بهره برد.

اما به نظر DisplayMate، بهترین صفحه نمایش در حال حاضر، صفحه نمایش استفاده شده در تبلت کیندل فایر HDX 7 می‌باشد که در ساخت آن از فناوری Quantom Dots استفاده شده است. همان‌طور که از نام این فناوری پیدا است، در ساخت چنین صفحه نمایشی از فیزیک کوانتوم استفاده شده که باعث می‌شود صفحات نمایش از نوع LCD، بتوانند کیفیت تصویر و شدت نوری در اندازه‌های صفحات نمایش OLED ایجاد نمایند و از طرفی مصرف انرژی بسیار کمی داشته باشند.

البته DisplayMate در بررسی خود، انصاف را رعایت کرده و تنها به گرفتن ایراد از فناوری استفاده شده در صفحه نمایش آیپد مینی 2 بسنده نکرده است. آیپد مینی 2 توانسته در بسیاری از موارد جزو پیشتازان و اولین‌ها باشد. برای مثال، در شاخه‌های رزولوشن، تغییر رنگ جزئی و مختصر با تغییر زاویه دید، کنتراست تصویر، کالیبراسیون و میزان بازتابش اندک موفق به کسب امتیاز نزدیک به عالی و در شاخه‌های حداکثر شدت روشنایی، نمایش رنگ مشکی، نسبت‌های کنتراست و قابلیت مشاهده صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید ‌موفق به کسب امتیاز خیلی خوب شده است.

متاسفانه یکی از ایرادات و مشکلات وارد بر آیپد مینی 2، قابلیت وسعت رنگ  صفحه نمایش آن است که تنها 63 درصد می‌باشد. لازم به ذکر است که این میزان در تبلت‌‌های کیندل فایر و نکسوس به ترتیب 97 و 103 درصد می‌باشد. این مشکل، از آن دسته مشکلاتی بود که در بررسی‌های اولیه خودنمایی می‌کرد.

در ادامه می‌توانید نتایج نهایی این آزمایش‌ها را در قالب یک جدول مشاهده کنید:

screen-shot-2013-11-28-at-11-59-36

نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات