کوالکام Snapdragon S805 را معرفی کرد : گرافیک Adreno 420، چهار هسته Krait 450 با فرکانس نهایی 2.5 گیگاهرتز، راهکاری جامع برای رزولوشن 4K‎‎‎

پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
با نزدیک شدن به انتهای سال 2013 میلادی، کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، پرده از آخرین دستاوردهای خود برمی‌دارند تا سال آینده میلادی با محصولاتی قوی‌تر به بازار وارد شوند. کوالکام نیز دیروز پرده از آخرین چیپ خود، Snapdragon S805 برداشت. در ادامه ویژگی‌ها و امکانات این چیپ را بررسی می‌کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دیروز کوالکام نسل جدید چیپ خود را با نام Snapdragon S805 معرفی کرد که دارای چهارهسته با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی و پشتیبانی از 4K است.

این چیپ علاوه بر قابلیت پشتیبانی از صفحات نمایش 4K قادر است ویدئوهای 4K را نیز ثبت کند که در چیپ قبلی کوالکام یعنی Snapdragon 800 نیز تعبیه شده بود. نکته‌ی جالب در این مورد استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی جدید آدرنو 420 است که جایگزین آدرنو 330 شده است که با افزایش 40 درصدی توان پردازشی نسبت به نسل پیشین مواجه است.

اسنپدراگون S805 شامل یک پردازنده‌ی 4 هسته‌ای بهبود یافته است. هسته‌های پردازشی از معماری جدید Krait 450 استفاده می‌کنند که قادر است در حداکثر فرکانس 2.5 گیگاهرتزی کار کند. همچنین پهنای‌باند حافظه‌ی آن نیز قابلیت جابجایی داده‌ها را با سرعت 25.6 گیگابایت برثانیه را دارد. Krait 450 همچنان از معماری 32 بیتی استفاده می‌کند، بنابراین کوالکام برای پشتیبانی از معماری 64 بیتی نسل دیگری از چیپ‌ها را عرضه خواهد کرد. این چیپ جدید به طور کامل با لیتوگرافی 20 نانومتری از نوع HPM شرکت TSMC تولید شده است.‎

همچنین در مورد امکانات ارتباطی نیز، کوالکام یک مودم کاملا جدید در این چیپ قرار داده است که Gobi 9*35 نام گرفته است. این مودم با استفاده از لیتوگرافی20 نانومتری ساخته شده است و بسیار کوچک، بهینه طراحی و تولید شده است. این مودم از دسته چهارم LTE و Dual Band WiFi با استاندارد ac پشتیبانی میکند که قابلیت انتقال تصویر با رزولوشن 4K را به صورت بی سیم در اختیار کاربر قرار می‌دهد.‎‎

این چیپ از یک پردازنده‌ی جدید برای دوربین نیز بهره می‌برد که بصورت خارق‌العاده‌ای سرعت و کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین را افزایش می‌دهد. اسنپ دراگون S805 دارای اولین پردازنده سیگنال تصویری می باشد که قادر است یک گیگاپیکسل در ثانیه را از خود عبور دهد که باعث بهبود عملکرد و سرعت عکس برداری در کنار افزایش کیفیت خروجی می شود.‎‎ همچنین پردازش تصویر خروجی از سنسور به همراه یکپارچه سازی با سیستم Gyro امکان کاهش لرزش و پایدارسازی تصویر را به منظور ذخیره تصاویری شفاف تر فراهم می‌آورد‎‎‎.

کوالکام از آمادگی خود برای تولید انبوه این چیپ‌ها سخن گفته است، در نتیجه می‌توان این چیپ‌ را در تلفن‌های هوشمند تولید شده در نیمه اول سال آینده‌ی میلادی در بازار مشاهده کرد. می‌توان امیدوار بود تا اولین نسخه ی این تلفن‌ها را در نمایشگاه CES در دی‌ماه و MWC که در اسفندماه برگزار خواهد شد، از نزدیک ببینیم.

چیپ جدید کوالکام به‌همراه تغییراتی نسبت به نسل پیشین به بازار عرضه شده است، اما هنوز برای قضاوت در مورد توانایی رقابت آن همچون Snapdragon 800 نمی‌توان به صراحت سخن گفت و باید به انتظار نشست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات