9 ویژگی اندروید 4.4 کیت‌کت که از آنها بی‌اطلاع هستید!

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۹
مطالعه 8 دقیقه
می‌خواهیم 9 ویژگی سیستم عامل شیرین و کاکائویی کیت کت را که کمتر به آنها پرداخته شده و احتمالا شما از آنها بی‌خبرید، شرح دهیم.
تبلیغات

نسخه 4.4 اندروید با نام کیت‌کت روانه بازار شده و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به گجت‌های مرتبط با فناوری را به خود جلب کرده است. اندروید جدید دارای قابلیت‌های تازه‌ای است که آن را به بهترین اندروید ارائه شده تا کنون بدل می‌سازد.

تغییرات اعمال شده در نسخه جدید اغلب با واکنش‌های مثبت کاربران و منتقدین مواجه شده است. این امر نشان‌دهنده توجه گوگل به تلاش برای ارائه تجربه کاربری لذت‌بخش برای کاربران است.

تا کنون با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اندروید کیت‌کت آشنا شده‌ایم. برخی ترفندها و آموزش‌های جدید را نیز در زومیت ارائه کرده‌ایم.

حال در این مقاله می‌خواهیم به برخی ویژگی‌های پنهان این نسخه از سیستم‌عامل اندروید بپردازیم که شاید کمتر به آنها توجه کرده باشید، یا اصلا سراغشان نرفته باشید! همراه ما باشید.

انتخاب پیشرفته فایل‌ها با دسترسی به کل حافظه

در اندروید کیت‌کت، گوگل رابط کاربری انتخاب فایل در اپلیکیشن‌ها را بازطراحی کرده و قابلیت یکپارچه شدن با گوگل درایو و سایر سرویس‌های ارائه‌دهنده فضای ابری را به آن افزوده است تا فرایند دسترسی به فایل‌ها ساده‌تر شود. گوگل و رسانه‌ها به این ویژگی نسخه جدید اندروید پرداخته‌اند، اما آیا می‌دانستید که از طریق آن می‌توانید به هر فایلی روی حافظه داخلی یا حافظه خارجی SD مستقیما دسترسی داشته باشید؟

lesser-known-features-android-kitkat-1

برای فعال‌سازی دسترسی به کل حافظه، از طریق منوی رابط کاربری انتخاب فایل به بخش تنظیمات بروید و گزینه Display advanced devices را فعال کنید. همچنین از طریق همین بخش می‌توانید کاری کنید که سایز فایل‌ها نیز در گوشه آنها نشان داده شود.

پس از فعال‌سازی یک بخش مربوط به حافظه داخلی، به لیست Open اضافه خواهد شد. در صورتی که دستگاه‌تان مجهز به حافظه خارجی باشد نیز می‌توانید بخش مربوط به آن را مشاهده نمایید. با لمس این بخش‌ها می‌توانید هر فایلی از سیسستم‌تان را انتخاب کنید.

lesser-known-features-android-kitkat-2

در ضمن می‌توانید فایل‌ها را بر اساس نام، آخرین زمان اصلاح فایل و سایز، مرتب‌سازی کنید و حالت نمایش را به شکل لیست یا جدول تغییر دهید.

انتخاب ساده‌تر لانچر و اپلیکیشن پیامک پیش‌فرض

در اندروید کیت‌کت در صورتی که یک لانچر دیگر بر روی دستگاه خود نصب نمایید، در بخش تنظیمات یک گزینه Home اضافه می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد تا به سادگی، لانچر پیش‌فرض خود را انتخاب کنید. همچنین نسخه جدید اپلیکیشن Hangouts قابلیت یکپارچه شدن با پیامک‌ها را دارا می‌باشد. این بدان معنا نیست که اپلیکیشن پیامک اندروید به طور کامل حذف شده است، چرا که ممکن است برخی تولیدکنندگان همچنان تمایل داشته باشند که پیامک‌ها را از Hangouts جدا نمایند. راه ساده‌ای نیز برای انتخاب اپلیکیشن پیامک پیش‌فرض وجود دارد و می‌توانید از اپلیکیشن پیامک اندروید، سرویس پیام‌رسانی هنگ‌اوت یا اپلیکیشن‌های دیگر برای سرویس پیامک خود استفاده کنید.

lesser-known-features-android-kitkat-3

این گزینه در بخش Wireless & Networks در بخش تنظیمات در دسترس است.

آلارم و هشدار پیشرفته

حتما برای شما هم پیش آمده که در گوشی اندرویدی خود آلارمی را برای صبح تنظیم کنید ولی پیش از به صدا در آمدن آن از خواب بیدار شوید. بعد به خاطر تنبلی یا حواس‌پرتی و مشغله فراموش کنید که آلارم را غیرفعال سازید و ناگهان در زمانی که نباید، آلارم شروع به سروصدا کند. ممکن است در میان یک جلسه یا سر کلاس باشید و این موضوع در چنین شرایطی آزاردهنده است. کیت‌کت این مشکل را مرتفع نموده است. یک ساعت مانده به زمان تنظیم شده برای نزدیک‌ترین آلارم، اطلاع‌رسانی مربوط به آلارم‌های پیش رو به نمایش در می‌آیند. یک گزینه Dismiss Now نیز در کنار آنها به نمایش در می‌اید که با لمس آن می‌توانید آلارم مربوطه را کنسل کنید.

lesser-known-features-android-kitkat-4

ویجت‌های صفحه قفل را فعال یا غیرفعال کنید

گوگل در اندروید 4.2 ویجت‌های صفحه قفل را معرفی کرد. این قابلیت با استقبال بالایی همراه شد و بسیاری از کاربران این ویژگی اندروید را خیلی مفید و کارآمد می‌دانند. اما بسیاری از کاربران نیز چندان علاقه‌ای به این ویجت‌ها نداشته و ترجیح می‌دهند از یک صفحه قفل ساده بهره ببرند. تا کنون امکان غیرفعال‌سازی ویجت های صفحه قفل وجود نداشت. در اندروید کیت‌کت این مشکل مرتفع شده و شما می‌توانید از طریق بخش Security در تنظیمات، این قابلیت را فعال یا غیرفعال کنید.

lesser-known-features-android-kitkat-5

مشاهده وضعیت پشتیبانی از امکان تبدیل متن به صحبت در زبان پیش‌فرض

قابلیت تبدیل متن به صحبت یکی از ویژگی‌های قدیمی اندروید است، اما این ویژگی همه زبان‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. کیت‌کت یک بخش Default language status را به تنظیمات Language & Input افزوده که نشان می‌دهد که آیا زبان پیش‌فرض کنونی توسط سرویس تبدیل متن به صحبت پشتیبانی می‌گردد یا خیر.

lesser-known-features-android-kitkat-6

مدیریت مصرف داده موبایل

در نسخه جدید اندروید یک گزینه به نام Mobile Plan در داخل بخش Wireless & Networks وجود دارد که هدفش کمک به شما برای مدیریت طرح‌های مخابراتی موبایل شما است. این ویژگی تنها در صورتی کار می‌کند که سرویس‌دهنده مخابراتی شما یک وب‌سایت شناخته شده برای سفارش و پیکربندی طرح‌‌های مصرفی داشته باشد.

lesser-known-features-android-kitkat-7

ویژگی تکمیل خودکار شماره در Dial Pad همیشه فعال است

گوگل در اندروید 4.4 بخش Dial Pad را بازطراحی نموده و چند ویژگی جدید به آن افزوده است. تکمیل خودکار شماره تلفن در Dial Pad ویژگی بسیار کارآمد و مفیدی است که به کاربران اجازه می‌دهد بوسیله تایپ کردن شماره‌های مربوط به کاراکترهای نام افراد، به مخاطب مورد نظر خود به سرعت دسترسی پیدا کنند. گوگل در اندروید 4.3 این ویژگی را به عنوان یک گزینه انتخابی ارائه نمود، اما در اندروید 4.4 دیگر این ویژگی انتخابی نیست، بلکه همیشه می‌توانید از آن بهره ببرید. از آنجا که هیچ دلیلی وجود ندارد که کسی بخواهد این قابلیت را غیرفعال کند به نظر می‌رسد اقدام گوگل برای همیشه روشن بودن آن، کاری منطقی است!

موارد ذکر شده در بالا ویژگی‌هایی بودند که می‌توانند برای بسیاری مفید باشند. اما علاوه بر آنها ویژگی‌های نهان دیگری نیز در بخش Developer Options اضافه شده که چندان برای کاربران معمولی کاربردی نیستند، اما می‌توانند برای توسعه‌دهندگان حکم مائده آسمانی را داشته باشند!

گوگل از اندروید 4.2 به بعد گزینه Developer Options را از منوی تنظیمات حذف نموده و در صورتی که بخواهید آن را به منوی تنظیمات بازگردانید، باید به بخش About Phone رفته و هفت مرتبه گزینه Build Number را لمس کنید. حال وقتی وارد این بخش شوید مشاهده خواهید کرد که برخی موارد نسبت به نسخه های قبلی اندروید فرق کرده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این تغییرات می‌پردازیم.

ART Runtime جدید

از زمان ارائه اولین نسخه اندروید، Dalvik محیط زمان اجرا (Runtime Environment) پیش‌فرض اندروید بوده است. این محیط از سیستم کامپایل Just-In-Time بهره می‌برد که نیازمند آن است که اپلیکیشن‌ها در لحظه پیش از اجرا کامپایل شوند.

این مساله منجر به عملکرد کندتر و مصرف بیشتر باتری می‌گردد. ART یا Android Runtime جایگزینی برای Dalvik است که از سیستم کامپایل Ahead-Of-Time استفاده می‌کند در این محیط اپلیکیشن‌ها همیشه در یک وضعیت آماده برای اجرا قرار دارند، که باعث می‌شود فرایند اجرا و استفاده از اپلیکیشن‌ها بسیار سریع‌تر و روان‌تر باشد. از آنجا که در این حالت تعداد دفعات کامپایل آنها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد، می‌توان انتظار داشت که طول عمر باتری نیز افزایش یابد.

lesser-known-features-android-kitkat-8

ART هنوز به طور کامل آماده و بهینه‌سازی نشده است، اما یک نسخه اولیه از این محیط اجرایی در کیت‌کت قرار داده شده تا توسعه‌دهندگان یا کاربرانی که می‌خواهند برنامه ها را در این محیط تست کنند، با تغییر محیط اجرایی پیش‌فرض از Dalvik به Android این کار را انجام دهند.

Process Stats

یکی از چیزهایی که توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به سیستم های کامپیوتری نسبت به آن زیاد کنجکاوی می‌کنند، این است که ببینند در پشت پرده انجام پردازش‌ها در دستگاهشان چه می‌گذرد. کیت‌کت برای این افراد هدیه‌ای جدید به نام Process stats دارد. این گزینه نیز در بخش Developer Options قرار دارد و آمار و ارقام مربوط به عملکرد پنهان و آشکار سیستم و همچنین پردازه‌های کش شده را نمایش می‌دهد.

lesser-known-features-android-kitkat-9

شما می‌توانید دوره زمانی ارائه این آمار را تغییر داده، پردازش‌های سیستمی را نمایش دهید و نمایش آمار متفاوت را به نمایش درآورده یا از نشان دادن آنها جلوگیری کنید.

برخی از سایر گزینه‌های جدید بخش توسعه‌دهندگان شامل قابلیت انتخاب و تغییر حالت‌های HDCP یا High-bandwidth Digital Content Protection و یک گزارش تجسسی از HCI بلوتوث می‌باشد.

شما کدام‌یک از این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را مفیدتر و کاربردی‌تر می‌یابید؟ نظر خود را در زیر با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات