نگاهی مختصر به قابلیت‌های Xbox One: تلاش مایکروسافت برای حکمفرمایی بر دنیای مدیا

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶
مطالعه 11 دقیقه
با گذشت هشت سال از آخرین ورود مایکروسافت به دنیای بازی، روز جمعه نوبت به Xbox One رسیده تا غول آمریکایی نشان دهد که دیگر هدفش صرفا تولید یک کنسول بازی نیست. آن‌ها می‌خواهند سهم بیشتری در صنعت چندرسانه‌ای داشته باشند و آنجاست که مایکروسافت می‌خواهد بر اتاق شما حکمفمایی کند. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا نگاهی به قابلیت‌ها و امکانات کنسول جدید مایکروسافت به صورت خلاصه داشته باشیم.
تبلیغات

هشت سال پیش درست زمانی که ایکس باکس 360 به خانه گیمرها قدم گذاشت، قرار نبود کسی با چیزی به جز یک کنسول مخصوص بازی روبرو باشد. اما رفته رفته این موضوع با تغییراتی همراه شد. شبکه‌ها و سرویس‌هایی همچون Netflix به میدان آمدند و جزئی جدایی ناپذیر از کنسول‌ها شدند. بدین ترتیب داستان جایگزینی کنسول‌های بازی با دستگا‌ه‌هایی مولتی مدیا آغاز شد.

کنترلر

مایکروسافت بیشتر از 100 میلیون دلار را هزینه تولید کنترلری جدید نموده است. کنترلری که با نگاهی به عکس‌های آن خودتان متوجه خواهید شد که نه دکمه‌هایش تغییر خاصی داشته‌اند، نه آنالوگ‌هایش شکل عجیب و غریبی به خود گرفته‌اند. پس این هزینه صرف چه چیزی شده است؟ به غیر از دقت بالایی که در فاصله گذاری آنالوگ‌ها و جنس مناسب آن‌ها صرف شده است،  ویژگی‌های درونی بسیاری در این کنترلر دیده می‌شود. اما در ویژگی‌های ظاهری، می‌توان به دکمه Option یا همان استارت قدیم که به محلی دورتر از دکمه X منتقل شده است، اشاره کرد و تغییرات کوچک دیگر.

Xbox One controller

اما یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی که کنترلر جدید مایکروسافت با آن دسته‌های مثلثی شکل به شما نمایش می‌دهد، قابلیت لرزش جدیدی است که قرار است به کمک آن حس بازی کردن با شیوه جدیدی به شما انتقال پیدا کند. حالا اگر تفنگ به دست شروع به شلیک کنید، دست راست شما می‌لرزد، اگر در Forza اتوموبیلتان را به ناگاه بچرخانید فشار وارده به تایرها را احساس خواهید کرد و خلاصه در بسیاری موارد سعی شده تا  بیش از پیش در قلب شخصیتتان وارد شوید.در کنترلر همچنین باطری از قسمت پایین منتقل شده است و همچنین پورت USB نیز برای اتصال باطری قابل شارژ تعبیه شده است. جک هدست نیز در قسمت پایینی وجود دارد تا به راحتی بتوانید با اتصال هدفون هر جا که هستید صدای نبرد را به گوش‌های خودتان محدود کنید. به هر طریق به نظر می‌رسد کنترلر مایکروسافت همچون رقیبش سونی، به نسبت نسل قبلی خود با بهبودهای مناسبی همراه بوده است.در طرف دیگر، تغییرات کوچکی نیز در ارگونومی کنترلر بخاطر جابجایی محل باتری ایجاد شده است که خوب یا بد بودن این تغییرات و آنکه بتوانید به راحتی از این کنترلر استفاده کنید، اندکی به اندازه و مدل دستان شما بستگی دارد. اگر قصد مقایسه داشته باشیم، هر چند کنترلر مایکروسافت، از لحاظ باتری خصوصا با توجه به کارکرد آن در هنگام استفاده از کینکت و کم شدن مصرف در هنگامی که استفاده نمی‌شود، قابلیت بالاتری دارد اما کنترلر سونی راحت‌تر است و با گزینه‌های بیشتری همراه بازی‌های شما خواهد بود.

راه‌اندازی و نصب ابتدایی کنسول

راه اندازی ایکس باکس در ابتدای کار چندان راحتی نیست. بعد از اتصال کابل‌ها به تلویزیون، اتصال کینکت و اتصال دسته‌ها، تازه نوبت به دانلود آپدیت روز اول از اینترنت می‌رسد. بعد از آن نیز باید به شبکه Xbox Live وارد شوید و سپس قبل از اجرای هر گونه بازی، آن را نصب کرده باشید. اگر وقت بیشتری را می‌خواهید با کنسولتان بگذرانید هم باید تلاش بیشتری کنید و برنامه‌های بیشتری نصب کنید. چرا که اگر قصد برقراری مکالمه تصویری از طریق اسکایپ با دوستانتان داشته باشید، به دنبال پخش فیلم بلوری باشید یا هر منظور دیگری را دنبال کنید باید برنامه آن را دانلود و نصب کنید.

xboxone-2-730x410

اما سخت‌ترین بخش کار باقی مانده است. سونی با استفاده از لیستی ساده به عنوان رابط کاربری، همه چیز را به راحتی در دسترس شما قرار داده است. اما مایکروسافت بار دیگر از سمبل تازه محصولات خود یعنی آیکون‌های کاشی مانند بهره گرفته تا همه چیز را در ظاهری زیباتر به نمایش درآورد. خلاصه همه چیز را باید از نو یاد بگیرید. از پخش ویدیو تا پیدا کردن دوستانتان و بازی‌هایتان در رابط کاربری ویندوز مانند کنسول جدیدتان خلاصه شده و شاید در ابتدایکار اندکی دسترسی به آن سخت باشد. اما به محض آنکه به آن عادت کنید به تجربه‌ای لذت بخش تبدیل خواهد شد.

کینکت:‌ روبات همراه همیشگی شما

در کنسول Xbox 360، کینکت، نقش چندانی در کنترل رابط کاربری نداشت. اما کنسول جدید مایکروسافت، کینکت نقش بیشتری را ایفا می‌کند. به کمک دوربین و میکروفون قدرتمند تعبیه شده در این غول هوشمند، می‌توانید با تکان دادن دست‌هایتان صفحات گوناگون رابط کاربری جابجا شوید با برنامه‌های مختلف را اجرا نمایید. کینکت همچنین بعد از چند بار دیدن وارد شدن شما به اکانتتان دیگر به محض ورود شما به اتاق وارد اکانت ایکس باکس لایوتان خواهد شد. شما به کمک کینکت همچنین می‌توانید وبگردی کنید، از بازی‌هایتان فیلم ضبط کنید و از جستجوگر بینگ برای پاسخ پرسش‌هایتان بهره‌مند شوید. در یک کلام, با ایکس باکس جدید، کینکت در همه جا حضور دارد. همچنین هر وقت که دوست داشته باشید می‌توانید کینکت را از رابط کاربریتان حذف کنید. حتی می‌توانید تنها دوربین را روشن بگذارید و میکروفون را قطع کنید یا بالعکس. اما در این بین مشکل اصلی در بعضی اشکالات کینکت در دریافت و اجرای دستورات صوتی شماست که گاها شما را ناچار می‌کند چندین بار فریاد بزنید تا او حرف‌های شما را متوجه شود. به هر صورت امید به اینکه در آینده و با به روزرسانی مایکروسافت مشکلات این بخش حل شود، وجود دارد.

microsoft-xbox-one-review-console-kinect-angle1

هر چند ایکس باکس جدید خبری از پشتیبانی از عناوین قدیمی نیست، اما همچنان می‌توانید از قابلیت‌های گفتگوی گروهی و چت در ایکس باکس لایو بهره مند شوید. همچین گفتگوی صوتی نیز قابلیت بسیار مناسبی محسوب می‌شود که به کمک کینکت به خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود و بدین ترتیب در هر جا که باشید می‌توانید با دوستانتان گفت و گو کنید. همچنین هدست موجود در جعبه ایکس باکس می‌توانید اندکی به صحبت‌هایتان جنبه خصوصی‌تری ببخشید. مهمترین قابلیت ایکس باکس جدید در بخش اجتماعی، توانایی ضبط ویدیو از بازی‌های شماست. با دستور دادن به کینکت به راحتی می‌توانید تنها 28 ثانیه از آخرین اتفاقات رخ داده در بازی‌هایتان را ظبط کنید که در حال حاضر خصوصا در مقایسه با سونی، به علت کم بودن مدت آن، این قابلیت چندان کاربردی و لذت بخش نیست. اما با نصب اپلیکیشن مخصوص این موضوع می‌توانید مدت آن را تا 5 دقیقه افزایش دهید. همچنین صحبت‌هایی از توانایی استریم زنده بازی‌هایتان به وب که تا اوایل سال 2014 به این کنسول اضافه خواهد شد، شنیده می‌شود.نکته عجیب در کنسول جدید مایکروسافت آن است که فعلا هیچ کدام از پورت‌های USB کنسول قابلیت اجرای دستگاه‌های خارجی را ندارند. این بدین معناست که در حال حاضر به طور کلی نمی‌توانید از حافظه‌های خارجی، کیبورد یا هر گونه دستگاهی که پورت USB متصل می‌شود استفاده نمایید.

ایکس‌باکس، جایگزین رسیور و همراه تازه تلویزیون شما

همراهی ایکس باکس جدید با تلویزیون یکی از برجسته‌ترین نکات این محصول به شمار می‌آید. به محض اتصال به تلویزیون، شما می‌توانید همزمان که در حال تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌تان هستید، پیغام‌های دوستانتان در اسکایپ یا دعوت‌نامه‌هایی که برای بازی از سوی آن‌ها ارسال می‌شود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در حال بازی کردن، همزمان مسابقات فوتبال یا برنامه‌های مورد علاقتان که دوست ندارید از دست بدهید را در گوشه تصویر در دسترس داشته باشید. این قابلیت به راحتی و با سرعت اجرا می‌شود و تجربه لذت بخشی از چند وظیفگی در کنسول جدید مایکروسافت به نمایش می‌گذارد. کینکت نیز در اینجا وظیفه شنیدن پیغام‌‌های صوتی شما برای جستجو در شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن‌ها را عهده دار خواهد بود.

microsoft-xbox-one-review-interface-store-games

البته در این بین مشکلاتی نیز در نمایش تصاویر مربوط به شبکه‌های تلویزیونی نیز وجود دارد که می‌تواند وجهه ایده‌های مایکروسافت را اندکی تیره کند. البته مایکروسافت اعلام کرده که این موضوع به خاطر آزمایشی راه انداختن این سرویس بوده و ممکن است در حال حاضر با بعضی دستگاه‌ها همراهی نکند ولی در آینده برطرف خواهد شد.

اپلیکیشن‌های مخصوص ایکس باکس جدید هنوز چندان رونق نگرفته‌اند، اما تشابه بسیار زیاد ایکس باکس با ویندوز در بخش داخلی، نوید رونق گرفتن این بخش را در آینده‌ای نزدیک می‌دهد. البته هم اکنون شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های متفاوتی همچون اسکایپ که حالا با کمک دوربین و میکروفون عالی کینکت تجربه‌ای لذت بخش به همراه دارد، بهره‌مند شوید. حتی می‌توانید به استریم فایل‌هایتان از کامپیوتر بپردازید یا تماشای فایل‌های تصویریتان در اکانت SKY DRIVE را امتحان کنید.

بازی: هر آنچه یک کنسول گیم نیاز دارد

هر چقدر هم که از قابلیت‌های ایکس باکس جدید مایکروسافت سخن بگوییم، اصلی‌ترین نکته‌ای که می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت کنسول جدید مایکروسافت را به همراه داشته باشد، بازی‌های آن است. Xbox One بیش از 22 بازی در هنگام عرضه با خود به همراه آورده است که بیشتر آن‌ها فرنچایزهایی هستند که از نسل‌های قبل می‌شناسیم.

forza-motorsport-5-preview2

حتی اگر بازی را به صورت غیر دیجیتالی خریداری نمایید، باید آن‌ها را قبل از اجرا نصب کنید. اما نکته آزاردهنده مدت زمانی است که نصب این بازی‌ها طول می‌کشد. در مقایسه با نصب سریع کنسول Ps4، ایکس باکس مدت زیاد شما را منتظر می‌گذارد. برای مثال نصب بازی Call OF Duty Ghost چیزی در حدود 19 دقیقه برای رسیدن به 50 درصد نصب و قابل اجرا شدن بازی طول کشید. بله درست متوجه شده‌اید. شما می‌توانید در هنگام نصب بازی, آن را اجرا نمایید. اما در هنگام شروع بازی نیز باید مدتی منتظر بالا آمدن بازی باشید. برای مثال برای بارگذاری صفحه نخست بازی DeadRising 3 مدت 1.5 دقیقه زمان لازم است که در مقابل زمان اندکی که Ps4 شما را منتظر می‌گذارد، ناامید کننده است.ایکس باکس جدید هنوز هم در آن واحد توانایی دانلود تنها یک بازی را دارد. همچنین بازی‌ها در هنگام نصب، با گذشت از یک درصد خاص، قابلیت اجرا را دارا خواهند بود. همچنین شما می‌توانید دانلود بازی‌ها را قطع یا متوقف نمایید ولی در هنگام دانلود بازی‌های سنگین، باید به دنبال انجام کار دیگری بگردید. چرا که تا دانلود چندین گیگابایت از بازی امکان انجام این کارها وجود ندارد.در مقایسه بازی‌ها با نسل قبلی می‌توان به وضوح رگه‌هایی از پیشرفت را در جلوه‌های بصری این عناوین مشاهده کرد. ولی در مقایسه بین دو کنسول تنها می‌توان گفت که گاهی سونی و PS4 عملکرد بهتری به نمایش می‌گذارد و گاهی مایکروسافت و ایکس باکس جدیدش. در نهایت می‌توان به تجربه مشابهی برای این عناوین مشترک دو کنسول اشاره نمود.در بین عناوین مشترک، عملکرد هر دو کنسول نسل هشتمی در گرافیک و گیم پلی را می‌توان نزدیک به هم خواند. به غیر از کینکت مایکروسافت در بازی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کند، تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کند و ایکس باکس را در این زمینه از کنسول سونی جدا می‌سازد. این قابلیت‌ها خصوصا در بازی‌های مخصوص این سنسور همچون Just Dance قدرت خود را به رخ می‌کشد. دستورات صوتی نیز در بازی‌هایی که از این قابلیت کینکت پشتیبانی می‌کنند، لذت دو چندانی را از بازی کردن را در اختیار شما قرار خواهد داد.به طور کلی اگر به دنبال تجربه‌ای مملو از حرکات فیزیکی و بدنی با کمک سنسوری قوی برای شبیه سازی هستید، توصیه استفاده از کینکت ضروری است. اما اگر به دنبال تجربه عناوین انحصاری بسیار و با کیفیت ساخت بالاتر هستید، سونی در نسل قبل نشان داده که از پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای از این بابت فروگذار نمی‌کند.البته لازم به توضیح است که هر پلتفرم جدیدی، نیاز به زمان برای بازسازی و بهینه شدن دارد. بنابراین زمان بارگزاری طولانی در بازی‌ها و اشکالات ریز و درشت فعلی در هر دو کنسول نسل هشتم، دیده می‌شود، هر چند شاید در وهله اول کمی دلسردکننده باشد، اما با مرورزمان رفع خواهد شد.

اپلیکیشن SMARTGLASS: 

اگر کینکت و کنترلر مایکروسافت نمی‌تواند شما را راضی نگاه دارد، پس می‌توانید با کمک اپلیکیشن گسترده Smart Glass که برای ویندوز فون، ویندوز 8، اندروید و آی او اس عرضه شده از ویژگی‌های این اپلیکیشن بهره‌مند شوید. شما در این برنامه می‌توانید اطلاعات پایه مثل اچیومنت‌ها، پیغام‌ها و دوستانتان را مشاهده کنید. همچنین در بازی‌ها نیز از این برنامه می‌توان در قابلیت‌هایی که سازندگان از آن تعبیه می‌کنند استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از تلفن هوشمند واقعیتان آن به عنوان تلفن هوشمند کاراکتر بازی استفاده کنید یا نقشه‌ها و اطلاعات خاصی که از بازی وجود دارد را در تلفن هوشمندتان مشاهده نمایید. همچنین قابلیت استفاده از بعضی اپلیکیشن‌های ایکس باکس به همراه کنترل وبگردی از طریق تلفن هوشمند از جمله دیگر توانایی‌هایی است که مایکروسافت در اپلیکیشن اختصاصی کنسول خود در تلفن‌های هوشمند و تبلتها قرار داده است.

چند وظیفگی در ایکس باکس:  قابلیت‌های بسیار،‌ اما ناتمام

چند وظیفگی در کنسول جدید مایکروسافت هنوز تا رسیدن به مرحله‌ای قابل قبول فاصله دارد. اگر شما در حال اجرای یک بازی باشید و به بازی دیگری سوییچ کنید، بازی اول بدون هیچ گونه اخطاری تمام می‌شود و ممکن است تمامی زحمات شما بر باد برود. همچنین گاهی اشتباهات کینکت در شنیدن دستورات صوتی نیز می‌تواند مسئله ساز باشد و بازی شما را با اشتباه از بین ببرد. همچنین شما در بخش چند وظیفگی آگاهی کافی از برنامه‌هایی که اجرا کرده‌اید و برنامه‌هایی که از آن خارج شده‌اید ندارید که این موضوع هر چند آزار دهنده نیست، اما در صورت بهبود، می‌تواند تجربه بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد. همچنین همانطور که پیش‌تر اشاره شد ایکس باکس می‌تواند با تقسیم کردن صفحه تلویزیون به چند قسمت، حتی در هنگام بازی‌کردن به پخش ویدیوهای شما از یوتیوب، وبگردی و یا پخش برنامه‌های تلویزیونی بپردازد بدون اینکه در کارآیی هر یک از این پردازش‌ها، افت محسوسی ایجاد شود.

Screen20Shot202013-05-2120at201.15.2020PM202

به طور کلی،‌ مایکروسافت این بار آمده تا نه تنها بازی‌های شما، بلکه دنیای مدیای شما را تحت کنترل ایکس‌باکس در آورد. اما آیا در رسیدن به این امر موفق خواهد بود؟ نظر شما چیست؟‌ با تمام این صحبت‌ها،کدام یک از کنسول‌های نسل هشتمی نظر شما را به خود جلب کرده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات