بررسی انواع خرابی‌های اولیه در دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان: خریداران ایرانی به گوش باشند

یک‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
هر کنسول یا سخت‌افزار جدیدی که به بازار عرضه می‌گردد، همواره به‌صورت طبیعی با تعدادی محصول معیوب یا حتی شکسته همراه است که این موضوع یا در کارخانه رخ می‌دهد یا در هنگام تولید قطعات. اما شما کاربر ایرانی، زمانی‌که  مبلغی نزدیک به دو میلیون‌ تومان را برای خرید یک دستگاه PS4‌ یا Xbox One که در آن‌ها خبری از گارانتی و تعویض دستگاه نیز وجود ندارد، خرج کنید و با کنسولی معیوب مواجه شوید، احتمالا با ناخوشایندترین خرید زندگی‌تان مواجه خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا از گزارش‌هایی که از مشکلات اولیه‌ در دو کنسول نسل هشتمی رخ داده است، مطلع شوید. امیدواریم که شما از این خطرات در امان باشید.
تبلیغات

PS4

از کنسول سونی که در روز جمعه در آمریکا عرضه شد و در طی یک هفته، بازار داغی را پشت سر گذاشت شروع می‌کنیم. اولین گزارش‌ها از تعداد نامعلومی کنسول شکسته خبر می‌داد که همان‌طور هم که انتظار می‌رفت، سونی به سرعت پاسخ مشتریان شاکی را با بیانیه‌ای اعلام کرد. ژاپنی‌ها اعلام کردند که تعدادی از کنسول‌های به بازار عرضه شده شکسته شده‌اند و این کمپانی اماده تعویض این کنسول‌ها است.

اما نکته قابل‌توجه در این مورد عمدی بودن این اتفاق است. ویدیویی که در زیر به زبان چینی مشاهده می‌کنید از زبان یکی از کارگران کارخانه اسمبل کنسول بازی PS4 که از کارخانه‌های زیر مجموعه فاکس‌کان در چین است، تهیه شده است. در این ویدئو این فرد اعلام می‌کند که به دلیل ناراضی بودن از وضعیت کاری، آن‌ها عمدا بعضی از این کنسول‌ها را شکسته‌اند.

حالا اینکه این موضوع و صحبت‌های این فرد حقیقت دارد یا خیر، مهم نیست چرا که  تعداد نه چندان کمی  از این کنسول‌های شکسته، در حال خرید و فروش در بازار هستند. مهم‌ترین نشانه‌ای هم که این کنسول‌ها با خود به‌همراه دارند،‌ چراغ آبی مرگ یا همان BLoD است. 

سونی در ادامه این موضوع، اعلام کرد که ممکن است این مشکل به دلایل دیگری نیز بر سر کنسول‌های بعضی مشتریان نازل شده باشد.  دن ریس، سخنگوی سونی در این باره به خبرگزاری Forbes گفت:

گزارش‌ها متفاوتی از خرابی کنسول‌ها رسیده است که به ما نشان می‌دهد، این موضوع احتمالا دلایل دیگری دارد که به تعداد زیادی از محصولات ما ضربه وارد ساخته است. همچنین  ما به ایراداتی که برای مشتریانمان پیش آمده‌است واقف هستیم و با کمک آن‌ها و فروشگاه‌هایی که با ما همکاری می‌کنند، سعی در حل مشکلات و تعویض بخش‌هایی که در کنسول‌ها ایراد ایجاد کرده‌اند، هستیم. 

ساتوشی ناکاجیما، سخنگوی دیگر سونی از توکیو نیز حمل‌و‌نقل نامناسب را علت اصلی این حادثه می‌داند. او در گفت و گو با خبرگزاری بلومبرگ، ضمن تکرار حرف‌های آقای ریس، اعلام کرد که متوجه‌ شده‌اند که تعدادی از کنسول‌ها در حین حمل‌و‌نقل آسیب‌ دیده‌اند.

سونی تعداد کنسول‌های معیوب را یک درصد از کل کنسول‌های فروخته شده می‌داند که این به‌معنای 10 تا بیست هزار کنسول از یک میلیون کنسول فروخته شده است. در صورت درستی این آمار احتمالی، مشکل چندان عمیق نیست و می‌توان به تلاش سونی برای رفع هرچه زودتر این مشکل امیدوار بود. همچنین این موضوع تا حدودی امری متداول است که در اغلب محصولات سخت‌افزاری، خریداران با تعدادی محصول معیوب یا شکسته شده مواجه شوند. اما تعداد  بالای این محصولات می‌تواند اندکی کاربران و تولیدکننده را با مشکلات جدی مواجه سازد.

Xbox One

هنوز آمار رسمی از کنسول جدید مایکروسافت که روز گذشته، اولین روز ورود خود را جشن می‌گرفت وجود ندارد. اما با نگاهی به بررسی‌های صورت گرفته توسط کاربران در وب سایت آمازون، از 619 نقد موجود، تعداد 216 نقد از کنسول به هر علت ناراضی بوده و امتیاز یک ستاره به آن داده‌اند. در طرف دیگر 340 نقد نیز امتیاز 5 ستاره را لایق کنسول جدید مایکروسافت دانسته‌اند. 

اما مشکلاتی که احتمال می‌رود باعث ایجاد نقد‌های منفی کاربران آمازون شده‌اند، مربوط به عدم اجرای بعضی‌ دیسک‌های بازی و صدای ناخوشایند ایکس باکس در هنگامی است که این دیسک‌ها را بیرون می‌راند. مشکل دوم که به‌نظر می‌رسد آمار آن رو به افزایش باشد، به صفحه سبز مرگ اشاره دارد که در هنگام روشن شدن کنسول، دنیا را بر سر گیمرها خراب می‌کند. 

مایکروسافت برای مقابله با این موضوع، به سرعت آپدیت نرم‌افزاریش را روانه کرده است. اما به‌نظر می‌رسد که این آپدیت که اوضاع را برای برخی از خریداران وخیم‌تر کرده و آن‌ها را در لیست کاربران "بن شده" قرار داده باشد. گزارش‌ها غیررسمی خبر می‌دهند که بدین ترتیب کنسول‌های بعضی از مشتریان فعلا از کار افتاده است.

بن کردن از اقدامات قدیمی مایکروسافت برای مقابله با متقلب‌ها و کپی‌بازها بوده است که به‌راحتی نیز قابل تصحیح نیست. بدین ترتیب شاید مایکروسافت ناچار به تغییر کنسول‌های بن شده باشد. البته موضوع  بن شدن چندان حتمی به‌نظر نمی‌رسد و تا رسیدن گزارش‌های رسمی باید منتظر کرد. مشکل دیگر کنسول مایکروسافت به اشکالات آپدیت کنسول که با نام خطای E100 شناخته می‌شود، نام برد. در ادامه نیز مشکلاتی در اجرای بازی‌های کنسول نیز گزارش شده است که در ویدیوها می‌توانید مشاهده کنید.

در نهایت امیدواریم که اگر قصد خرید کنسول‌های نسل هشتمی را به این زودی‌ها نداشته باشید یا حداقل یک ماهی تحمل کنید، چرا که با صرف هزینه‌های نجومی فعلی، برخوردن با مشکلات اینچنینی می‌تواند بدترین کابوس برای خریداران ایرانی  باشد. خریدارانیکه اغلب محصول را بدون گارانتی اصلی دریافت می‌کنند یا برای تعویض آن با موانع بسیاری مواجه هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات