iPhone 5c‌ چگونه فروش آیفون 5s‌ را افزایش می‌دهد؟

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
اگر نگاهی به آمار فروش و رقابت آیفون 5c انداخته باشید، به روشنی می‌توان این مدل را به عنوان کم‌فروش‌ترین و ناامیدکننده‌ترین محصول تاریخ اپل دانست. اما آیا اپل با آن‌همه تحلیل‌گر اقتصادی و آن‌همه دفتر و نمایندگی و تحقیقات از نتیجه چنین اقدامی آگاهی ندارد؟ پس آیفون 5c چرا؟ چه چیزی در پس نگاه تیم کوک و یارانش در هنگام معرفی آیفون 5c پنهان شده بود؟
تبلیغات

امسال، کنفرانس معرفی اعضای جدید خانواده آیفون، متفاوت‌تر از همیشه بود. این بار آیفون جدید تنها ستاره درخشان کنفرانس به حساب نمی‌آمد. آیفون 5c با همراهی طلایه دار امسال اپل، iPhone 5s، به شایعات تلفن ارزان قیمت یا میان رده اپلی پایان داد و چهره‌ای متفاوت از محصولات اپل به نمایش گذاشت.

بیایید کمی از عقب‌تر و با یک مقدمه ساده شروع کنیم. آیفون 5c تلفن خوبی است. ظاهر‌ تازه‌ای دارد، رنگارنگ است و به صورتی طراحی شده که در حد یک تلفن‌ میان‌رده مناسب باشد. همچنین دوربین آن نیز به گونه‌ای است که می‌توان کیفیت آن را با یک پرچمدار نسل قبلی مقایسه کرد. اما قیمت آن چه؟

اینجا جایی است که اپل سعی می‌کند مشتریانش را به سمت و سوی دلخواهش بکشاند. آیفون جدید قرار نیست جایگزین آیفون 4s که همچنان تولیدش ادامه دارد باشد. بر عکس، آیفون 5c آمده تا آیفون 5 را از میدان به در کند. اما چرا اپل باید آیفونی که هنوز یک سال از عمرش هم نگذشته است را از رده خارج کند؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال، نگاهی به قیمت گذاری اپل بیندازید. با آمدن هر مدل جدید از آیفون در سال‌های گذشته، 100 دلار از قیمت مدل‌های قبلی کاسته شد. سپس مدل‌های دو نسل قبلی نیز از رده خارج می‌شدند. این موضوع تا جایی که پرچمداران جدید اپل دست به آفرینش شگفتی‌های متفاوتی می‌زدند ادامه داشت، اما درست زمانی که کاربران احساس کردند که دیگر محصولات جدید اپل آن تغییرات عمده پیشین را ندارد و تنها چند بروزرسانی قرار است انجام بگیرد، بازی اپل را به چالش کشیدند. چالشی که امسال اپل را وادار کرده تا قوانین بازی را به نفع خودش تغییر بدهد. تولید و فروش آیفون 5 متوقف شد، اما همچنان آیفون ارزان قیمت به همراه iPhone 4s و جدیدترین پرچمدار گران‌قیمت این شرکت ادامه دارد. بنابراین مشتریان قدیمی اپل که از آیفون 4s‌ یا 4 استفاده می‌کنند و قصد خرید یک آیفون جدید را دارند تنها دو گزینه پیش روی خود دارند: آیفون 5c یا آیفون 5s! در نتیجه انتخابی به جز آیفون گران قیمت باقی نمی‌ماند و دیگر خبری از آن کاهش قیمت 100 دلاری آیفون 5 که در مدل‌های پیشین بود وجود ندارد. چرا که بعید می‌رسد با توجه به قیمت آیفون 5c که حتی صد دلار از یک Htc One گران‌تر است و تفاوت قیمت چشمگیری هم با یک آیفون 5s ندارد، خریداری حاضر به تن دادن به آیفون پلاستیکی با رنگ‌های مصنوعی بدهد که آدم را یاد یک اسباب بازی می‌اندازد تا یک تلفن هوشمند اپل. 

بدین ترتیب شایعه ورود آیفون اقتصادی به دروغی ناخوشایند تبدیل شد. خرید یک آیفون که پلاستیکی است، رنگ‌های آن جالب توجه نیست، سنگین‌تر و ضخیم‌تر است آن هم وقتی که اپل آیفون 5 را با بدنه آلومینیومی، جذاب، نازک و با امکانات بالا به فروش می‌رساند، هیچ منطقی در پشت خود ندارد. اینجاست که اپل از گذشته خود درس می‌گیرد. گذشته‌ای که در آن کاربران با ورود آیفون 5 به بازار، با ناامیدی رای را به نفع جیب‌هایشان صادر کردند و عده زیادی  به جای خرید آیفون 5، به آیفون 4s با قیمت کمتر روی آوردند. اما نتیجه این اتفاق آن شد که اپل، همچنان هم با همان طراحی و امکانات نه چندان بیشتر به بازار بیاید، اما خریدارانی که قصد تعویض آیفون خود را دارند را ترغیب به خرید تلفن هوشمند گران قیمت خود کند.

شاید این استراتژی جواب بدهد، شاید اپل رکورد شکنی کند، اما موضوع بر سر وادار کردن مشتری به خرید محصولی است که شاید قیمت آن با توجه به امکانات آن قابل هضم نباشد. در واقع اکنون ناچارید تا در نبود آیفون 5‌ با قیمت کاهش یافته برای خرید آیفون جدید که حداقل به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی ندارد، روی بیاورید. نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات