کارمندان اولیه گوگل

۲۱ کارمند اول گوگل الان کجا هستند؟

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
۲۱ نفر گوگل را در روزهای اولیه همراهی کردند، اما بسیاری از آن‌ها از گوگل جدا شدند و سرنوشت برخی نامعلوم است.
تبلیغات

احتمالاً زمانی‌ که سرگی برین و لری پیج شرکت گوگل را تأسیس کردند، به این فکر نمی‌کردند که روزی به یکی از غول‌های دنیای فناوری تبدیل شوند و هزاران نفر را برای کار در شرکت خود استخدام کنند. این دو که در عصر یکه‌تازی یاهو در بازار موتورهای جست‌وجو خود را بازنده‌ای بیش نمی‌دیدند، به مالکان یاهو پیشنهاد دادند گوگل را به‌ ارزش یک میلیون دلار بخرند؛ پیشنهادی که از سوی مالکان یاهو پذیرفته نشد.

اما طولی نکشید که گوگل گوی سبقت را از یاهو ربود و موتور جست‌وجوی این شرکت، سال‌ها است بزرگ‌ترین سهم بازار را در اختیار دارد. به غیر از رشد در زمینه‌ی فناوری و حضور در بازار موبایل با گوشی پیکسل، گوگل از زمان شروع فعالیتش تاکنون در زمینه‌ی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد حرف‌هایی زیادی برای گفتن داشته است؛ کارمندانی که از گوگل به مدیرعامل، سرمایه‌گذار استارتاپ‌ها و بزرگان حوزه‌ی فناوری تبدیل شده‌اند.

به غیر از سرگی برین و لری پیج، ۱۹ نفر دیگر گوگل را در زمان تولدش همراهی کردند. در این مقاله قصد داریم سرگذشت ۲۱ نفر کارمند اولیه‌ی گوگل را بررسی کنیم و ببینیم پس از گذشت ۲۵ سال، اکنون به چه کاری مشغول هستند.

۱. مریسا میر؛ از مهندس نرم‌افزار گوگل تا مدیرعامل یاهو

گوگل، مریسا مِیِر (Marissa Mayer) را به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در ژوئن ۱۹۹۹ استخدام کرد. میر ۱۳ سال در گوگل حضور داشت و در جولای ۲۰۱۲ از جمع کارکنان این شرکت جدا شد و به یاهو پیوست. میر در زمانی که یاهو با چالش‌های مختلفی دسته‌وپنجه نرم می‌کرد، به‌عنوان مدیرعامل مشغول به کار شد و تلاش کرد یاهو را به عصر طلایی خود بازگرداند. با این حال، او در این مسیر موفق نبود و پس از واگذاری کامل یاهو به ورایزن، در ژوئن ۲۰۱۷ به کار خود در یاهو پایان داد.

مریسا مایر

میر براساس رتبه‌بندی مجله‌ی فورچون، همواره در بین ۵۰ زن قدرتمند آمریکا قرار می‌گرفت. او پس از ترک یاهو، در استارتاپی به‌نام lumbi labs سرمایه‌گذاری کرد که در زمینه‌ی ساخت اپلیکیشن‌های بهره‌وری فعالیت می‌کند.

۲. کندرا دی جیرولامو؛ حضور کمتر از سه سال در گوگل

کندرا دی‌جیرولامو (Kendra DiGirolamo) با عنوان شغلی هماهنگ‌کننده فروش در ژوئن ۱۹۹۹ به جمع کارکنان گوگل محلق شد؛ او جزو کارکنان اولیه با سابقه‌ی کم در گوگل به حساب می‌آید و در ماه می‌ ۲۰۰۱ برای همیشه این شرکت را ترک کرد. دی جیرولامو برخلاف مریسا میر پس از ترک گوگل، چندان موفق نبود و از زمان جدایی تا کنون در چند شرکت تقریباً بی‌نام و نشان فعالیت داشته است.

کندرا دیجیرولامو با لباس آبی

براساس اطلاعات لینکدین دی جیرولامو، او از سال ۲۰۰۸ تاکنون به‌عنوان تحلیلگر ارشد در شرکتی به‌نام Driscoll's مشغول به کار بوده است که در زمینه‌‌ی پرورش توت‌فرنگی فعالیت دارد.

۳. لری شوییمر؛ مهندس توانمند با سرگذشت نامعلوم

علاوه‌بر مریسا میر، لری شوییمر (Larry Schwimmer) نیز به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در سال ۱۹۹۹ به استخدام گوگل درآمد. او با توانایی‌های قابل توجهی که داشت، دو پروژه‌ی مهم Snippets و Google Moon را در این شرکت راه‌اندازی کرد.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی
حتی عکس از لری شوییمر هم به‌زحمت پیدا می‌شود!

پروژه‌ی Snippets با هدف افزایش بهره‌وری کارمندان گوگل راه‌اندازی شد تا این شرکت در دوران رشد، به‌صورت بهینه‌تری کارمندان را مدیریت کند. سرویس Google Moon هم شبیه به Google Earth است و تصاویری از ماه را به نمایش می‌گذارد. شوییمر در سال ۲۰۰۵ از گوگل جدا شد و پس از ترک این شرکت نتوانست به موفقیت‌های بزرگی برسد؛ درحال‌حاضر نیز خبر چندانی از او در دسترس نیست و به‌سختی می‌توان عکسی از او در اینترنت پیدا کرد.

۴. جیم ریز؛ پزشک مهندس

جیم ریز (Jim Reese)، پزشکی بود که در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان مهندس در گوگل استخدام شد و تا سال ۲۰۰۵ در این شرکت فعالیت کرد. شغل اصلی جیم ریس در گوگل، مهندس ارشد عملیات‌ها بود؛ اما او به شوخی در لینکدین خود نوشته بود روز‌های سه‌شنبه در گوگل به جراحی مغز و اعصاب می‌پردازد! ریز در زمان فعالیتش در گوگل، طی حادثه‌ای به تیرچه‌ای فلزی برخورد کرد و در همان جا بیهوش شد.

جمیز ریز، کارمند اولیه گوگل در حال آواز خواندن

براساس اطلاعات لینکدین ریز، او از سال ۲۰۱۵ تاکنون در هیئت‌مدیره‌ی برنامه‌ی اسپارک (Spark) مشغول به کار است که برای آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل مختلف طراحی شد.

۵. جرالد اینر؛ از اولین حسابداران گوگل

جرالد اینر (Gerald Aigner) با هدف مدیریت هزینه‌های تأمین تجهیزات گوگل به جمع کارمندان اولیه‌‌ی این شرکت اضافه شد. او به‌نوعی یکی از اولین حسابداران گوگل به حساب می‌آید و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ در گوگل مشغول به کار بود.

اینر در گوگل توانست به سطح مدیران ارشد برسد و در سال ۲۰۰۴، دفتر گوگل را در زوریخ سوئیس تأسیس کرد. جرالد اینر مسئول دیتاسنتر، مذاکرات برای دریافت اینترنت/خط اجاره‌ای، خرید سخت‌افزار و نظارت بر بهینه‌سازی عملکرد‌ها بود. اینر در لینکدین خود را متخصص مستقل در حوزه ‌یاینترنت معرفی می‌کند و در حال حاضر، مشاور شرکت Maxeler Technologies در لندن است.

۶. سوزان ووجیتسکی؛ صاحب اولین دفتر گوگل

سوزان ووجیتسکی (Susan Wojcicki)، یکی از وفادارترین کارکنان گوگل به‌شمار می‌آید؛ او از سال ۱۹۹۹ که به استخدام گوگل درآمد، تاکنون در این شرکت مشغول به کار است. ووجیتسکی قبل از اینکه به گوگل بپیوندد، این شرکت را به خوبی می‌شناخت؛ چراکه گاراژ خانه‌ی او و همسرش در ازای دریافت ماهیانه ۱۷۰۰ دلار، در سال ۱۹۹۷ به اجاره‌ی گوگل درآمد.

تصویر Susan Wojcicki از نمای نزدیک

ووجیتسکی از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۳ مدیرعامل یوتیوب بود تا اینکه این پست مدیریتی را به نیل موهان تحویل داد. البته سوزان به‌عنوان مشاور، همچنان نیل موهان را در یوتیوب همراهی می‌کند. ووجیتسکی، زنی ثروتمند است و در سال ۲۰۲۲، دارایی‌هایش حدود ۷۶۵ میلیون دلار برآورد شده بود.

۷. جون بردی؛ وفادارترین کارمند گوگل

جون بردی (Joan Braddi)، یکی دیگر از با سابقه‌ترین کارکنان گوگل به حساب می‌آید که از سال ۱۹۹۹ تاکنون در این شرکت مشغول به کار است.

بردی درحال‌حاضر تیم مشارکت جهانی محصول گوگل را رهبری می‌کند که مسئول تولید و مدیریت محتوا و مشارکت‌های توزیعی است که محصولات گوگل را به دست کاربران در سراسر جهان می‌رساند. او پیش‌تر، معاون سرویس‌های جست‌وجوی گوگل بود.

جون بردی با لباس مشکی در گوگل

شیل سندبرگ، مدیر ارشد مالی فیسبوک در کتاب خود نوشته است که روش مذاکرات متقاعدکننده را از بردی یاد گرفته است.

۸. کریس اسکاراکیس؛ عاشق راه‌اندازی کسب‌وکار

کریس اسکاراکیس (Chris Skarakis) از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ در گوگل مشغول به کار بود و به عنوان مدیر توسعه‌ی تجارت این شرکت فعالیت می‌کرد. او جزو آن دسته از کارمندان اولیه‌ی گوگل بود که پس ترک این شرکت، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرد؛ اولین شرکت او پس از گوگل، پلتفرم استریم موسیقی Blip.fm بود. اسکاراکیس که به تأسیس شرکت‌های مختلف علاقه‌مند است، در سال ۲۰۲۱ شرکت Studio 2200 را راه‌اندازی کرد و اکنون مدیریت آن را برعهده دارد.

۹. ریچل چمبرز؛ ۱۷ ماه سابقه در گوگل

ریچل چمبرز (Rachael Chambers) که در نت اسکیپ فعالیت می‌کرد، در می ۱۹۹۹ به گوگل پیوست و به‌عنوان دستیار اجرایی در این شرکت مشغول به کار شد. فعالیت چمبرز در گوگل دوام زیادی نداشت و پس از ۱۷ ماه فعالیت، در اکتبر ۲۰۰۰ از این مجموعه جدا شد.

او پس از جدایی از گوگل و چند بار جابه‌جایی بین شرکت‌های مختلف، در سال ۲۰۰۷ به Cisco پیوست و تاکنون در این شرکت مشغول به کار بوده است.

۱۰. استیو شیمل؛ علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری

استیو شیمل (Steve Schimmel) تا سال ۲۰۰۵ در بخش توسعه‌ی تجارت گوگل مشغول به کار بود. او پس از ترک گوگل، به‌عنوان سرمایه‌گذار فرشته (Angel investor) به فعالیت کاری خود ادامه داد. سرمایه‌گذار فرشته، فردی است که روی یک یا چند شرکت نوپا سرمایه‌ گذاری می‌کند و در امور اجرایی آن‌ها دخالت چندانی ندارد.

از جمله استارتاپی که شیمل تاکنون روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، می‌توان به HireAthena Crowdrise و Roozt و Guide اشاره کرد. مدیریت بنیاد جوزف کمپل که به مطالعه‌ی اساطیر می‌پردازد، یکی دیگر از فعالیت‌هایی شیمل است.

۱۱. سالار کمانگر؛ اولین ایرانی گوگل

سالار کمانگر، اولین کارمند ایرانی گوگل بود که در سن ۲۲ سالگی به این شرکت ملحق شد؛ کمانگر همراه با امید کردستانی به فردی تأثیرگذار در گوگل تبدیل شد و در راه‌اندازی سرویس تبلیغاتی گوگل نقش کلیدی داشت.

سالار کمانگر

کمانگر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، مدیرعامل یوتیوب بود و سپس این پست را به سوزان ووجیتسکی تحویل داد. البته او همچنان به‌عنوان نایب رئیس ارشد ویدیو در یوتیوب حضور دارد.

۱۲. امید کردستانی؛ راه‌اندازی گوگل ادوردز

امید کردستانی در دنیای تکنولوژی فرد نام‌‌آشنایی است. او به‌عنوان یازدهمین کارمند به استخدام گوگل درآمد و تا سال ۲۰۱۵ با سابقه‌ی کار حدودا ۱۶ سال در این شرکت فعالیت می‌کرد. راه‌اندازی سرویس تبلیغاتی گوگل ادوردز که حالا به گوگل ادز تغییرنام داده و منبع اصلی درآمد گوگل محسوب می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های کردستانی به‌شمار می‌رود.

امید کردستانی

جک دروسی، مدیرعامل سابق توییتر (ایکس)، کردستانی را در سمت رئیس اجرایی هئیت‌مدیره این شرکت در سال ۲۰۱۵ استخدام کرد. او همچنین یکی از بزرگ‌ترین سهامدارن توییتر بود و یک سال پس از پیوستن به این شرکت، دو میلیون دلار از سهام توییتر را خریداری کرد. کردستانی پس از انحلال هیئت‌مدیره‌ی ۱۱ نفره توییتر در سال ۲۰۱۲، از این شرکت جدا شد و اکنون به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی انتشارات آموزش پیرسون مشغول به کار است.

۱۳. ژرژز هاریک؛ عضو کمیته استخدام گوگل

ژرژز هاریک (Georges Harik)، به‌عنوان مهندس نرم‌افزار به جمع کارمندان گوگل اضافه شد و تا سال ۲۰۰۵ در این شرکت کار می‌کرد. حضور در کمیته‌ی سه نفره‌ی استخدام مهندسان گوگل، یکی از پست‌های کلیدی او بود. علاوه‌براین، هاریک در تعیین استراتژی‌های جیمیل، گوگل تاک و چند سرویس دیگر گوگل نقش اساسی داشت. مدیریت سرویس‌های ادسنس و ادوردز آنلاین از دیگر فعالیت‌های هاریک به شمار می‌رود.

ژرژز هاریک با کت شلوار در گوگل

هاریک هم اکنون هم‌بنیانگذار پیام‌رسان imo.im است و به GV، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجاری آلفابت مشاوره می‌دهد.

۱۴. یورس هولزل؛ آچار فرانسه گوگل

یورس هولزل (Urs Hölzle)، مهندس نرم‌افزار اهل سوئیس بود که به‌عنوان هشتمین کارمند گوگل در سال ۱۹۹۹ به این شرکت پیوست. او یکی از کارآمدترین و در عین حال وفادارترین کارمندان گوگل بوده و همچنان در این شرکت مشغول به کار است.

یورس هولزل با لباس سفید در گوگل

هولزل به‌عنوان نایب‌رئیس ارشد بخش زیرساخت و فنی مشغول به کار است و بر طراحی، نصب و عملیات سرور‌ها، شبکه‌ها و دیتاسنتر‌های گوگل نظارت می‌کند. او قبل از پیوستن به گوگل، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه سانتا باربارا بود.

۱۵. امیت پاتل؛ ایده‌پرداز خلاق با سابقه نامعلوم

امیت پاتل (Amit Patel) را یکی از بهترین و بااستعدادترین مهندسان گوگل می‌نامند؛ طبق برخی روایت‌ها، شعار معروف «شرور نباش» گوگل، حاصل ذهن خلاق او بوده است.

مدت زمان فعالیت پاتل در گوگل نامشخص است و جزئیات زیادی درباره‌ی میزان زمان فعالیتش در گوگل و همچنین بعد از آن در دسترس نیست.

۱۶. هری چئونگ؛ اسپایدرمن گوگل

هری چئونگ (Harry Cheung) در سال ۱۹۹۹ به گوگل پیوست و در سال ۲۰۰۵، از این مجموعه جدا شد. هری چئونگ در گوگل روی فرایند بهبود عنکبوت‌های موتور جست‌وجو برای ایندکس صفحات وب کار می‌کرد؛ از این رو، در گوگل به او اسپایدرمن می‌گفتند.

هری چئونگ با کت مشکی در گوگل

چئونگ پس از جدایی از گوگل، به جمع سرمایه‌گذاران فرشته پیوست و روی چند استارتاپ مختلف سرمایه‌گذاری کرد. او همچنین استارتاپ Roostify را تأسیس کرد که در زمینه‌ی اجاره‌ی منزل فعالیت دارد.

۱۷. ری سیدنی؛ خوش‌شانسی پس از جدایی از گوگل

ری سیدنی (Ray Sidney) یکی دیگر از مهندسان نرم‌افزار بود که در ژانویه‌ی ۱۹۹۹ به استخدام گوگل درآمد و تا مارس ۲۰۰۳ در این شرکت کار می‌کرد. ری سیدنی حدود یک سال و نیم قبل از عرضه عمومی سهام گوگل، از این شرکت جدا شد.

ری سیدنی ثروتمند، یکی از اولین کارمندان گوگل

جدایی سیدنی از گوگل برایش خوش‌یمن بود و در این سال‌ها ثروت زیادی به دست آورد. او هم اکنون صاحب چند هتل و اقامتگاه است و مدیریت Big George Ventures را بر عهده دارد که در امور مشاوره املاک فعالیت دارد.

۱۸. هثر کرنز؛ اولین مدیر منابع انسانی گوگل

هثر کرنز (Heather Cairns) به‌عنوان مدیر منابع انسانی به استخدام گوگل درآمد و از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ در این شرکت مشغول به کار بود. کرنز نقش عمده‌ای در رشد و توسعه سرمایه انسانی گوگل داشت و ۲۰۰ کارمند اول این شرکت را خودش استخدام کرد.

هثر کرنز، اولین مدیر منابع انسانی گوگل

کرنز پیش‌تر به‌عنوان سرمایه‌گذار فرشته در استارتاپی با مدیریت زنان و پیشبرد اهداف اجتماعی کار سرمایه‌گذاری کرده بود. او از سال ۲۰۱۵ تاکنون مدیر شرکت Coastal Street است که در حوزه مشاوره املاک در ایالات ماساچوست کار می‌کند.

۱۹. کرگ سیلورستاین؛ آموزش مهندسان

کرگ سیلورستاین (Craig Silverstein)، یکی دیگر از وفادارترین کارمندان گوگل بود. او به عنوان اولین کارمند توسط سرگی برین و لری پیج در سال ۱۹۹۸ به استخدام گوگل درآمد و تا سال ۲۰۱۲ در این شرکت کار می‌کرد. سیلورستاین، مسئول آموزش مهندسان گوگل بود و در توسعه‌ی سرویس موتور جست‌وجو این شرکت، نقش بسیار پررنگی داشت.

مهندس کرگ سیلورستاین، اولین فرد استخدام شده در گوگل

سیلورستاین پس از ترک گوگل، به پلتفرم آموزش آنلاین Khan Academy پیوست و مدیریت زیرساخت این مجموعه را برعهده دارد.

۲۰. سرگی برین؛ نفر دوم گوگل

در دنیای فناوری کمتر کسی پیدا می‌شود که سرگی برین (Sergey Brin) هم‌بنیان‌گذار گوگل را نشناسد. سرگی برین ابتدا در گوگل و سپس در آلفابت (شرکت مادر گوگل) کار می‌کرد. او پس از تغییر سازمانی گوگل و آلفابت، به‌عنوان مدیر آلفابت انتخاب شد و تا دسامبر ۲۰۱۹ این مسئولیت را بر عهده داشت. البته برین دیگر نه در گوگل و نه در آلفابت نقش اجرایی ندارد و به‌عنوان یکی از اعضای هئیت‌مدیره این شرکت به کارش ادامه می‌دهد.

سرگی برین

سرگی برین همسر سوزان ووجیتسکی بود که پس از شش سال زندگی مشترک، از هم جدا شدند. شاید سرگی برین دیگر مسئولیتی در گوگل نداشته باشد، اما یکی از ثروتمندترین افراد دنیا است که ارزش دارایی‌هایش حدود ۶۶ میلیارد دلار تخمین‌زده می‌شود.

۲۱. لری پیج؛ نفر اول گوگل

لری پیج (Larry Page) مانند سرگی برین، فردی شناخته‌شده در دنیای فناوری است. او نیز دیگر در گوگل و آلفابت نقش اجرایی بر عهده ندارد و فقط یکی از اعضای هیئت‌مدیره آلفابت محسوب می‌شود.

چهره خندان لری پیج هم بنیان گذار گوگل

لری پیج تا دسامبر ۲۰۱۹ در آلفابت حضور داشت و به‌عنوان مدیرعامل شرکت مادر گوگل کار می‌کرد؛ در نهایت، از این سمت کناره‌گیری کرد تا ساندار پیچای جایگزین او شود.

پیج همراه با برین در توسعه‌ی الگوریتم رتبه‌بندی سرچ گوگل موسوم‌ به PageRank نقش داشت و به‌خاطرش جایزه‌ی Marconi را در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد. از لری پیج و سرگئی برین در کنار افرادی چون استیو جابز و بیل گیتس به‌عنوان عوامل توسعه‌ی ایالات متحده در زمینه‌ی فناوری اطلاعات، اکتشافات بنیادین، بیوتکنولوژی و سایر علوم یاد می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات