دادگاهی که اپل را به جرم جمع آوری اطلاعات مکانی در آیفون فراخوانده بود، بدون نتیجه نهایی خاتمه یافت

پنج‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
در سال 2011 میلادی اپل وارد یک مناقشه جزئی به طرفیت برخی از کاربران ناراضی شد. موضوع مناقشه نیز نگهداری اطلاعات مکانی شبکه‌های Wi-Fi و همچنین آنتن‌های موبایل در گوشی آیفون و ارسال آن‌ها به سرورهای اپل بود. اپل در آن زمان ادعا کرد که این کار به منظور سهولت در مکان‌یابی گوشی صورت می‌گیرد.
تبلیغات

این موضوع بلافاصله به دادگاه کشیده شد، اما دوشنبه گذشته قاضی این پرونده اعلام کرد که شکایت شاکیان بی دلیل بوده و فاقد منطق کافی برای محکوم نمودن اپل می‌باشد و به همین دلیل، پرونده را مختومه اعلام کرد.

در این مناقشه، شاکیان ادعا کرده‌اند که اپل، سیستم عامل iOS را عامدا به گونه‌ای طراحی کرده تا اطلاعات شخصی کاربران را بلافاصله و بدون اطلاع کاربر به دست توسعه دهندگان اپلیکشن برساند.

این موضوعی است که شاکیان معتقدند در مقررات احترام به حریم شخصی کاربران اپل کوچک‌ترین اشاره‌ای به آن نشده است.

همچنین بسیاری از شاکیان این پرونده معتقدند که دلیل اصلی انتخاب آیفون توسط آن‌ها، احترام به حریم خصوصی افراد بوده است؛ اما اکنون مشخص است که این کمپانی بدون اطلاع قبلی، بسیاری از اطلاعات شخصی کاربران را به سرورهای خود منتقل می‌کند. این شاکیان معتقدند که اگر این موضوع را از قبل می‌دانستند، حاضر نبودند برای یک گوشی مانند آیفون این‌قدر هزینه کنند.

آن‌ها همچنین ادعا کرده‌اند که عملیات انتقال اطلاعات از گوشی به سرورهای اپل باعث تنزل عملکرد کلی دستگاه، کاهش طول عمر باتری و کاهش فضای ذخیره سازی گوشی شده است.

بخش دوم این مناقشه به مسئله مکان‌یابی توسط آیفون مربوط است. در توافق‌نامه نرم‌افزاری اپل در سال 2011 به صراحت عنوان شده که در صورت غیر فعال بودن Location Services، هیچ گونه تبادل اطلاعاتی بین گوشی و سرورهای اپل انجام نخواهد شد.

اما با انتشار نسخه 4.1 از سیستم عامل iOS، آیفون به طور خودکار اقدام به ساخت یک پایگاه داده از اطلاعات مکانی کاربر که از شبکه‌های Wi-Fi و آنتن‌های موبایل به دست آمده بودند می‌نمود و حتی در زمانی که Location Services غیرفعال بود نیز اطلاعات را به سرورهای اپل می‌فرستاد.

اپل در آن زمان مدعی شد که علت اصلی به وقوع پیوستن چنین رویدادی، یک باگ نرم‌افزاری در سیستم عاملش بوده است، و این مشکل را با ارائه نسخه 4.3.3 از iOS بر طرف نمود.

یکی از شاکیان این پرونده ادعا کرده که اگر از این جریان اطلاع می‌داشته، قطعا مبلغ کمتری را بابت خرید آیفون هزینه می‌کرده است.

«لاکی که»، قاضی این پرونده، رسما اعلام کرد که با ادعاهای شاکیان این پرونده مخالف است و آن‌ها نتوانسته‌اند که ادله قوی در این زمینه ارائه دهند.

وی معتقد است، قطعا این موضوع که اپل اطلاعات کاربران را به صورت مخفی به سرورهای خود منتقل می‌کند، نقش چندان مهمی در تصمیم خرید این کاربران نداشته، و اگر هم داشته این‌قدرها هم که آن‌ها ادعا می‌کنند پر اهمیت نبوده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات