به مناسبت ورود PS4 به بازار:‌ هر آنچه باید از غول کوچک سونی بدانید

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بالاخره کنسول‌های نسل هشتم راه خود را به خانه گیمرها باز کردند. برخلاف نسل هفتم که مایکروسافت نغمه جنگ را به صدا در آورد، این بار سونی پیش قدم شد و با تبلیغات و سروصدای بسیار،‌ طبل خوشامدگویی به هشتمین نسل از بازی‌های ویدیویی را به صدا در آورد. با ما همراه باشید تا شما را با مهره اصلی سونی در این میدان بیشتر آشنا کنیم.
تبلیغات

 نسل جدید کنسول سونی از امروز، 15 نوامبر مصادف با 24 آبان ماه، در بازار امریکای شمالی به فروش می‌رسد. این کنسول بازی با قیمت 399 دلار، یعنی مبلغی حدودا صد دلار کمتر از کنسول رقیبش، Xbox One  که البته با یک عدد کینکت عرضه می‌شود،‌ به فروش می‌رسد. فروشگاه‌های اروپایی نیز 29 نوامبر، ویترین‌های خود را با کنسول جدید SONY زینت خواهند بخشید. گیمرهای کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و تایوان نیز در ماه دسامبر شاهد ورود نسل هشتم به خانه‌هایشان خواهند بود.  در نهایت نیز نوبت به ژاپنی‌ها می‌رسد که ناچار هستند تا 22 فوریه سال 2014 برای رسیدن کنسول به کشورشان منتظر بمانند.

برای آن دسته از گیمرهایی که زودتر از دیگران دست خود را بر کنسول سونی قرار می‌دهند، سونی سورپرایزهای چشمگیری همچون یک ماه استفاده رایگان از PlayStation Plus، سرویس Sony Music تدارک دیده است. این کاربران همچنین از ده دلار اعتبار در فروشگاه مخصوص پلی استیشن بهره‌مند خواهند شد.

در کمال تأسف، هیچ یک از بازی‌های نسل قبلی سونی، قابل بازی کردن در کنسول جدید سونی نیستند. بنابراین تجدید خاطره با بازی‌های نسل قبلی را فعلا فراموش کنید. این موضوع دامن‌گیر دیگر لوازم جانبی سونی به غیر از PS Move که استثنا محسوب می‌گردد،‌ نیز می‌شود. بدین ترتیب دیگر دسته‌های بازی، هدست‌های بلوتوثی و دیگر ابزارهایی که از نسل قبلی با خود به‌همراه دارید را باید در گوشه‌ای نگه‌ دارید، چرا که فعلا خبری از پشیبانی PS4 از گجت‌های PS3 به گوش نمی‌رسد.

عناوینی در این بین وجود دارند که هم نسخه PS3‌ دارند و هم برای انتشار در PS4 آماده‌ شده‌اند. شما با پرداخت ده دلار بیشتر می‌توانید با بروز کردن این عناوین به نسخه PS4، این بازی‌ها که به زحمت تعدادشان به تعداد انگشتان دست نزدیک می‌شود، را استفاده کنید.

هر دو کنسول مطرح نسل هشتم، از مشخصات سخت‌افزار ی نسبتا مشابهی بهره می‌برند. اما این موضوع قرار نیست در داخل کنسول نیز به همین ترتیب ادامه داشته باشد. منبع تغذیه برق کنسول سونی در داخل این کنسول قرار گرفته است، ولی منبع تغذیه انرژی عظیم الجثه ایکس باکس جدید، در بیرون آن قرار دارد.  قلب PS4 ترکیبی است از هشت هسته پردازشی Jaguar با اژدهای گرافیکی جدید خانواده Radeon از شرکت AMD که با حافظه‌ای به بزرگی 8 گیگابایتی از نوع GDDR5 و فرکانس  5500MHz ترکیب شده است و قرار است بازی‌های شما را به بهترین نحو به نمایش دربیاورد و قدرت نسل هشتم را به رخ شما بکشاند. تنها تفاوت بین دو کنسول سونی و مایکروسافت، در میزان فرکانس RAM و تفاوت خفیف پردازنده گرافیکی این دو کنسول دیده می‌شود. به‌طوری‌که حافظه RAM‌ سونی از حافظه 2,133MHz  از نوع DDR3 کنسول مایکروسافت سرعت بیشتری دارد. در نهایت حداقل روی کاغذ، سونی برنده کارآیی کنسول‌ در بازی‌ها است. اما با نگاهی به عناوین مشترک، می‌توان به کیفیت و امکانات مشابه در هر دو کنسول اشاره کرد که تفاوت چندان زیادی در تجربه بازی‌های مشترک به وجود نمی‌آورد. مسئله مهم آن است که تولیدکنندگان چگونه قصد دارند از نهایت قدرت این ماشین‌های پردازشی قدرتمند بهره ببرند.

PS4‌ توانایی اجرای دیسک‌های بلوری و DVD‌ را دارا است اما خبری از اجرای CD‌ یا MP3 نیست. در هنگام عرضه، هیچ یک از دو کنسول‌ توانایی پخش فیلم‌های سه‌بعدی بلوری را ندارند. البته نکته اینجا است که کنسول‌ PS3 هم‌اکنون می‌تواند تمامی فرمت‌ها از فیلم‌های سه‌بعدی بلوری تا فایل‌های Mp3 و سی‌دی‌ها را نیز پخش کند. پس چندان بعید نیست که کنسول نسل بعدی سونی نیز به‌زودی این قابلیت را اضافه کند. همچنین هنوز مشخص نیست که USB جلوی کنسول توانایی پخش چه فرمت‌هایی را از روی حافظه‌های متصل شده به کنسول خواهد داشت.

برای استفاده از بازی‌های آنلاین شما نیاز به یک اکانت PS Plus که هزینه آن سالانه 50 دلار است دارید. اما در طرف دیگر، برخلاف Xbox One و Xbox 360 نیازی به پرداخت هزینه  یا اکانت PS Plus برای استفاده از اپلیکیشن‌های سرگرمی همچون Netflix یا Crackle نخواهید داشت. 

در روز عرضه، بیش از 13 اپلیکیشن سرگرمی از جمله Netflix و Crackle در کنسول سونی قرار دارد. در این بین جای خالی Amazon و یوتیوب دیده می‌شود. مرورگر وب موجود در کنسول نیز توان پخش ویدیوهای یوتیوب را ندارد. 

قابلیت استریم DLNA در کنسول وجود دارد. همچنین سونی در کنسول خود، از 500 گیگابایت حافظه بهره برده است. اما شما اگر به حافظه بیشتری نیاز دارید، به‌راحتی می‌توانید آن را ارتقا یا حتی عوض کنید. 

کنترلر سونی را می‌توان عالی دانست. این موضوع با نگاهی به بررسی‌ سایت‌های مختلف از این کنترلر به چشم می‌آیند. از جمله قابلیت‌های این کنترلر می‌توان به بلندگویی‌های داخلی و طراحی جدید و خوش‌دست‌تر آن اشاره نمود. 

Espanol-PS4 610x458

 شما می‌توانید کنترلر PS4 را در هنگامی که کنسول در حالت StandBy قرار دارد نیز شارژ کنید. قابلیتی که کنترلرهای PS3 از آن بی‌بهره بودند.

سونی دوربین کنسول جدیدش را نیز با قابلیت‌های تازه همراه کرده است. البته شاید کیفیت و کارآیی دوربین سونی به اندازه کینکت مایکروسافت نباشد، اما با کمک کنترلرها توانایی شبیه‌سازی حرکات شما را دارد و اجازه کنترل سیستم ازطریق فرامین صوتی را نیز در اختیارتان می‌گذارد. دوربین همچنین توانایی تشخیص اینکه چه کسی دارد از کنسول استفاده می‌کند را دارا است و بدین ترتیب می‌تواند هر شخص را به درون سیستم  یا حساب کاربری‌اش وارد کند. بااین‌حال این جا سونی برگ برنده را دراختیار مایکروسافت قرار داده چرا که کینکت مایکروسافت علاوه بر دارا بودن تمامی این ویژگی‌ها، نیازی به کنترلر ندارد و  در نسخه جدید حرکت‌ دست‌ها را نیز شبیه‌سازی می‌کند.

4Sony PS4 camera 35831728 610x436

حالا ارتباط بین کنسول‌ دستی سونی و PS4 تنگاتنگ شده است. شما به کمک PS4 Link‌ می‌توانید بازی‌های PS4  را روی PS Vita استریم کنید و از آن به‌عنوان صفحه دوم برای اجرای بازی استفاده کنید که از آن می‌توان به‌عنوان یکی از ویژگی‌های جذاب کنسول جدید سونی یاد کرد.

PS4 از حافظه کش 15 دقیقه‌ای بهره می‌برد، بدین ترتیب شما می‌توانید به عقب برگردید و با کمک دکمه "Share" روی دسته بازی‌، لحظه‌های دلخواه بازیتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. 

فروش 15 بازی برای عرضه در روز اول انتشار کنسول، برنامه‌ریزی شده‌اند. برنامه مخصوص PlayStation  برای سیستم‌های iOS و اندروید نیز عرضه شده است. این برنامه برای شما نقش یک صفحه‌نمایش اضافی برای نمایش قابلیت‌های موجود در بازی‌ها و اطلاعات جانبی از بازی و حتی خرید از فروشگاه پلی استیشن را ایفا می‌کند.

برخلاف Xbox One، قابلیت سوئیچ سریع بین تلویزیون و بازی وجود ندارد. همچنین قابلیتی که در Xbox‌ One  برای تماشای هم‌زمان تلویزیون و بازی وجود دارد یا قابلیت اجرای هم‌زمان دو برنامه در یک صفحه، در کنسول سونی نیست. بنابراین به‌عنوان یک کنسول خانگی، اینجا Xbox One مایکروسافت امکانات راحت‌تری برای جلب نظر گیمرها به خدمت گرفته است.

شما می‌توانید کنسول‌تان را به‌صورت عمودی قرار دهید، اما هیچ‌گونه لوازم جانبی به‌صورت پیش‌فرض برای این موضوع در نظر گرفته نشده است و در صورت نیاز باید آن را جداگانه خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات