ولوو پنل‌های بدنه‌‌ را که می توانند جایگزین باطری خودروهای الکتریکی شوند، معرفی می‌کند

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ولوو با همکاری گروه‌های تحقیقاتی مستقل بر روی توسعه وسیله‌ای برای ذخیره‌ی انرژی در خودروهای آینده کار می‌کند که کاملا با باتری‌ها و سیستم‌های خازن انرژی مرسوم، که عموماً وزن قابل توجهی داشته و حجم زیادی اشغال می کنند، متفاوت هستند.
تبلیغات

راه حل ولوو نوعی ماده‌ی جدید است که از ادغام باطری‌های ساخته شده به کمک تکنولوژی نانو و ابرخازن‌ها با پوشش فیبرکربن ساخته شده و می‌تواند به عنوان پنل‌های بدنه‌ی خودرو شکل داده شود.

تحقیقات درباره ماده‌ی جدید در کالج امپریال لندن سرپرستی شده و با مشارکت چندین شرکت، که ولوو تنها خودروساز آنها است، در حال انجام می‌باشد. اکنون بعد از سه سال توسعه و تحقیق، محققان نمونه‌ی اولیه Volvo S80 را با این پنل‌ها ساخته‌اند. از این مواد در ساخت درب صندوق عقب و برخی از پوشش‌ها استفاده شده‌ است.

مرحله‌ی سخت کار ساخت باطری‌های نانو و ابرخازن‌ها بود و در مرحله‌ی بعد محققان راهی برای قراردادن سیستم‌های حامل انرژی در میان فیبرکربنی که از قبل برای استفاده در بدنه‌ی خودرو از جمله درها، درب صندوق عقب و دیسک چرخ‌ها شکل داده شده بودند، پیدا کردند.

مانند باطری‌ها و ابرخازن‌های متداول در خودروهای الکتریکی، این پنل‌های خاص نیز می توانند با انرژی تولید شده توسط ترمز یا متصل کردن پریز برق شارژ شده و انرژی بگیرند. سپس پنل‌ها، انرژی را به موتور الکتریکی‌ای که چرخ ها را به حرکت در می‌آورد، انتقال می‌دهند.

محققان دریافتند که این پنل‌های مخصوص نه تنها نسبت به باطری‌های متداول انرژی بیشتری ذخیره کرده و سریع‌تر شارژ می‌شوند، بلکه در عین‌حال سبک‌تر، مستحکم‌تر و نرم‌تر می‌باشند. حتی گفته می‌شود ساخت این محصول بسیار کم هزینه‌تر نیز خواهد بود.

بهترین بخش این فناوری آن است که خودروهای احتراق داخلی رایج نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. با ساختن اجزای داخل کاپوت از این مواد که به اندازه‌ی کافی محکم می‌باشند، یک قطعه‌ی ساختاری مستحکم شکل می‌گیرد که قسمت جلویی خودرو را ثابت نگه می‌دارند و با نگهداشتن انرژی کافی می‌تواند به جای باطری خودرو بکار برود و بدین ترتیب به کاهش وزن خودرو کمک کند. به گفته‌ی محققان این قطعات نیروی کافی برای راه اندازی موتور و تامین انرژی سیستم ۱۲ ولتی خودرو را دارند.

تعویض باطری خودرو با این مواد جدید برای یک خودروی کاملا الکتریکی می‌تواند بیش از ۱۵ درصد از وزن خودرو بکاهد. اگر برای ساخت درها، سقف و کاپوت از این مواد استفاده شود، محدوده‌ی حرکت یک خودروی الکتریکی در اندازه متوسط، حدوداً ۱۲۹ کیلومتر خواهد بود.

نسخه‌ی اولیه‌ی این فناوری را در این ویدیویی که در سال ۲۰۱۰ توسط کالج امپریال لندن منتشر شده، مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات